Första Advent

Igår hade vi hemma ett gäng kompisar med familjer och åt lite tomtegröt och nygjord julskinka. Himla trevligt att liksom fira första advent lite, fast samtidigt väldigt opretentiöst när det gäller matinsats – avslappnat och väldigt mysigt!

Idag var det ju strålande sol, så vi tog och packadeimg_2588 ihop oss och lite adventsfika och åkte ut till Hassafallen – där vi för övrigt inte direkt var ensamma, det kom nästan ett tiotal familjer och knatade förbi när vi satt där och grillade.

Fikat blev en jättegod glögg, och barnens hembakade lussekatter (de var hos mormor och bakade för nån vecka sedan) – väldigt gott i all enkelhet 🙂

Kallt men fint väder, och väldigt skönt att komma ut en sväng, även om nu min gångtakt är låååångsam. Nätt och jämt att jag kan knäppa vinterjackan med, men några veckor till går det kanske!

img_2603img_2615
img_2633
img_2641

I eftermiddag blir det nog hämtmat, troligtvis libanesiskt, för hur gott det än är med gröt så kanske man inte kan äta det både morgon, middag OCH kväll. Vad gör ni den här första advent?

img_2581
img_2649img_2646img_2642img_2639img_2629img_2624img_2608

Sega morgnar*

Det märks att det är mörkt nu, både på morgnar och kvällar. Till och med Lukas, som annars brukar studsa upp, vänder sig om i sängen och vill att jag ska ”gå iväg, mamma”. Jag klandrar dem inte, hade själv gärna legat kvar nån timme så det åtminstone börjar bli ljust, men men. Det är inte så länge kvar tills det vänder, intalar jag mig själv!

Eftersom nu typ alla butiker verkar köra inte bara ”Black Friday” utan snarare ”Black Week” så har jag faktiskt lyckats fynda lite av de dyrare bebissakerna vi har kvar att köpa – nämligen bilbarnstol (eller babyskydd som det heter egentligen) och liggdel till vår Quinnyvagn. Ganska tråkiga saker att köpa – men nödvändiga – och då känns det bra att hitta dem till rabatterade priser.

maxicosi carseat babycarseat pebble 2015 grey concretegrey 3qrt

Det blev en MaxiCosi Pebble från Babyshop.se som babyskydd, helt enkelt för att den passar på vår vagn (och har fått bra betyg). Det var det jag saknade sist, ett enkelt sätt att ta med sig barnet utan att lyfta ur det ur babyskyddet när man skulle in och tex handla lite snabbt, eller hämta de andra barnen.

Igår var det äntligen den sista simskolan för Lukas, så nu är inte hela veckan uppbokad kvällstid längre – känns himla skönt.

Haha, ifall det inte märks så har jag lite skrivkramp idag, så mer intressant än så här blir det inte, såvida inte någon vill höra om nåt särskilt?

*ps, det ser ju skitmysko ut att skriva morgnar, men det gör det ju att skriva mornar med. Bara en reflektion 😉

Oliver 10 år!

Idag fyller vår äldsta pojk hela 10 år! Han fick det han önskat sig mest av allt i hela världen – en iphone, med Pokemon Go, och så lite annat ”krafs” (dvs allt som inte var telefonen, hahaha), och anser sig nog själv vara lyckligast i världen just nu.

Förmiddagen firades med paket och semlor, och nu ska vi alldeles strax åka till önskemålet för dagen – Rosegarden – där framförallt sushibuffén lockar barnen tror jag (och möjligen efterrättsbuffén med).

Min fina kille!

img_2562

Blev en promenad nere i stan med, med pokemon-jakt, jag hade tänkt att vi skulle gått runt Munksjön, men det blåste snorkallt…

img_2559

img_2552

Extra glädjande kom min bror och hans sambo på besök med!

img_2543img_2538img_2536

img_2533

Så här ser förresten vår datorhörna ut nu för tiden. Den är ju mitt i vardagsrummet, jag tycker det är trevligt att ha pojkarna i närheten, dels kan man hjälpa dem och dels ha lite koll på vad de gör. 

img_2528img_2526

Ostlycka

Puh, här fortsätter vi i 150, men nu i helgen var det åtminstone till en del självförvållat – och även väldigt roligt. Efter sedvanlig träning och fika blev det en runda till … vad annars … IKEA, för att införskaffa lite saker till bebisrummet. Inte för att h*n behöver nåt på ett tag, det är mest för att ha någonstans att göra av kläder, filtar och leksaker tills det är dags, och då kan man lika gärna göra det ordentligt nu direkt. Blev riktigt bra, lite fler hyllor (fattar inte hur mycket förvaring man behöver i ett barnrum), en lampa och en byrå. Lovar att återkomma med bilder på hela rummet sen när det är klart (om någon är intresserad), än så länge är det ganska stökigt.

img_5432

 

Idag blev det en del jobb – men nu på kvällen blev det lite lyxmiddag för att ladda inför en låååång och jobbig vecka. Till min stora glädje så fick jag beskedet att det går bra att äta Gruyere om man är gravid (HURRA!) så det och fänkålssalami (som varit fryst i minst 3 dagar) blev utgångspunkten för en riktigt god plocktallrik 🙂 Lite inspiration till er andra gravidosar där ute kanske…

Kiwi, granatäpple, vindruvor och marinerade oliver och vitlökar. MUMS!

img_2485

Veckan som kommer lär bli jobbig på många sätt. Först, på måndagen, lär det bli en heldag på jobbet (8-20) eftersom mässan öppnar på tisdagen. På tisdagen är det sen begravning för en vän, så det blir jobbigt på ett helt annat sätt. Tisdag kväll – torsdag är maken borta så då är jag själv med barnen… tja, ni hör ju – det behövdes en god middag för att liksom ladda för allt. Hoppas din vecka blir bra!

 

KAOS!

Viken vansinnig dag det var igår!! Ja förutom mycket på jobbet så blev eftermiddagen och kvällen helt galna… Det började med att maken sa att de inte hann byta våra däck trots bokad tid idag, vilket resulterade i att han helt enkelt inte kom upp för backen och hem efter jobbet, så han fick gå upp till skolan för att kunna hämta Lukas och ställde bilen nedanför backen. På skolan fick han då reda på att Lukas precis antagligen brutit sin lilltå som stod snett ut. Himla smidigt med bilen 2 km bort och med mig på jobbet utan bil.

Mamma fick bli räddningen, hon hämtade maken och Lukas och körde hem dem medans jag fick skjuts hem av en vänlig kollega. Väl hemma allihop fick vi packa in hela familjen, inklusive Oliver som gått hem tidigare, i mormors bil igen. Hon släppte av mig och Lukas på hälsan, och maken vid vår bil, och åkte hem med Oliver. Maken lyckades ta sig till sitt garage på jobbet för att försöka byta till de nya vinterdäcken vi hade i bagaget, bara för att upptäcka att den jäkla hylsan till hjulen gått sönder!!! Helt underbart…

Följden då blev att han fick ringa morfar som får åka hem till oss och leta efter en annan hylsa, ”någonstans” i garaget…

Under tiden satt jag och Lukas på jourcentralen på Hälsan och väntade på att träffa läkare. Till slut fick vi det, och han konstaterade att den kunde ev vara ur led – och i så fall behövde vi ju rätta till den så fort som möjligt så det inte blev problem, så han skrev en remiss till röntgen uppe på Ryhov.

Suck, jaha ja, pappa och maken fick ta en omväg över Hälsan och så köra upp oss till sjukhuset för att sedan hämta vår bil som maken nätt och jämt lyckades få till garaget vid sitt jobb. Typ  2 timmar senare lyckades de till slut få loss de gamla däcken och få dit de nya, puh…

Under tiden skeppades jag och Lukas från röntgen och vidare ner till akuten – vi fick inget besked om VAD det var för fel på tån men det måste ju vara nåt eftersom vi i alla fall inte fick åka hem. Vid det här laget var stackars Lukas vrålhungrig, vi hade köpt med oss mat som vi tänkt äta när vi väntade på röntgen men där fick han beskedet att han inte fick äta eller dricka nåt ”ifall nåt måste opereras” (inte så himla troligt när det handlade om en lilltå men ändå). Typ 3 h senare kom till slut en läkare in och konstaterade att den lilla tån faktiskt var bruten, och inte ur led som vi trodde, varpå det enda de kunde göra var att tejpa ihop den med grann-tån… Fan, hade man vetat det hade jag kunnat göra det själv, men jag är samtidigt glad att inte läkaren på hälsan gav sig på att försöka dra tån till rätta som han kanske annars gjort (det hade ju varit skitdumt när den inte var ur led utan bruten).

Kl 22 var vi till slut hemma, rätt slut hela familjen och med Lukas omplåstrad och bilen med nya vinterdäck… Sån jävla timing alltså – enda dagen när vi inte kan använda vår egen bil heller….

Är grymt tacksam över Lukas som inte gnällde ett dyft, och då hade vi inte ens batteri nog i min mobil för att han skulle kunna roa sig med den – han gjorde hela vistelsen relativt enkel ändå för oss!

Så – en graviduppdatering kommer senare… om jag orkar, nu ska jag åka till jobbet med Lukas och hämta hem min dator så jag har den om det behövs. Hur var din onsdag?

Babyprylar

Eftersom vi (eller i alla fall jag) haft en tanke på att vi skulle ha fler barn ända sedan Lukas kom, så har vi faktiskt sparat en del bebissaker. Vi har tex en spjälsäng med alla dess tillbehör, och så har vi bilstol nr 2 , den man har från ca 1 år. Dessutom har vi en ”halv” barnvagn, för till Lukas köpte vi en ny (Quinny Buzz) men då var han så stor så vi köpte inte med liggdelen.

Det vi behöver köpa är:

  • Skötbord – klart! Blev billigaste från IKEA, målat och klart!
  • En liggdel till barnvagnen
  • Babyskydd – Maxi Cosi Pebble, för vi vill att den passar på barnvagnen
  • Ergo 360 bärsele

Sen är jag himlans sugen på ett babynest, men jag har förfasats lite över hur j***a dyra de är? Jag menar, det är ju typ bara en vadderad kant? Men skulle nån ha en begagnad sådan över så är jag absolut intresserad!

Lite övrigt vi kommer behöva liiite längre fram är:bt_babyseat-babysitter_grey-600x600

  • Barnstolstol (tycker IKEAS billigaste är den bästa men den är ju inte supervacker)
  • Gungig babysitter (tror det får bli babyproffsens)
  • Gåstol (eller vad heter det?) – MEN varför är inga såna gjorda med rundade kanter framtill? Man får ju hälsenan kapad när de får upp lite fart….

Filtar, plädar, kuddar och täcken har vi i överflöd (det är sååå svårt att slänga söta babyfiltar), och en del kläder med, så vi kommer nog klara oss ganska bra på den fronten tror jag. Nappflaskor köpte jag ett par när vi var i Ullared, ifall inte amningen funkar, och likaså ett par nappar – vill inte stå där utan en skrikig natt om det är så att det behövs.

Vad har jag glömt? Det var ju så länge sedan sist….

PS, nån som har något av ovanstående de vill sälja så är jag intresserad. 

Sista hösthelgen?

Det kändes lite som det var sista riktigt fina hösthelgen det här, med en strålande sol från en klarblå himmel, och än så länge en del sprakande höstfärger på träden! Jag tycker faktiskt vi har utnyttjat den till max, fast ändå liksom haft det sådär riktigt skönt och avslappnat.

Igår var vi mer eller mindre barnfria, så det blev träning och fika för bara mig och maken, följt av en rejäl runda på stan – vi fick till och med en hel del julklappar shoppade (jag som alltid vill vara klar innan december börjar tycker ju att det är hög tid för sånt nu). Kvällen avslutades ihop med barnen med lite scones, också lyxigt i all enkelhet.

Idag kändes det som det var dags att hösta in trädgården, det hade hunnit komma upp en massa ogräs nu när det varit så pass varmt ju, så det blev rensning och plantering av vitlök till nästa år. Barnen var snälla (ok, jag mutade med lite betalning – när man gör nåt som liksom är lite utöver det vanliga man ska hjälpa till med hemma så gör vi så ibland) och krattade löv, och maken hjälpte till med att rensa bland alla stenar och plattor runt huset. Skönt för en gravid rygg att slippa böja sig så mycket i flera timmar, det blev nog ändå av rensande kände jag.

img_2428

Man kan ju inte kratta löv HELA tiden!

img_2426

Alla har vi olika stilar när vi rensar!

img_2436

Hönorna är glatt med när vi är ute i trädgården med, helst när vi rensar, för då kan det ju hända att man hittar en fin mask 🙂

img_2440

Egentligen hade vi tänkt åka ut i nån skog o grilla korv, men timmarna flöt på och helt plötsligt var alla hungriga, då kändes det mest avslappnat att grilla hemma i trädgården helt enkelt. På altanen blev det riktigt varmt i solen, så det blev lite förvirrade känslor när vi åt lite av Pågens saffransgifflar till efterrätt – ihop med årets första glögg, men gott var det!

img_2464img_2462img_2460

img_2458

Magen är med, den med. Glömmer lätt bort den mitt i allt annat som händer, men just när man ska böja sig eller vara lite smidig, då glömmer man den inte 😉

img_2457

Idag värmde vi glögg ute på grillen, himlans mysigt och funkade hur smidigt som helst!

Nu är vi allihop så himla trötta att det nog får bli att lägga sig, åtminstone för mig. Men så skönt det har varit med det härliga vädret, hoppas ni också haft en bra helg!

Gravid vecka 20

Det är ju lätt att tänka att det är halvtid nu, men det är det faktiskt inte förrän denna veckan är till ända.

img_5372

Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte att börja svettas förrän efter födseln.

Fostret har fått känsel och kan känna smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta. (källa 1177.se)

Just nu är det så vansinnigt stressig på jobbet så jag har knappt hunnit reflektera över att jag är gravid alls – MEN – ett par kvällar den här veckan har jag fått små kickar som, i och för sig nätt och jämt, känts även utanpå magen. Försökte få maken att känna, men det är svårare när man inte känner samtidigt inifrån…

Funderar dessutom på om jag ev kan ha fått små känningar av foglossning – nåt jag inte haft vid de tidigare graviditeterna, eller om det bara är vanligt ryggont. Det kommer i alla fall i svanken, mest när jag sitter ner en längre stund, så jag försöker som jag brukar stå upp så länge jag kan innan benen protesterar (tack stödstrumpor).

img_5371

Magen nu, den kan se både stor & liten ut, beror helt på kläderna känns det som. 

För övrigt har jag även den här gången en himla lätt graviditet, den enda ”åkomman” jag har är att den ökade blodvolymen tynger i benen – och lite oväntat även i huvudet i de yogapositioner där man är upp och ner. Det krävs bara några sekunder för att det ska kännas som huvudet håller på att explodera av en massa extra blod. Nice.

Hittade för övrigt ett par bilder från när jag hade Oliver respektive Lukas i magen, i och för sig lite senare i graviditeten där med Oliver tror jag, men det är ganska fascinerande hur mycket större jag var då – jag varken tränade eller hade nån koll på vettig kost då (ja jag bantade ju till och ifrån hela tiden men det är ju absolut inte samma sak). Den här graviditeten känner jag mig mycket starkare och friskare, och liksom inte lika påverkad, och då skiljer det ändå mer än 10 år från första gången jag var gravid. Det känns bra! Inte för att det är vikten jag fokuserar på något sett på just nu, men jag vill gärna känna mig lite mer ”som mig själv” och i form, för då mår jag bäst!

foto-557

Med Oliver i magen, på årets varmaste sommardag i Kolmården. 

dsc04322

Med Lukas i magen, och ett antal gravidkilon från första graviditeten på det. 

Alla goda ting är tre

Om en dryg vecka så är vi halvvägs in i graviditeten, åtminstone teoretiskt. Det känns en väldigt massa saker, konstigt, roligt, läskigt och fantastiskt, på en och samma gång.

Det där med att skaffa ett tredje barn när de andra är 6 och 10 år är kanske inte helt självklart, men jag tänkte väl lite berätta om hur just vi resonerade. Efter Oliver (min äldste) föddes var jag helt på det klara med att vi bara skulle ha två barn. En standard-familj liksom. MEN, direkt efter att Lukas (min yngste) föddes så kände jag att jag inte alls var färdig, till min egen stora förvåning. Till en viss del kanske det berodde på hur olika de två förlossningarna var, men på det stora hela så infann sig helt enkelt en känsla av att vi borde ha en till, längre fram.

Sen, för ungefär två år sedan, så började jag känna att det var dags ändå. Barnen började bli så självständiga och jag kände att det vore grymt mysigt med en till liten knodd, så efter lite diskussioner och resonerande hemma så började vi försöka – nu blir jag ju inte så himla lätt gravid direkt, så det tog ju 22 månader (men vem räknar….) innan det faktiskt blev så.

d4307-dsc04915

Då tyckte vi Oliver var såååå stor (3½ när Lukas föddes), nu känns det väldigt häftigt att ha två ännu större barn som förstår och är med på ett helt annat sätt!

Men den här graviditeten är ändå lite annorlunda, man har liksom inte den där rosaskimrande bilden av hur det är att ha en bebis, vi minns båda vakna nätter, skrikande barn och allt annat som hör till, så man ser väl lite mer ”nyktert” på vad som väntar. Dessutom har det ju varit skönt att få tillbaka lite av sitt eget liv med, när barnen är lite större och inte så beroende av oss – MEN, det som avgjorde är att det finns ju så mycket tid över till att ha självständiga barn sen med, när den här lilla knodden blir stor hen oxå. Det kändes helt enkelt som att suget att få ha ett litet barn igen är större än böket med en liten en!

Så har vi resonerat och känt oss för – och nu väntar vi spänt på att få se nummer tre på ultraljud nästa måndag!

Snart Halloween

Jag tillhör en av dem som varje år tycker att det där med Halloween är liiite förvirrat. Alltså, vilken dag som är den vanliga svenska Allhelgona och vilken som är den ”amerikanska” Halloween. För även om jag inte är för att barn ska äta en massa godis så kan jag absolut förstå lockelsen i att få klä ut sig och gå runt och visa upp sig (och ja, jag fattar lockelsen från godiset med, såklart, jag stöder det bara inte). Jag märker dessutom att det inte bara är jag som är förvirrad, för det brukar variera ganska kraftigt vilka dagar det kommer barn och knackar på.

Vad jag förstått nu då så är det svenska Allhelgona på lördag, och Halloween på måndag? En sak jag i alla fall till slut förstått och som jag tycker är väldigt bra – det är det där att om man har en pumpa utanför sin dörr så är det ok att komma och ”trick or treat’a” (jättebra verb, jag lovar) och har man det inte så är man inte ”med” på festligheten. Perfekt, då går man bara dit där är välkommet ju!

I vilket fall så ägnades en stund av helgen där hemma till att karva ut årets Halloweenpumpa, och här har ni resultatet:

img_2403

För den som blir sugen så kan jag ju i samma veva tipsa om mitt recept på Pumpapaj, även om den blir bättre med butternut-pumpa än med den stora man använder som lykta.

Som ett litet tillägg kan jag ju säga att det INTE är någon idé att säga att barnen ska vara med och göra pumpan, förutom möjligen att karva ur innehållet, för det är hårt och svårt, och tar lång tid!