Kusinträff

Igår var det dags för kusinträff, vilket i det här fallet innebär att makens syskon med barn kom över på lite middag. En familj kom tidigare och vi passade på att gå ett varv på Dumme Mosse och grilla korv som lunch – men det var helt galet hur mycket folk det var där igår? Vet inte om halva Jönköping insett att det var en oerhört vacker höstdag och åkt upp dit, men där det annars brukar stå 1-2 bilar var det säkerligen 20-30 bilar, och det var bara på den lilla ”parkeringen” vi stod på. Alla grillplatser var också upptagna (tror det är 4 eller 5), men en familj gick just när vi kom så det löste sig.

img_2392img_2391img_2390

img_2385

Korv som är grillad ute är ju helt galet gott, i alla enkelhet. 

img_2380

De ser lite nere ut, men faktum är att de går och letar efter såna där små håriga larver som finns i överflöd på Dumme Mosse. Vad i hela friden blir det av en sån larv, förresten?

img_2369img_2367img_2366

img_2364

Höll på att kliva rakt på en huggorm, men hann hejda mig i sista sekund. Istället fick vi en spännande stund med barnen när vi fick kika på den där den kröp fram ur sitt gömställe. 

img_2361

Helt fantastiskt höstväder hade vi med!

Bebisshopping

I dag kunde jag inte hålla mig längre. Jag har haft så himla svårt för att köpa nåt till bebisen för jag har inte känt mig gravid och har haft så himla svårt att fatta att det kommer en bebis igen, så idag fick jag något slags primitivt behov av att köpa något till bebisen.

Hittade absolut finast kläder inne på Kappahl, deras Newbie-kollektion är helt galet söt. Sen fick det visst bli lite blått – dels så var det slut på de minsta storlekarna i beige och dels var det väldigt fint. Kanske nån slags känsla med? (Eller vad tror du, Kristina?)

Så här blev det i alla fall, dagens inköp, det första till bebisen:

img_2354

img_2355

Tack!

Alltså – WOW! Jag måste säga att jag var tämligen rörd i går när jag gick och lade mig, för så mycket grattishälsningar, kramar och glada tillrop har jag nog aldrig fått i mitt liv! Vill verkligen tacka er alla, det känns helt fantastiskt!

Det suddiga på bilden är alltså magen. Den är inte så superstor, men börjar ändå likna en gravidmage snarare än ”jag är bara lite tjock” (vilket iofs är hur jag känner mig än så länge)

Tänkte börja med att ge lite svar på de frågorna som dyker upp i nästan varje samtal:

Vilken vecka är du i?
Jag är i vecka 14, eller 13+2 för den som är mer insatt i det hela. Alltså har faktisk en tredjedel av graviditeten passerat redan – hurra!

När är det beräknat?
22 mars säger barnmorskan efter ultraljud, vilket bör innebära ett par dagar senare om jag ska följa trenden med att gå över tiden.

Hur mår du? Har du mått illa?
Nix, jag mår inte illa och har inte heller gjort det, förutom möjligen nån vag känsla korta stunder lite tidigare i graviditeten, vilket stämmer överens med tidigare graviditeter med. Jag är bara ”trött” – jag skriver det ”trött” för det handlar inte om vanlig trötthet utan om en nästan skrattretande ”jag-tror-jag-somnar-den-här-sekunden-stående” trötthet som inte går att jämföra med något annat. Tämligen ovant dessutom, jag som med rätt mycket träning faktiskt annars känner mig hyfsat pigg nu för tiden.

Var det planerat?
Ok, inte så många som frågar det rakt ut, men några har det varit och fler undrar säkert. JA, det var i allra högsta grad planerat, kommer återkomma till detta. Och för er som inte ser mina barn dagligen så har jag då två pojkar sedan tidigare – Lukas 6 år och Oliver som snart fyller 10 år – alltså kommer det skilja drygt 10 år på äldsta och yngsta barnet i familjen.

Vet ni vad det är?
Ja här syftar folk väl oftast inte på om det är nåt annat än en bebis i magen, utan på om det är en pojke eller flicka. Vi vet inte, och kommer inte heller ta reda på det. Nu tänker jag säga nåt som får folk att korsa sig och snabbt utbrista ”huvudsaken är ju att barnet är friskt”, vilket är så självklart att jag inte tycker det behöver nämnas, men det vore lite extra kul med en tjej – just för att vi redan har två pojkar och det vore nice att se hur en tjej skulle te sig.

Så – en mycket snabb Q&A så här på kvällskvisten, men jag kan inte stänga ner för idag utan att lägga in lite bilder från dagens utflykt – vi var med barnen vid Västanå-leden och grillade idag, vi har varit där innan och det är ett väldigt trevligt ställe att spendera ett par timmar på.

Ibland känns det nästan overkligt vad vackert det kan vara här omkring, speciellt en alldeles klar och krispig höstdag!

Ett jättefint vindskydd med eldplats finns det, ungefär 2,2 km in på leden (lagom att vända här efter med barnen)

Oliver tycker det är kul att tälja lite, än så länge vågar jag dock inte ge Lukas nån kniv…

Det blev en väldigt skönt stund för en ganska trött familj, alla var nedvarvade och mer till freds när vi gick därifrån. 

The more the merrier

Som jag har funderat på hur jag ska skriva det här…. “Jo jag har en överraskning….”, “Efter Lukas kände jag mig inte färdig….” eller “Alla goda ting är tre”? Vid det här laget har ni kanske börjat lista ut vad det handlar om – vi ansluter oss till babyboomen som verkar explodera just nu och är alltså gravida (eller jag då, det vore ju konstigt om maken var gravid), närmare bestämt är jag i vecka 14 med beräknad födsel ca 22 mars!


Tror ni jag har haft skrivkramp de senaste veckorna eller? HUR svårt som helst att hitta på saker att skriva om utan att råka försäga sig eller utan att “få” prata om det man helst vill prata om.

Jag kommer berätta mer framöver, om hur det gick till (haha, nä inte DEN delen) och allt som hänt fram till nu, men nu vill jag bara delge er detta och önska er en fantastisk helg!

Vår lilla kiwi vinkar och hälsar att ni ska ha en bra helg!


Full rulle i Kållerado!

Nu till slut har jag fått tid (och ork) att skriva om vår himla trevliga helg i Göteborg! Lördagen blev tämligen fotofri, vi gick på stan och shoppade (eller ja, tittade mest) och åt lunch. Barnen fick bestämma så då blev det sushi, på ett rullande-band-ställe, och tur att vi köpte buffé för jäklar vad sushi barnen åt! På kvällen var vi hembjudna till min bror och hans sambo, de bjöd på en kanongod viltskavsgryta och till efterrätt fick vi en banoffie-paj – fantastiskt gott och det kändes lyxigt att bara få sitta och kolla när de lagade maten 🙂

Söndagen började regnigt, men vi spenderade ju ändå morgonen på Novotels fantastiska frukostbuffé, en hotellfrulle som har både pannkakor, nutella och croissanter (förutom allt annat gott man kan förvänta sig att hitta på en hotellfrukost) är ju rena himmelriket, och vi rullade därifrån… Som tur var klarnade vädret upp, och merparten av tiden på Liseberg var det riktigt soligt! Inte särskilt mycket folk heller, skönt att slippa köa – de största attraktionerna hade 20-30 minuters kö men på de flesta ställen stod vi mindre än 10 minuter. Suveränt!

Vi spenderad lite tid i kaninlandet….
…men favoriten blev helt klart allt där man kunde bli blöt!

Gott sällskap hade vi med, det är alltid roligare att vara fler ju!

Finaste två!

Jodå, jag var med också, jag höll mig bara mest bakom kameran 🙂

På det stora hela en hel fantastisk helg, även om den kanske inte innebar så mycket vila 😉 Väldigt kul att träffa J&R!

Fönstershopping

Nu till helgen ska vi åka en sväng till Göteborg. Dels vill vi träffa min bror och hans sambo, dels shoppa lite och så vill vi överraska barnen med att gå på Liseberg – bara för att 🙂

Typ sådana här, från Hasbeens, fast med lägre klack. Sjukt snygga! 

Dessvärre blir det väl kanske inte så där jättemycket att shoppa för, vi lyckades smälla till med både en trasig tvättmaskin och dessutom byte av kamkedja mm på bilen, så extrapengarna tog liksom slut. Men får jag önska nåt så skulle jag vilja hitta ett par fina, cognacsfärgade stövletter med inte alltför hög klack, nån fin, skön och varm stickad tröja till jobbet, och kanske en stickad klänning. Hösten är ju rent generellt den tiden på året då det är absolut roligast att handla kläder tycker jag, efter sommaren känns det lockande med lite tjockare, mysigare kläder, och höstmodet brukar ju vara fantastiskt…

Liseberg blir toppen med, det är ju liksom ett intresse vi delar i familjen, så jag hoppas på lite köer och hyfsat väder (ni vet bra, men inte så bra så det är FÖR mycket folk och köer).

Vad ska ni hitta på till helgen?

Sjukhelg och majsplockning

Den här helgen blev inte riktigt som det var tänkt – det var meningen att barnens kusiner med familjer skulle komma på besök, men eftersom Oliver feber och halsont inte gav med sig så fick vi ställa in. Vet inte riktigt vad det är med honom, för han är inte förkyld, men det verkar inte varit halsfluss i alla fall som jag trodde först. Idag är vi hemma med, men febern avtog igår så det är mest en återhämtningsdag, för han är inte riktigt sig själv än.

Trots lite feber så hade vi i går lappsjuka allihop, så vi tog en kort utflykt ut till Strands Gård för att plocka majs. Världens mest tacksamma självplock, 10 minuter så har du fyllt en stor kasse – passar både otåliga och barn superbra! Dessutom är ju grillad majs makalöst gott…

På kvällen blev det fisk i foliepaket, jag har verkligen underskattat det måste jag säga, det är ju grymt gott. Fisken för dagen blev Kummel, för övrigt var det (kokt) potatis, morötter, purjolök, citron och cocktailtomater. Toppa med lite dill och smör och krydda, såklart!

Det går (inte) bra nu…

*Gäsp*

Är omåttligt trött idag efter att ha varit uppe två gånger med Oliver i natt – han har varit hemma med Tobbe sedan i går morse för han var så hängig och hade ont i halsen, och på kvällen fick han ganska snabbt feber. Jag borde bara kommit ihåg att han ofta kräks när han får lite högre feber, men det hade jag tydligen förträngt, därav var jag uppe två gånger i natt och bytte sängkläder och gjorde andra trevliga, relaterade saker… Jag ska bespara er detaljerna.

Lukas var ju hemma med mig i onsdags, bara rejält förkyld, men han är i alla fall på skolan och är numer bara lite snuvig. Misstänker att Oliver ev. har fått halsfluss, det såg ut så igår, men vi får väl se lite hur det blir idag.

Som grädden på moset har dessutom vår tvättmaskin pajjat sedan en vecka tillbaka, idag kommer äntligen en ny, men tvätthögarna hemma ser nu ganska hotfulla ut… Därav lite dåligt med bloggande. Idag blir det inga fredagslänkar, pga ovanstående, men jag vill passa på att önska er alla en riktigt trevlig helg!

Lördag vid Vättern

Igår var det ju riktigt skönt väder, så vi tog med oss pojkarna ut till Vidablick och gick ut till Vättern och grillade korv. Det är barnens favoritställe – inte långt att gå, och mysigt med vattnet så nära inpå. Vi orkade inte göra nåt avancerat, så det blev bara grillad korv och köpefika från Malmborgs, men det var lika gott ändå! Så avkopplande att hinna sitta och prata en stund vid det kluckande vattnet, samtidigt som barnen leker, kastar macka i vattnet och eldar pinnar.

Efter var vi alla grymt trötta, barnen fick åka hem till mormor och morfar och själva åkte vi hem och slappade lite innan vi grillade lite på kvällen.

Denna lilla kramgoa unge…. ❤

Trädgårdshjälp

Det har varit en lite konstig helg det här. Vi har alla varit supertrötta och har ägnat mycket tid till att bara spela och dega, men samtidigt har vi faktiskt fått lite tråkgöra gjort som att städa och klippa häcken på baksidan. Det sistnämnda var faktiskt rätt skönt för övrigt, hyfsat väder och två (oväntat nog) glada barn som hjälpte till gjorde det hela till en rätt rolig stund. Som en liten bonus fick vi träffa min bror igår, han har köpt en ny motorcykel och stod utanför rätt vad det var 🙂

Söndagskvällen avslutades med ett lass scones, det är alltid vansinnigt gott!

I morgon börjar barnens skola – och Lukas börjar förskola!?! Känns jättekonstigt att ha två barn som är så stora att de går i skolan båda två? Och dessutom konstigt att det redan börjar närma sig slutet av augusti, var det inte maj nyss?

Ta hand om er!