Din inre kritiker och vän

Jag är en av mängder med folk som följer yogagirl (Rachel Brathen). Jag började nog mest för att hon var gravid ungefär samtidigt som mig och då var det lite extra kul att följa henne, men sedan dess har jag stannar kvar. Min upplevelse av henne är att hon känns lite som en lillasyster, hon är typ 9 år yngre än mig och mycket av det hon skriver är kanske lite naivt, men på ett väldigt skönt sätt. Hon delar med sig massor av sig själv, sina känslor, sina problem och sina humörsvängningar och det känns lite som en nära vän eller syster som man pratar med (även om nu kommunikationen är från enbart hennes sida).

I vilket fall, hon har även en podd (tror hennes Instagram är störst annars), som jag visserligen ytterst sällan har tid att lyssna på men jag brukar skumma igenom dem skrivna versionen på hennes blogg när den kommer.*

I veckan här handlade det i alla fall om de två olika röster man har inom sig – sin inre kritiker och sin inre bästa vän. Kritiken är den som talar om för dig att du inte duger, att du inte kan, att du inte är värd och att du borde vara bättre, medan vännen är just den röst som säger det en vän hade sagt om kritikern fått prata högt – att du VISST kan, att du gör ditt bästa och att du duger. Inga nyheter direkt men oftast kanske inget jag reflekterar aktivt över. Naturligtvis går det där lite i perioder, ibland får kritikern mycket utrymme och ibland nästan inget, beroende på humör, stress, trötthet och yttre kritik.

clouds-fight-jumping-62376.jpg

Inte lika dramatiska fighter mellan de två just nu kanske…

Min kritiker har numer lagt ner sitt snack om hur jag borde se ut (hurra, 39 år senare) och förekommer nu ganska sällan, men när hon dyker upp så är det för att sätta ett vasst finger på mitt föräldraskap oftast, även om andra områden oxå kan få sig en känga.

Min inre vän har en tjurigt envis röst vid de tillfällena, när hon lite trumpet muttrar att jag visst är en bra förälder, eller i alla fall gör så gott jag kan, annars är hon nog inte lika tydlig i sin röst.

Jag tänker lite att det här ändras med åren, att man liksom rensar bort lite av sin kritiker på samma sätt som man till slut bryter med en kompis som bara tar energi? Har inte riktigt någon tanke gällande sin inre vän här, behövs hon bara inte mer eller kommer hon fram mer med åren?

Lite svammel från mig så här en söndagsmorgon bara, men vad säger din inte kritiker/vän till dig, och har det ändrats med åren?

* Om du ska lyssna på ETT avsnitt så lyssna på det när de ska flyga med dottern och allt blir katastrof. Har aldrig skrattat så mycket åt en podd!

Fartlek på mitt vis

Jag försöker, väldigt opretentiöst, att springa (nä alltså, jogga) någon gång i veckan. Dels för att jag tänker att det är bra för min kropp med lite hög puls men även för att jag fått lite feeling – vilket då gäller TANKEN på att springa snarare än själva aktiviteten.

Jag har förstått att det är trendigt att ägna sig åt fartlek när man springer, och vet ni, det är faktiskt exakt det jag gör! Det går till så att min hjärna leker att den och min kropp kan springa i någon form av fart och sen leker min kropp att den håller på att dö. Då går man en stund och sen börjar allt om igen… Men visst, när jag bara springer när jag känner för det och så långt som jag känner för just den stunden, då är det faktiskt rätt trevligt och jag kan förstå folk som springer (det är alltså inte samma sak som att jag springer ibland för jag är inte en sån som springer). Nu vill jag bara att min kropp ska lära sig att klara påfrestningen med, den har tagit en hel del stryk efter min sista graviditet känner jag, så jag smyger varsamt fram.

Med det här ville jag typ ingenting, men så kan det ju vara ibland, puss på er!

7 år i februari

När jag kikar tillbaka i min blogg ser jag att just månadsskiftet februari/mars verkar dels vara ganska jobbigt (vintertrötthet?) men även väldigt varierande med tanke på väder. Vi kan väl ta en liten titt tillbaka?

Februari/mars 2012

Oj vad små barnen var! Det är c833d-2012-03-07-2tydligen orimligt vanligt att vi får idén att åka till Universeum just den här årstiden ser jag, och likadant var det det här året. Lukas är 1½ år och Oliver 5 år. Just den här helgen har jag nog fått lite spatt-ryck och tagit med mig Oliver till Universeum och för att hälsa på min bror, ibland är den där känslan att man bara vill sätta sig i bilen överväldigande, men är man en ansvarsfull förälder så är man, och tar därmed med ett av barnen och resan går bara till Göteborg, inte längre… Stackars Lukas får lunginflammation och blir riktigt sjuk i flera veckor framöver. Hua, ser inte fram emot alla sjukdomar Filip kommer behöva gå igenom…

88fe6-9a01f045-fc6f-4af9-a029-375254673d632012.JPG

Februari/mars 2013

Efter en lång vinter saknar jag kompis-tid. Åh vad jag känner igen den känslan i år igen, när alla man känner har barn och familjer så är det så svårt att pussla ihop kalendrar. Är så himla glad att jag fått komma iväg på tjejkväll ett par gånger mitt i veckan i vinter, det känns ändå som en bra lösning för att det ska bli av! Tittar jag på inlägget så verkar det även vara ett första försök att faktiskt våga ventilera och uttrycka en känsla på bloggen, det är väldigt försiktigt och ursäktande, det har hjälpt mig mycket att kunna göra det genom åren sen.

Jag har tydligen också precis köpt mina ”nya” längdskidor! Pjäxor och bindningar fick följa med från de gamla, det här var absolut budgetvarianten, men nu kan jag åtminstone åka! Tydligen jävligt mycket snabbare med, 1 mil på 1 timme? Insåg inte hur mycket långsammare jag är nu, men visst, nu har jag inte tränat kondition på flera år och tar mig typ 7 km på en timme om jag kämpar på….

62daa-e0d77e2b-5f5d-45e0-883f-764df631bf67095a4-5e5e16-baf9ad84-f98f-477c-93ae-b407dcc4ca8f

Februari/mars 2014

Inför min första och enda tävling i kickboxing kan man nog säga att jag toppar min form, även fast jag inte vet då att det aldrig kommer bli lika ”bra” igen. Träningen och kost tar all fritid och nu i efterhand är jag visserligen glad att jag bevisade för mig själv att det är möjligt för en ”vanlig 2-barnsmamma i 35-årsåldern” att bli sjukt vältränad, men jag kan ju också se tillbaka och se hur fruktansvärt mycket det krävdes av mig. Nu, i mogen och vis ålder (hahaha, jag ni får gärna skratta högt) känner jag att mina mer rimliga mål är att röra på mig så jag mår bra och helst också bli av med de sista mammakilona så min garderob sitter som den ska. Det sistnämnda är ju helt jävla omöjligt utan någon större kostomläggning dock, det är inte kilona i sig som stör utan just att allt jag äger sitter *lite* för tajt och obekvämt. Nog om det tråkiga ämnet.

3225f-workout22014.JPG

Februari/mars 2015

Åh vad jag kämpar här! Jag önskar så att jag bara kunde kliva in och säga till mig själv att lägga av, att det inte är någon idé, för den kroppen som jag toppade med den går inte att ha samtidigt som man har ett normalt, fungerande liv. Men just nu verkar jag mest känna mig misslyckad som inte klarar av det…

14a86-img_61572015.JPG

Februari/mars 2016

Nu har jag landat tillbaka i familjelivet igen, det verkar vara betydligt mer vårigt ute den här tiden och vi grillar i trädgården. Oliver tävlar i kretsmästerskapen i friidrott – samma tävling som Lukas tävlade i nu i helgen 🙂 Livet är ganska gott, barnen är hyfsat stora och självgående och vi kommer ut på många utflykter och kortare vandringar. Får lite längt efter den här tiden ibland när jag känner mig lite låst med Filip, men vi är ju där snart igen!

1228c-img_0404c974a-img_04332016.JPG

Februari/mars 2017

Alldeles jättegravid, med just lilla Filip men det vet jag ju inte om, jag har just fått bekräftat att det ska bli planerat snitt pga sätesbjudning. Så skönt att inte vara höggravid känner jag när jag ser de här bilderna, är så nöjd med att ha min lilla fis tillgänglig att krama och gosa med!

img_3131

Med det önskar jag er en skön vecka!

Hårfager

Som höggravid var ju mitt hår toppen, tjockt och blankt och gjorde precis som jag ville. Naturligtvis tappar man ju allt överflöd några månader efter förlossningen, det har jag gjort efter mina andra graviditeter med, men inte alls så mycket som jag tappar nu! Har snygga ”vikar” med babyfjun nu och får jag tussar med hår i händerna när jag tvättar håret. Min kropp verkar ha tyckt att jag var för gammal för att få barn igen eller nåt…

IMG_4414

Tjockt hår! Började, som de flesta, tappa håret när han var 4-5 månader, så här i somras var det fortfarande mycket. 

I vilket fall, nu har jag börjat ta ett tillskott för att se om det kan hjälpa, det blev ”Priorin” (med den töntiga reklamen med en tjej som rycker sig i håret). Den ska dock ätas i tre månader innan man kan utvärdera, eftersom håret växer så sakta… Jag som är så bra på att vänta. Tänkte att det säkert är nån mer som är nyfiken på om det funkar, så jag lovar att återkomma till er med lite rapporter (är inte sponsrad på något sätt), vad tror ni om det?

img_3134

Höggravid = tjockt hår. 

Väx upp!

I kväll är maken min på gala med sitt jobb, fantastiskt trevligt initiativ av en arbetsgivare tycker jag. Dock fick han (/vi) lite klädångest eftersom han, liksom jag, oftast går i jeans och en tröja till vardags, finkläderna var inte så exklusiva när de köptes för evigheter sedan och dessutom lite lagom omoderna nu, precis som i min egen garderob. Lösningen fick bli någon slags kompromiss, en tripp till MQ i dag resulterade i ett par nya snygga skjortor, en fluga och en näsduk, kombinerat med befintliga byxor och kavaj. Alltså det är ju himla snyggt med en lite mer uppklädd man ändå, det kan jag inte neka till!

I veckan som gått har vi fått anledning att åtminstone ett par gånger konstatera att vi håller på att bli gamla (alltså skada sig i vanliga vardagssysslor, hallå, vad händer?) och då har vi också pratat just om att det kan vara dags att se till att ens garderob liksom tar fram det bästa i en snarare än ser ut som nån som inte vet hur gammal man är… Förstår ni hur jag menar? Själv fick jag ett ryck förra veckan och skänkte bort 2/3 av mina jeans, de var liksom för låga för mig nu, även om jag faktiskt kom i dem. Problemet är ju nu då tudelat, för att man ska kunna skapa sig den här nya garderoben så måste man ju göra genomtänkta köp med bra kvalitet, snarare än ett hastköp på rean, vilket då kräver långsiktigt tänkande samt pengar. Det första har jag svårt att ha tålamod till och det andra… ja, vi är ju föräldralediga liksom, nu är inte ekonomin den bästa (medvetet val ju). Dessutom behöver man ju HITTA bra och snygga kläder, inte alltid helt lätt tycker jag! Mina måste ju också kvala in på att de ska vara varma med, skira blusar funkar ju inte till mig…

När jag surfar runt lite för att förstå själv vad jag tycker är snyggt så ser jag ju att det är accessoarerna som avgör och binder ihop det hela. Det är ju typ hela skillnaden på ”jeans och en tröja” och ”välklätt men avslappnat”. Jag tycker det är svårt, antingen tänker jag inte på det eller så känner jag mig lite ”utklädd”. Måste nog öva… Och få tips?

Min slutsats är att jag behöver:

  • En kavaj, den måste ha stretch i sig och gärna kavajtre-kvarts ärm/upphasad ärm (har en så himla perfekt sån kavaj hemma från Lindex, men den var nästan för liten när jag var som smalast så den lär jag inte komma i nåt mer… 😦 Och så måste den vara lagom lång till mig med!)
  • Accessoarer (scarf? väska? hjälp?)
  • Snygga skor (bara liten klack och får inte vara iskalla)
  • Några toppar
  • Några finare tröjor
  • Något par jeans till

Angående den sista punkten så har jag helt omöjligt att hitta kostymbyxor som passar mig, jag har letat både högt och lågt, billigt och dyrt, men de sitter aldrig som jag vill. När det gäller jeans är jag himla petig med passformen, gillar nästan bara g-star och därmed är mina jeans det absolut dyraste i min garderob…

60877-5245-89-z01w

Japp, klassiska jeans, G-star, med lite högre midja. 

Försökte hitta lite kläder online som jag skulle lägga in bilder på, men det är sjukt svårt? Finns så vansinnigt mycket…konstiga kläder? Med avig passform? Jag är grymt kinkig när jag köper kläder så jag måste prova, för jag har jättesvårt att hitta lite mer ”skräddade” kläder som sitter bra/rätt på mig…

Ps, om detta inlägg är lite ryckigt och konstigt så beror det på att det skrivs några ord i taget medan jag försöker tipsa en gnällig Filip….

Nu och då

Underbara Clara har ju den senaste tiden gjort en ”nu och då” med sin blogg, nu är ju hennes 10 år gammal så hon har ju en jämnare siffra att jobba med, men jag har ändå bloggat i dryga 7 (!!!) år så jag har också en del att titta tillbaka på.

a6988-dsc05589

Ja alltså ok, de är lika, Filip och Lukas. Det här är då Lukas när han var ca 9 månader  (som nu är 7 år) om nån undrar. 

IMG_5876

Och här är Filip. 

Då…

…eftersom jag var föräldraledig med Lukas (andra barnet) när jag började blogga så är ju faktiskt livssituationen nu väldigt lik den då – jag förutom att de stora barnen är så stora nu (7 och 11 år). Att jag började blogga var ju för att jag kände att man hann gå och tänka så mycket på dagarna utan att få något utlopp för sina tankar, och på samma sätt använder jag ju bloggen nu för tiden för att ventilera, fundera och uttrycka saker jag känner. Här kommer ett kort utdrag från ett inlägg där Lukas var lika gammal som Filip är nu (nästan 9 månader):

Jag trodde verkligen att Lukas höll på att lära sig sova hela natten, det kändes som det var på gång ett tag där, men ack så fel vi hade… Från att som minst vaknat ca 3 ggr/natt så är vi nu uppe i ca 10-12 ggr… Han sover i eget rum, men nu när han vaknar så himlans ofta så sover en av oss i en vuxensäng i samma rum för att man ska slippa springa som en tok. Nånting är det som stör – om det nu är det klassiska utvecklingssprånget som sker vid nio månader, förkylningen eller tänder (jag tror han har haft tänder på G de senaste 4 månaderna) vet vi inte, men NÅT är det i alla fall som är lite galet. Tror iofs inte att det är något allvarligt fel på honom, utan han kommer säkert ur det här rätt vad det är, men det är ju ändå jobbigt så länge det varar. 😉 //Mars 2011

5c510-dsc06012

Nu…

…konstaterar jag att det är milsvid skillnad på att ha en bebis som sover så bra som Filip gör, men även att vi blivit klokare och därmed sover i skilda sovrum nu när Filip sover inne vid vår säng så man får sova ordentligt. Får man inte sova blir allt annat lidande och det är en betydligt bättre prioritering än att hålla fast vid nån slags prestige att man ska sova ihop just den här (förhållandevis korta) tiden.

Precis som med det här barnet så hade jag då börjat jobba 50%, det är ett upplägg vi använt till alla tre barnen och det har verkligen fungerat suveränt. Tror dessutom vi sluppit en massa konflikter på det sättet, är man hemma lika mycket vet man precis hur det kan vara att vara hemma med en gnällig bebis en dag.

1017b-dsc05700

2011

a2b80-dsc05701

2011

Då…

…hade jag inte rört en fena när det gäller träning förutom ett par halvhjärtade försök att ”komma i form” efter nyår och till somrarna typ. Försökte med LCHF och liknande bli av med mammakilona, med varierande resultat.

80e70-dsc05822

Nu…

…har jag landat i en rimlig nivå träning efter att 2014 slagit allt vad jag trodde var möjligt med träning och klassades in som ”elitidrottare” på företagets hälsotest. Den tiden och energin kommer jag aldrig lägga på träningen igen, men jag ångrar ändå inte den tiden för den bevisade för mig själv att jag kunde – och visade även hur mycket kraft det kräver.

IMG_5420

Vi är dessutom ute och rör oss lite mer nu för tiden, eller ja, vi var det tills den här lille fisen tillfälligt har satt lite käppar i hjulen, men med en bärryggsäck hoppas vi komma ut snart igen. 

Då…

…dög det med halvdana, lågupplösta mobilfoton till bloggen, de gånger jag alls hade med några.

d79fe-dsc05151

Det var dock en rejäl vinter det året, hoppas på lika mycket snö i år!

Nu…

…känner jag själv att jag vill helst lägga ut fina kort, tagna med en riktig kamera. Jag har också mycket mer bilder på bloggen nu, det är väldigt sällan jag publicerar ett inlägg utan bild, tycker själv det är så mycket trevligare att läsa.

IMG_5826

Det finns ju hopp om vintern i alla fall, åtminstone som det ser ut just nu!

Så…

Inser faktiskt, när jag själv läser igenom mina gamla inlägg, att jag på många sätt är mig lik sen då. Kanske är det delvis för att bloggen alltid har varit en ventil för att uttrycka just mig själv, eller så har jag inte utvecklats alls sen dess 😉 Skämt åsido, nu för tiden har jag mer distans till det mesta, men det gör också att jag kanske inte blir riktigt lika personlig här.

I resten av mitt liv

En av de bästa bieffekterna när man är gravid är enligt mig att man blir varm. Nu vet jag att många inte alls håller med mig, men när man alltid annars fryser så är det helt ljuvligt. Likadant var det ju såklart nu när jag var gravid med Filip och det har också hållit i sig fram till ungefär för någon vecka sedan, och som jag har njutit! Att kunna ha en normal mängd kläder på sig, kunna vara ute en stund utan att bli stelfrusen (ja alltså, är det under 25 grader ute så blir jag kall och det har ju knappt varit 25 grader den här sommaren), det har känts som en stor frihet. Jag hade till och med börjat hoppas att ”nämen jag kanske inte behöver frysa mer”. Men nope…

Det handlar ju inte om jag är inaktiv direkt, igår hamnade jag på strax under 17000 steg, det blir väldigt många promenader här hemma med Filip nu, och annars tränar jag ju normalt sett en hel del med. Visst, går jag en snabb promenad blir jag både varm och svettig, men fem minuter efter jag är hemma igen så fryser jag ju. Det handlar inte heller om underhudsfett eller nåt sånt, oavsett om jag varit smal, lite mulligt eller alldeles normaltjock så fryser jag lika mycket.

IMG_6307

Vintertid? Linne, tröja, stickad tröja och vinterjacka, långkallingar och skidbrallor, yllestrumpor och vinterkängor. Och en eld. Joråsåatte. 

Det hela kan tyckas ganska trivialt, men det är rätt jobbigt när man hela tiden fryser och blir spänd. I min säng har jag nu sytt ihop TVÅ duntäcken. Det räcker inte, märker jag, jag fryser ändå. Att få upp värmen för egen maskin klarar inte riktigt kroppen av, så min vetevärmare går bokstavligt talat varm på kvällarna.

Hade väl inte tänkt skriva ett helt gnäll-inlägg om det här egentligen, inte förrän jag i morse insåg att nu har jag inte tänkt vara gravid någon mer gång, vilket i så fall innebär att jag kommer fortsätta frysa i resten av mitt liv….

Suck.

img_6053

Bara en enda tröja på mig, så smidigt och mycket snyggare…

Hårresande tankar*

Den enskilt största faktorn som avgör om jag känner mig fin en dag eller ej är mitt hår. Därför kan det ju tyckas himla dumt att avboka klipptiden jag hade idag för att boka in en ny om en dryg månad (!!!), men dels skulle jag behövt ta med Filip (och jag ser inte att det blir superavslappnande att försöka hålla honom nöjd 50 minuter i vagnen samtidigt som jag blir klippt) och dels har inte håret växt så mycket nu det senaste. Det växte ju typ 4 cm i veckan och var supertjockt från vecka 30 i graviditeten till Filip var ungefär 3 månader, nu – not so much. Dels fäller jag som en isbjörn i Sahara, dels har håret som sagt slutat växa så himla fort (det senare är ju iofs bra).

Nu är ju då frågan, är det dags att ändra frisyren lite nästa gång kanske? Jag har aldrig haft en och samma frisyr så länge som jag haft denna, har skrivit om det tidigare, men samtidigt gillar jag den verkligen. Dock kräver den en del jobb för att vara riktigt fin – och gärna lite tjockare hår än mitt är just nu. Ni som inte känner mig så väl, så här ungefär ser jag ut nu (när håret är fixat):

IMG_4197

Funderar lite på om man eventuellt skulle dra till med att klippa lugg till den här frisyren? Men å andra sidan har jag ju kämpat för att ”få ner” luggen nu, men men, hår växer ju liksom. Det måste vara en ganska busig lugg, till mitt breda ansikte blir det jättekonstigt med en rak lugg. Tänker nåt sånt här ungefär, fast lite kortare hår i övrigt, som jag har nu (källa pinterest):

Å andra sidan kan jag ibland se typ en sån här bild och bli jättesugen på att klippa kortare igen….

9eedb5d7f72b56ae2829beab28cec89d

Hmmm, hjälp mig, behöver lite inspiration!

*precis som frisörsalonger nästan ALLTID har ordvitsar i titeln är det liksom svårt att låta bli när man pratar om hår???

Tyst med mig!

Känner lite att jag är gnällig, för tillfället. Sömnen har varit lite sådär iofs, men ändå, jag känner mig gnällig och känner samtidigt att jag inte har nåt att gnälla för – egentligen. Visst, det är HELA tiden nåt som händer, nån är hungrig, några bråkar, nån har slagit sig o.s.v, men det är ju egentligen bara småsaker. Barnen har ofta kompost här med, det är ju jättekul att de vill vara här och det uppmuntrar vi, men det blir kanske inte lugnare med fem pojkar i huset istället för tre…

Men nu ikväll kom jag i alla fall på vad det är som stör mig mest, jag är så galet låst. Oliver kan ju vara hemma själv och så utan problem, men jag kan inte lämna Lukas själv mer än nån kvart eller så. Dels är risken för bråk med Oliver alldeles för stor men dels så får han får sig så himla mycket konstiga saker, ungen pillar på precis ALLT. Alltså det är saker jag inte ens drömt om att man ska komma på att pilla isär… Alltså blir jag låst till väldigt korta promenader, även om jag kan övertala Lukas att följa med ibland. Jag längtar efter att kunna få gå ut och gå med Filip i vagnen en åtminstone lite längre runda, nu när han faktiskt till slut tycker att det är åtminstone rätt ok, och faktiskt till och med somnar ibland.

IMG_7901

Men nu går jag skärpa till mig och sluta gnälla, jag har tre friska, goa killar och får vara föräldraledig hela sommaren.

IMG_4597

Fast är det ok om jag kanske ändå tar ett glas vin och bara dör i soffan lite när de lagt sig???

Gräsänka

Sitter just nu och tittar med ett halvt öga på ”På Spåret”, i ett totalt tyst och stilla hus. Så har det varit sedan vid lunch, eftersom maken och pojkarna åkte för att hälsa på sina kusiner i Vimmerby över dagen, men jag stannade hemma för att det vore så himla skönt med en egen stund helt enkelt.

Det har varit väldigt lugnt ändå, efter nästan två veckors jullov är ju faktiskt ”allt” gjort här hemma som behöver göras. Vi har hunnit städa, fixa, organisera och greja i lugn och ro, så nu var det mest bara att liksom vara. 

Jag är lite dålig på att bara vara…

MEN, jag passade på att göra lite sånt som annars kan skrämma livet ur den som ser mig, dvs färga håret och dessutom passade jag på att lägga en av ansiktsmaskerna jag fått tidigare i en glossybox (när ska man hinna med sånt till vardags??), måla naglarna och kolla frisyridéer på Pinterest. Ja det sistnämnda kanske inte direkt skrämmer någon i och för sig, men med färg i håret och en ansiktsmask på så är man ju inte sådär supervacker direkt…

På tal om frisyrer så måste jag bara visa en bild, tyckte den här tjejen var jättelik mig (minus en femton år eller så), eller så är det bara så att jag VILL se ut som henne?

IMG_5852.jpg

Nu ska jag gå och förbereda barnens sängar så det bara är till att stoppa ner dem när de är hemma. Puss på er!