Jag skulle kunna spendera precis hur mycket tid som helst här på gården utan att tröttna eller få slut på saker att göra. Det kanske en del kan tänka är stressande, men för mig blir det nästan tvärtom för det är ju HÄR jag tankar energi. Jag önskar vi båda bara kunde hänge oss här ute, men såklart måste vi ju jobba också. Idag jobbade jag i alla fall hemifrån, och direkt efter gick jag ut för att småfixa med det jag nu råkade få lust med, vilket visade sig vara ogräsrensning, gräsklippning och att kratta ihop fallfrukt. Däremellan gick jag bland hallonbuskarna och åt det av det som fanns kvar och åt lite fantastiskt goda körsbärstomater, solvarma och mörkröda.
Plasten på växthuset får vänta till helgen när vi kan jobba mer sammanhängande en heldag. Samtidig som man går här och fixat så funderar man lite över vilken blomma man skulle vilja plantera i rabatten, att jag kanske skulle klippa ner potatisblasten nu när den vissnat och lite annat smått. Så skönt att låta huvudet fladdra runt helt fritt.
Nu ikväll blev det ju en makalös solnedgång, så här kommer ett GÄNG bilder från gården så här i mitten av augusti!
Känner mig redan kanonnöjd över hur bra det kommer bli med växthuset där!Framför, där bänken står, kommer det kanske nästa år bli ett litet trädäck är det tänkt. I köksträdgården återstår mycket grovjobb, men den är ändå så himla lummig och fin, vildvuxen som den är. Fina bollar!Och mycket söta mini-rosor…Stallet står och är mest bara vackert!Tomaterna växer bra med 👍🏻Ena gaveln på hönshuset är äntligen nymålad av tonåringenSa jag att jag var nöjd med växthuset?!?Min söta kantnepeta är så fin igen nu efter jag klippte ner den!
Det var allt för idag, från den vackraste gården i världen ♥️
I bland känns det som vi bott här hela vårt liv, men vi har ju faktiskt inte ens bott här ett helt år på vår gård. Dagarna liksom flyter ihop, men tänker jag efter så har vi gjort så otroligt mycket!
Inne har vi målat och tapetserat vårt sovrum, kontor och vardagsrum och målat allrummet i garaget (där ungarna hänger och det finns ett sovloft). Vi har renoverat ett badrum, fixat ett helt skafferi och liksom bara kommit i ordning. Vi har byggt ihop garderober och förvaring i stora mängder.
Ute har jag röjt undan minst hälften av allt övervuxet SKRÄP i trädgårdslandet, vi har gjort ett potatisland, grävt grunden till ett växthus och börjat montera det. Jag har byggt tomatlådor och planterat blåbär, klippt ner oändligt mycket björnbärsris, vi har gjort en enkel grillplats, sågat ner döda träd, lagat och fixat i ordning elstängsel och börjat arbetet med att röja ytan runt brunnen. Vi har målat husets två mest utsatta sidor, gjort i ordning bakom garaget, och målat ungefär hälften av fönstren på huset (och bytt foder och lister där de varit dåliga). Vi har skaffat höns och får nu nästan 7-10 ägg om dagen!
Från en köksträdgård som varit typ helt utan skötsel i minst ett år om jag ska gissa, till……en som visserligen är långt från färdig men ändå i så väldigt mycket bättre skick nu!
Nu när jag rabblar upp det jag kommer på så slås jag av flera saker – dels att jag nog missat hälften av alla projekt vi genomfört, men även hur MÅNGA saker vi faktiskt redan gjort! Slås även av att jag visst inte alls hade gjort inlägg om alla rum mm vi gjort om, kanske att jag skulle göra nåt inlägg med foton inifrån huset någon dag – vill ni se det? Vad är ni i så fall mest nyfikna på?
Jag skulle också kunna rabbla upp allt vi INTE gjort, som att kanske ägna tillräcklig tid åt varje enskild familjemedlem och en massa annat jag emellanåt har dåligt samvete för, jag hoppas ni inte tar ovan nämnda saker som något som är upprabblad prestation som ger ångest, jag vill bara ta ett steg tillbaka och faktiskt ge mig själv cred för allt arbete, tid och pengar vi faktiskt lagt ner! Så, ni ser bara en liten del här såklart, det jag väljer att visa upp.
I måndags bestämde vi oss för att det var dags, och så beställde vi tunnelväxthuset Tor från Grohus . Sen gick det supersnabbt ändå, så torsdag morgon dök det upp med DHL! Däremot hann vi inte börja skruva nåt på det förrän lite i går eftermiddags, och så större delen av i dag. Det är många tusen skruv+muttrar, nästan 3 kg, så det tar sin lilla tid kan man säga…. Inte heller en Ikea-manual, men den är inte kass heller, man måste läsa noga bara. Bra passform på bitarna, även om det är lätt att missa vilket håll de ska vara på och så.
Vi har suttit och småfrusit i duggregnet idag och skruvat. Alla bågar är klara men ska fästas upp och ihop, innan kanalplast ska på med. Helt klart inget bygge man smäller ihop på en dag, ens om man är två. Två meter av 8 är uppe här! I mitt lilla land intill växthuset hittade jag den här, som jag gissar blir en fjäril. Hittade dessvärre också ett gäng jordloppor (???) som har ätit upp nästan all min fina busk-krasse 😩 Vet inte hur jag ska bli av med dem heller…
Lite mer hallonsylt lyckades jag skrapa ihop det till under förmiddagen i lördags, det blir inte så mycket som jag hoppades på buskarna, men så skar jag ner dem rätt hårt med. Blir nog bättre nästa år!
Mina solrosen är SÅ fina, men inte mer än typ 30 cm höga 😂 Vet verkligen inte vad som hände där…
Vi har en dvärgkiwi lite konstigt placerad vid vinbärsbuskarna, det behöver ju vara en hane och en hona och den ena (vet inte vilken?!) lyckades vi råka klippa sönder med gräsklipparen, så den behöver vi ersätta. Tänker att de ev. kan växa mot en spaljé mot växthuset (utanför alltså, de klarar kyla kanon tydligen!), men jag vet inte riktigt vad jag vill ha i växthuset. Självklart gurka och så vill jag testa melon, sen kan jag ställa in mina kruktomater och chili för att förlänga säsongen. Men mer då? Det blir ju ändå 24 kvm tunnelväxthus… Har ni några tips?
Tänker nog testa som bondjäntan att använda tunnelväxthuset som hönshus vintertid, tror jag ev. skrivit om det redan? Får väl utveckla det mer annars sen.
Nu blir det jobb som vanligt denna veckan, så vi får se om växthuset kommer nånstans innan helgen…
Den här veckan har mestadels präglats av lite arbete här hemma med hus och trädgård. Det finns gott om projekt att välja på och jag njuter av att ta det jag känner för för stunden. Många saker är ganska enkla men gör stor skillnad, tex att tvätta lite knutar, foder och andra vita detaljer på huset. Här nedan ser ni hur det såg ut innan, SKULLE kunna gå nerför gången och ta ett kort på hur det blev men orkar verkligen inte – men det blev åtminstone stor skillnad.
Syns inte så väl på bilden ändå, men alla vita detaljer är svarta av smuts och påväxt.
De senaste två dagarna har varit såna där när man hållit igång från morgon till sen kväll, det är svårt att låta bli helt enkelt, speciellt när vädret varit så skönt. Man vill liksom inte gå in, och även om jag pausat, löst korsord och lyssnat på poddar så har jag mestadels varit i farten. Idag får jag sota för det känner jag, för hur mycket mental energi det än fyller på med att gå här och greja så har jag uppenbarligen inte lärt mig riktigt vad min gräns går för såna här saker. Jag är sådär ända in i märgen trött känner jag, och det är visserligen omöjligt att ignorera nu för tiden så nu har jag satt mig för att vila i soffan, men det är just i sådana här tillfällen väldigt tråkigt. För det här är ju det jag tycker är roligast, att gå här och greja och fixa, göra fint och lösa små saker. Här vill jag allra helst kunna hålla på oändligt länge, men jag får ju uppenbarligen inte välja det själv.
På den sidan av vårt hus som vetter mot en åker vajar just nu ett mjukt böljande fält av korn. Kan fastna länge och bara kolla ut över det, det ser ut som ett fluffigt hav i en fantastiskt vacker färg. Det finns ingenstans runt vårt hus där det inte är vackert, det är så vilsamt!
För varje gång jag tar slut eller får bakslag så lär jag mig ju något nytt om mig själv, och som med alla upptäckter är det inte alltid bara sånt jag VILL upptäcka. Men men, jag accepterar det nu för tiden i princip omedelbart, även om jag inte alltid gillar det.
Jag njuter också så himla mycket av att gå runt här och titta på sånt som är fixat och fint, nymålade fönster (åtminstone några), fasad och tusen andra saker vi gjort här i sommar. Det blir så fint och det känns så härligt! Älskar att få göra saker för mig själv och familjen på det sättet. I morgon är min semester slut, och jag vet inte hur jag ska kunna gå och jobba hela veckorna utan att få vara här så mycket som jag vill… Glad i alla fall att det är ett lite lugnare jobb nu, snart är det dessutom helg igen tänker jag. Och än så länge finns ju ljusa, fina sommarkvällar, även om de väldigt sällan i år är sådär varma och sköna som man helst vill ha dem.
Hoppas ni också har och har haft en bra semester, och att ni har ett jobb som inte ger ångest att gå tillbaka till!
Dagarna går och tröttheten består – pga en massa kassa nätter. Men på hemmaplan rullar livet så sakteliga på ändå (och på jobbet med naturligtvis) och där fokuseras just nu insatserna på att få till bevattningssystem för tomater och grönsaksodling. Däremot har det varit lite drama den senaste tiden kan man säga – vi hade ju tänkt ha 3 tuppar till våra 12 hönor (pga det ska bli en osund konkurrens om det är just två tuppar tydligen) och hade därför sparat en svart, en grå och en vit tupp. MEN – jäkla tuppar springer efter de stackars hönorna och tvångsparar sig med dem och minst en tupp jagar även BORT hönorna från mat och vatten – det är inte alls så man vill att en tupp fungerar. Stackars hönorna vågade sig knappt ner från sittpinnarna de senaste dagarna, så häromkvällen fick vi nog och bestämde oss för att ta bort de två tuppar (tyvärr den vackra svarta och den grå) som var mest besvärliga för hönorna. Tekniskt sett behövs ju inte en enda tupp för att man ska få ägg – då blir det i stället en ledarhöna som tar kommando – men vi skulle ju gärna vilja kunna få egna kycklingar med.
Det hjälper inte att man är vacker om man beter sig som ett arsel…
Så, de två tupparna ser nu ut som vilken köpekyckling som helst fast lite mindre och de ligger nu i kylen och inväntar tillagning. I hönsgården är det nu ett lugn och hönorna har vågat sig ut i hönsgården igen, det känns väldigt skönt! Det är också skönt att känna att man reder ut att ta hand om situationen själv (eller vi två då).
Så, förutom att nacka tuppar så har vi även testat på en annan sak som känns väldigt ”egen gårds-aktigt”, nämligen att slå med lie! Har en hel del ”buskage” med brännässlor som vi behöver ta ner regelbundet och speciellt i värmen är man inte alltid sugen på att dra på sig hela munderingen med röjsåg/trimmer bara för att ta ner dessa. Min tanke var att det kunde kanske funka med en lie – då kan man bara slå där det behövs och det kräver liksom inga förberedelser eller ens skydd, men jag visste heller inte hur bra det skulle funka så ville inte investera i en dyr lie om det inte funkade alls. Fick i alla fall idéen att kolla med grannen och visst! De hade en som kommit med gården när de tog över den, rostig och dan men vi fick låna en och har nu slipat upp den hjälpligt åtminstone – det var ju jättesmidigt och väldigt roligt att testa att jobba med! Funkar ypperligt på brännässlor och tistlar (de senare verkar dock inte dö av det men får i alla fall ingen chans att blomma).
Inser att jag har en del att jobba med när det gäller teknik, hahaha! Men det ger sig nog det med!
Livet på gården fortsätter alltså, och vi tar till oss allt vad vi kan!
*förlåt min galghumor men den underlättar absolut i vardagen. Dessutom kan jag tycka att det är ett passande straff för vilken man som helst som beter sig på det sättet mot kvinnor – eller som får för sig att inskränka en kvinnas rättigheter till exempelvis abort. Tänker inte skriva något eget inlägg i frågan men vill ändå klargöra min syn på det hela.
Först av allt och inte unikt – men WOW vilket väder det var?!? Svettades från varenda por men det var ändå en fantastiskt härlig känsla med riktig sommarvärme! Vi hade ju besök av min bror, hans fru och deras dotter på snart två år, sen körde vi ett tämligen klassisk midsommarfirande för första gången i mitt vuxna liv typ – supertrevligt och här kommer en riktig bildbomb från dagen:
För det första kan vi väl konstatera att trädgården visade sig från sin allra bästa sida och hade gjort sig fin i midsommarskrud…
Jag hade minsann ansträngt mig med och dukat lite fint.
Trädgården stod till tjänst med den vackraste av buketter!
Våra gäster var så sommarfina de med…
…och vi hade minsann också ansträngt oss lite grann åtminstone. (Notera längden här på äldsta, det är inte många veckor till jag är längre än honom!)
Vi inledde med champagne och jordgubbar, såklart till klassisk midsommarlunch på sill och potatis.
Inte dumt med lite firande, orkade aldrig göra nån krans sen men kände mig nöjd ändå!
Det lektes lekar i den dallrande värmen – gjorde inget om man blev lite blöt.
Vi höll oss i skuggan så gott det gick, både fyrbenta och tvåbenta. Efter lunchen serverades såklart jordgubbstårta (dock med köpta jordgubbar – våra är inte klara än)Vi bjöd på en svalkande jordgubbs- och rabarbermojito som gjordes om till longdrink pga varmt…Supergott och så härligt att bara kunna sitta ute och njuta!
Barnen roade sig med vatten i värmen (andra ombytet för dem båda)…
…finns inget bättre att roa barn med!
Små barn fick ta en tupplur mitt på dagen – det hade vi nog alla kunnat göra i värmen. Till kvällen blev det lite enklare grillat, som padrones, halloumi, fläskkarré och gott somun-bröd. Med en sallad från trädgården, väldigt gott!
Vissa skippade helt klädkoderna!
Sommarsöt!Kvällssolen mildrade hettan över torrt gräs……och bjöd på ett fantastiskt ljus!Ja hela köksträdgården visade sig faktiskt från sin vackraste sida!
Visst, ingen stång, inga kransar, men ändå en tämligen klassisk midsommar. Det kändes fantastiskt härligt att ha hela midsommaridyllen här precis där vi bor?! Får fortfarande såna overklighetskänslor när jag tittar ut här hemma! Hoppas ni hade en lika fin midsommar!
Herregud vilka trötta veckor det har varit den senaste tiden. Ögonen har gått i kors på dagarna och hemma har det varit väldigt lite ork eller lust att hitta på nåt eller att greja. Är väl någon kombo av att ett nytt jobb tar mer energi än vanligt, gräspollen-allergi och dåliga nätter – kombinerat med konflikter jag skrev om sist. Filip har varit sjuk men var tillbaka på dagis, men nu är han mer hostig och snorig igen så nu fick han vara hemma idag. O och Tobbe har varit hängiga med, förkylda med halsont, så det har liksom gått på sparlåga. Vi har inte ens orkat göra klart foder på fönster och dörr till badrummet, tänkte det skulle varit klart till midsommar men det har verkligen inte funnits lust och ork – så då får det vara.
Ute är det minsta möjliga som gäller, dvs vattning och hålla efter det värsta ogräset i kökslandet för att det inte ska ta över helt. Dessvärre så tvärdog vår nya gräsklippare i veckan, inga felmeddelanden och den laddar inte heller, när vi kollade under ser det ut som det saknas lock där det är ett uttag som troligtvis används för att konfigurera klipparen när den ska levereras – i så fall har det troligen kommit fukt in som förstört nåt. Jävla skit, det är dels bökigt att bara få in på reparation och sen VET jag att det är en jäkla väntetid och leveransproblem om något ska beställas. Vi är liksom 3 i familjen som är ordentligt allergiska mot gräs, att ha en automover närmast huset gör STOR skillnad.
Har äntligen börjat komma lite tomater åtminstone!
Men trötthet och att inget blir gjort är helt ok, det är som det är och jag vill helst att arbetet här hemma är luststyrt istället för behovsstyrt – det måste vara roligt annars får det vara så länge.
I morgon är det jobb som vanligt, men sen är det ju MIDSOMMAR! Whop whop! Kan inte fatta att det för en gångs skull ska vara så fint väder med?? Något som också är ovanligt men väldigt efterlängtat är att vi ska ha gäster på midsommar – min bror med familj kommer. Helt plötsligt känns det motiverat och roligt att fixa ett traditionellt midsommarfirande, jag har typ aldrig gjort det innan? Brukar bara vara vi och här är det ingen som bryr sig så då blir det inte så kul att dra i sånt, men på fredag ska vi köra riktigt klassiskt om än opretentiöst firande 😄 Det blir sill-lunch, jordgubbstårta och grillat, med 5-kamp på dagen – riktigt klassiskt alltså. Orkar absolut inte göra nån midsommarstång, men lite fina buketter ska vi väl få till! Nog heller inget av mina barn som vill ha krans (hörde att folk BESTÄLLER kransar hos florist????) så det blir det inte heller då.
Kanske lite vallmo på bordet?Eller pioner! ♥️
Sådär, ett lagom intetsägande inlägg, men kände bara att jag ville skriva lite. Jag hoppas verkligen att ni får en bra midsommar (känner sig någon helt ensam så hör av dig) och att den blir som ni önskar!
Det här har varit en trött och deppig vecka. Främsta orsaken var förra helgen som ju dels bjöd på en massa feber hos Filip (vilket också såklart gav ett gäng dåliga nätter för oss) men även pga en storbråk med snart-12-åringen som drog precis ALL energi ur mig. Det finns inget som är så dränerande som det, man ältar, vänder och vrider, är arg, ledsen och allt däremellan. Helt slut har jag varit, och är lite fortfarande faktiskt, även om det börjar gå åt rätt håll. Sen har ju både make och 15-åringen också blivit sjuka så det har varit rätt dämpat här hemma kan man väl säga. Men nog om det, tänkte i stället ge lite statusrapport för gården.
Fjäril är det gott om!
Jag har glädjande nog efter rätt mycket jobb fått övertaget över ogräset i själva köksträdgården – den delen jag använder för att odla ätbart i. Eller ja, jag måste ju fortfarande vara ute och dra upp åkertistel i princip varje dag, men nu är det i alla fall hanterbart. Tyvärr har i princip INGET jag har frösått tagit sig, det har helt enkelt blivit utkonkurrerat av ogräs tror jag? Några få morötter, några vallmo, men i princip inget annat vilket känns skit. Det som växer nu är kronärtskocka (i tveksam takt dock), lite ärtor av olika slag, rosenböna, 2 squashplantor och sen kämpar några få gurkväxter på i väldigt litet format. Just gurkan verkar jag inte alls lyckas med i år, borde kanske försöka få tag i nån större planta att sätta ut (när jag ska hinna med det vet jag inte) för det är verkligen något jag vill ha. Tack och lov mår i alla fall tomaterna bra, annars hade det känts väldigt deppigt odlingsmässigt! Potatisen ser också ok ut.
I alla fall upptill! Sen får vi väl se. Blir nog däremot inga redan till midsommar…
Jag har också fått övertaget över lite perenn-rabatter som växt igen helt, där har jag lagt markduk och täckt med täckbark för att bli av med kvickrot och annat. Det lär väl ta ett par år innan allt dör under duken, men det kvittar lite tänker jag. Tacksam när det blir så himla mycket finare på så kort tid ändå! Har en före-bild som visserligen är från senvintern men ändå, och så lite bilder på nu. Nöjd!
Före…Efter!Ni skymtar den fina ”häcken” av rosa vallmo på bilden ovan med, de är helt fantastiska!
Vinbär, krusbär, blåbärstry, blåbär, hallon, vindruvor, plommon, äpplen, ev päron (?) och björnbär har annars börjat växa, så sylt, saft och marmelad kommer nog kokas i orimliga mängder framöver om det går som det ska.
Nu måste jag lägga mig, ska ju orka med en jobbvecka och sen midsommar, så det är absolut dags. Kram på er!
Det är väldigt svårt att gå in just nu, långt in på kvällarna går vi runt och pysslar med saker som behöver pysslas med på gården. Det är så otroligt vackert ute nu, jag vill liksom dra in allt i hela kroppen och bara spara allt det frodiga till en kall, grå vinterdag, men det går ju såklart inte. Så jag fotar och fotar, för jag kan verkligen inte låta bli! Och eftersom jag spammar Instagram med bilder på blommor och vår gård så kände jag att jag nog får variera mig lite, och lägga upp lite här istället 😘
Ingången till vår köksträdgård ♥️Full med ogräs och ljuvliga blommor om vartannat…I all grönska sticker inte ens de kornblå markiserna i ögonen som de gör annars…Kantnepeta, inte Färilslavendel har jag fått lära mig!Så mycket blommor jag inte vet namnet på, i alla rabatterSöta lammöron är lätt att känna igen åtminstoneUtsikten från vår framsida ♥️Små humlor i varenda blomma 🐝Så otroligt skönt att gräsklipparen nu är igång!Så fina färger i solnedgången!
Ok, klart för ikväll då, eller jag kommer nog fota med men får väl hålla mig lite 🙈
Så, jag hade ett behov – jag behövde två rejäla lådor att plantera de stora sorterna tomat i (mestadels Brandywine pga sjukt god bifftomat). Jag behövde hitta ett skyddat läge i söder, inte för nära potatisland – och valet föll på söderväggen av stallet. Visserligen inte superlångt till potatislandet fågelvägen, men ändå hela stallet emellan så jag hoppas det ska funka ändå.
Detta läget blir perfekt, mot södervägg (kolla solcellerna, hade ju varit gott om de också var inkopplade så de kunde ge oss lite el…. Jäkla materialbrist – vi saknar en växelriktare alltså…)
En annan förutsättning var att de inte fick kosta något direkt, det har varit en massa utgifter och därför gällde det att använda det som fanns här på gården eller sånt vi redan köpt in som oftast använts till fler saker (tex färg). Går du till bygghandel och köper virket så kan du såklart få en helt annan look på lådorna, men som sagt så gällde det att använda det jag hade. Här kommer en enkel guide på hur JAG gjort (det finns tusen sätt att göra på, det här var snabbt och blev good enough för ändamålet!).
Förresten – mina lådor har ingen botten utan placeras ut på kartong direkt på gräset, detta för att ogräset ska kvävas i lagom takt som kartongen förmultnar och sedan ska plantorna kunna breda ut sig ner i marken.
Börja med att bestämma storlek på dina lådor, mina blev 220×80 cm (ungefär) eftersom det då blev minst spillbitar av det virke jag hade. Jag har använt råspont (brädor som ”jackar in i” varandra) eftersom det fanns liggande i stallet.
Kommer man över att det först är rätt läskigt att använda en sån här såg (kap- och gersåg) så är det fruktansvärt smidigt att jobba med, istället för att såga allt för hand. Tjejer – lär er den här så känns det så mycket roligare, ta lite inspiration av Brita Zackari om inte annat!
Kapa brädorna i de längder du bestämt – vill du ha exakta yttermått behöver du tänka på det när du kapar, eller montera ihop dem annorlunda, men här var det inte så noga. Jag kände att 5 brädor på höjden blev en lagom höjd på lådan, så jag kapade alltså 10 brädor i långsidans mått (220 cm) och 10 i kortsidans mått (80 cm) för vardera låda.
Sätt ihop brädorna med utsidan neråt – mät hur ”högt” det blir och kapa någon form av virke i samma mått som höjden – minus ungefär 5-10 cm. Här behöver du två korta brädor för kortsidan och tre för långsidan, dessa ska nämligen skruvas fast i råsponten för att den ska hålla ihop. Skruva en sån här bräda i varje ände av en sida, ungefär 10 cm in från kanten. Är nån sida lång (typ längre än 140 cm kanske?) så skruva fast en på mitten med. Sätt en skruv i varje bräda den ska hålla fast – minst. När du skruvat fast två brädor på tvären på en av dina sidor blir den alltså som en bred, platt skiva som håller ihop sig när du lyfter den. Är ni med? Upprepa med alla fyra sidor.
Så här ungefär. Den ”fina” sidan av brädorna blir alltså insida, inte utsida på lådan. Det skadar inte att dra i två skruv per bräda, men jag hade lite ont om skruv i rätt längd så det fick räcka – men har du inte råspont utan brädor som INTE jackar i varandra behöver du skruva minst två skruv per bräda för att det ska hålla ihop ordentligt. Fick hjälp en stund åtminstone, tills nån tröttnade.
Jag använder inte tryckimpregnerat virke (det sägs att man inte ska ha det i grönsakslådor men jag tänker att det ändå är bättre en besprutade tomater, så det är nog inte hela världen om du använder det) utan vanligt obehandlat virke – så för att det inte ska ruttna direkt så vill jag måla både insida och utsida. Jag hade falu rödfärg hemma och det matchar stallet, alltså målar jag med det.
Fick hjälp en liten stund med målningen med!Måla sedan andra sidan av låd-sidorna, när de första torkat. PS, kolla dörrarna som stod ute och ruttnade bakom stallet? Nån gång ska jag orka göra nåt där….
När allt är målat och har torkat är det dags att sätta ihop sidorna. Nu kan det vara läge att köpa lite virke, om du inte har en regel på 45×45 mm hemma för det underlättar med en fyrkantig regel här (men det GÅR såklart med nån annan bräda/regel med). Kapa och måla en för varje hörn, lite lägre än lådans höjd.
Nu hade jag en sån här liggande som skulle varit till nåt annat projekt, annars hade det behövt bli ett inköp på dessa.
Man kan nu sätta ihop sidorna på lite olika sätt, mina kommer kantas av ”gavlar” eller foder i hörnen så hur jag monterar ihop hörnen är inte så noga, vill man hoppa över det steget så är det ju snyggare att montera kortsidan mellan långsidorna eller tvärtom, då blir det ingen glipa och ser rätt ok ut direkt.
Det enklaste sättet att skruva ihop lådorna är att skruva fast hörnregeln (45×45 mm) i ytterkanten av tex kortsidorna först, för att sedan resa upp alltihop och skruva fast långsidan.
Så här gjorde jag, eftersom det kommer ”gavlar” utanpå sen. Någon gång. Jag lovar.
Så, nu har vi en stor, rektangulär ”låda” utan botten! Dags för nästa steg.
Häfta fast en markduk på sidorna invändigt i lådan, tänker att det skyddar träet mot det värsta och förlänger livslängden lite, samtidigt som den hjälper jorden att inte trilla ut genom glipor. Det behöver inte vara markduk i botten av lådan (om du inte vill bygga en fast botten), vi vill ju att maskar mm ska kunna krypa fritt här sen och bryta ner organiskt material till gödning åt växterna. (Glömde fota men tror ni förstår)
Jag har fått så fina björkslanor av grannen som kommer få agera växtstöd allteftersom tomaterna växer, så jag skruvade fast en på vardera kortsidan av lådan, och en överliggare ovanpå där jag sedan kan fästa ett snöre som kan hjälpa till att hålla uppe tomaterna. Det här kan man såklart hoppa över, eller göra av målade reglar eller vad man känner för.
PST, montera duken på insidan av lådan först – enklare så.
Jag ställde sen ut lådorna på en eller flera stora kartonger (perfekt när man köpt duschväggar som har jättestora kartonger), är marken VÄLDIGT ojämn kan du behöva fixa till den lite först så lådan står någotsånär rakt. Fyll på med grövre kompost i botten (grenar och sånt) som fyller ut lite, varva sedan jord, gödsel (i detta fall hästskit från tidigare nämnda snälla granne) och kanske lite gräsklipp. Det går åt MYCKET jord!!! Tror det gick i drygt en halv kubik i varje låda eftersom de är så stora…
Plantera sedan dina tomater, täck jorden med en sisådär 10 cm gräsklipp eller annat organiskt material och kombinera allra helst med doppbevattning – det sista har vi inte hunnit fixa med. Sätt i pinnar till stöd när tomaterna är små, sedan snören från tvärslån till tomatstammen för att ge stöd när de växer.
Sådär! Allt klart – fast jag insåg just nu att jag ju glömt sätta ”foder” eller ”knutar” på lådorna, det är ju en estetisk fråga så vi får se när det finns tid…. Tyckte ni om guiden eller undrar något så kommentera gärna, det vore så himla kul om den kom någon till nytta!
Har satt lådorna så man precis kan gå bakom när man behöver måla, men ändå med en ganska lite glipa så jag inte behöver krångla mig in med gräsklipparen jämt. (Lät också kartongen ligga ända mot stallet)
Rent allmänt så älskar jag den här typen av byggprojekt, det går snabbt, är inte så petigt exakt att det blir på att visst sätt och det värsta som kan hända är att nån bräda lossnar ungefär – alltså typ ingen risk. Avslappnat, roligt och väldigt användbart! Ska vi avsluta med en före- och efterbild? Här kommer före:
Och så en efter:
Väldigt nöjd med resultatet och hoppas nu tomaterna växer så bra som jag hoppas där med!