Smultronställen

Vi har ju de senaste åren åkt runt på lite gårdscaféer och små utflyktsmål med familjen, men nu har jag hittat ett par nya som får hamna på vårens/sommarens besökslista. Skulle bli jätteglad över tips om fler ställen!

  • Congelato – glasstillverkare i Nässjö
  • Rävafallet – liten vandringsutflykt i Mullsjö tror jag
  • Leva Cafe & Hemma, fik i Hok
  • Butik Botanik, florist och café i Flisby
  • Borrarps Gårdsglass, Gällstad
  • 31’ans glass och kök, Hästholmen

Ställen vi redan besökt:

Bästa jordgubbssorbeten jag ätit – ute på EJfarm!

Finns säkert hur mycket fina/mysiga/smarriga ställen som helst där ute, vad missar jag?

Oförmögen att fatta beslut

Oj, det blev visst en tyst vecka här! Har varit lite upp&ner i veckan och det kombinerat med att bara få ihop vardagspusslet när alla är friska och jobbar/går i skolan/dagis en hel vecka har gjort att jag mer eller mindre däckat efter Filip kommit i säng.

I vilket fall, fick ett ryck i morse och torkade rent hela köket sådär ordentligt, makalöst hur många små klibbiga handavtryck det kan bli i knähöjd… O.o Rensade ur lite porslin jag aldrig använde med, så jäkla skönt det är när man får tummen ur! Nu är hela huset rent och förhållandevis lugnt, maken och de stora grabbarna är och ser Draktränaren 3 och jag är kvar med Filip och ska fixa lite middag – det blir hemgjorda hamburgare på önskemål från Lukas.

I går kväll fick jag hälften av en planerad tjejkväll, K blev sjuk så jag och T flyttade lite snabbt om planerna och tog en bit mat och lite vin på Stuk. Alltså jag har ett sånt grymt uppdämt behov av att bara skitsnacka lite känner jag?!? Det har varit så lite av den varan sen i julas, med en massa sjuka och det ena med det tredje, skulle kunna prata oavbrutet i en vecka känns det som!

En av sakerna vi pratade om lite i går var semester – eller rättare sagt så pratade jag om min totala oförmåga att planera semestern i år?! Det tog lite musten ur oss med avslutet på sjukhus förra semestern så jag kan inte förmå mig att sätta mig ner och spika något… Det vi har planerat (om inte ändrats, har inte diskuterat det här på ett tag) är att åka ner och hälsa på L i Tyskland en sväng, men nu när vi är fem i familjen är det ju rätt bra om man bokar gasthaus och sånt på vägen så att det finns rum, min semester kommer troligen bli mitt i industrisemestern med så det kan bli svårt att få tag i rum annars. Men jag vet inte exakt när vi kan/vill åka, hur länge vi stannar och om vi vill åka direkt hem eller åka runt lite när vi ändå är en bit ner?! Kan ingen bara lösa det åt mig….. I vanliga fall känner jag exakt vad jag vill göra och har bokat sedan länge vid den här tiden på året.

Från Kroatien 2016.

Det är ju fantastiskt att vara på semester, men ibland med Filip känns det som vi har tagit oss vatten över huvudet, det går åt massor med energi till att se till att alla har det bra, får det de vill och behöver och då blir det nästan lite mycket när han som är så liten givetvis tar en massa mer tid och passning. Samtidigt känns det nästan som vi är lite rädda att dra med honom runt på en massa efter det som hände i somras, kanske helt i onödan. Måste nog fundera lite över det här.

Ge mig lite inspiration, vad ska du/ni göra på semestern?!

Grässådd i trädgården

Projekten den här sommaren alltså… De små projekt jag tagit på mig ute i trädgården har alla visat sig ta såååå mycket mer tid och energi än jag räknat med ändå! Från mitt lilla spontaninköpta päronträd till det senaste projektet – ”äntligen ordning på gräset vid altanen”-projektet.

Rakt fram syns päronträdet i all sin prakt 😉

Det sistnämnda har att göra med att vi för ett par år sedan plockade upp en rad stenar vid altanen för att så gräset lite närmre, men då orkade jag inte gräva upp en massa så då lade vi bara ett par centimeter jord på och sådde. Resultatet av det har ju varit ett tveksamt gräs som inte direkt tagit sig, och med den gassande sommarvärmen som var i somras blev det en remsa på ca 0,5 m framför altanen som var helt stendött. Tänkte då passa på att gräva ur, lägga i ny jord och så gräs där nu när det ändå var dött, eftersom det är lättare att gräva upp då, så sagt och gjort…

Mums för hönorna… suck. 

Ser ju inte jättesexigt ut så det var lite tråkigt arbete, men det behövdes göras. Hade tänkt anlägga ett par rabatter framför stolparna, men det visade sig gå någon slags dagvatten-rör där från stuprören… Fick bli en björnbärsbuske i kruka istället, lite nedsänkt. 

Är ändå rätt nöjd med vår altan, i all enkelhet ger den allt vi behöver. 

Typ 10 skottkärror senare med grus/sten och minst 10 säckar ny jord blandad med den gamla så är det faktiskt sått och klart, nu hoppas jag bara att inte hönorna äter upp ALLA gräsfrön innan det tar sig ordentligt… Grushögen ligger kvar på framsidan dock, skulle lastat den på släp i går men då hade jag typ ryggskott light efter en natt i en konstig sovposition. (Bara en passus till det förresten, nu för tiden kan man ju knappt titta snett på nån utan att få nackspärr?!?!)

Nu ska jag inte starta några nya projekt i trädgården i år, det räcker med det som måste göras löpande inför höst/vinter.

Slut på sommarlovet

Ja vi vuxna har ju jobbat sedan i början av augusti, men på tisdag, då är det dags för barnen att (äntligen) börja skolan igen! Jag säger äntligen, för de sista veckorna på semestern kan vi väl säga att vi gemensamt varit ense om att vi är rätt trötta på varandra allihop… Men visst, det finns ändå små fantastiska ögonblick, som häromdagen när de lekte med såpbubblor alla tre pojkarna!

IMG_8436

Filip får ju fortsätta vara hemma ända fram till inskolning i januari (om vi bara får plats på dagis, har inte fått något besked än?), så vi fortsätter ju vår delade föräldraledighet hela hösten. Men ändå, de stora pojkarna får komma iväg en sväng och umgås med SINA vänner (och vara ifrån varandra lite, mycket välbehövligt) och vi får en stund med bara Filip på förmiddagen.

Jag har ju under alla år pojkarna gått i skolan sett fram mer mot själva skolstarten än dem, just för att det är en sån häftig känsla av förväntningar och nystart. Hade väl tänkt mig att jag och pojkarna skulle åka och köpa fina skolstartskläder och skolprylar, men eftersom de har NOLL intresse av att handla något överhuvudtaget så har liksom den lusten försvunnit, så de får gå i sina vanliga kläder och ta med lite gamla pennor. Ja, jag är lite bitter över det… 😛

I vilket fall, vi avslutar sommaren med de sista sommarbilderna:

IMG_8445IMG_8495IMG_8492IMG_8488

IMG_8467

Får Filip välja så skulle han nog helst vara inne hos hönorna i hönsgården hela tiden!

IMG_8464

Till vänster här ser ni päronträdet som jag slet med i typ 10 timmar innan det var helt färdigställt. Måtte det växa bra där!

Uppgrenna Naturhus

Vi fortsätter med de små utflykter som känns lagom med tre barn just nu, och i går tog vi en sväng till Uppgrenna Naturhus – man åker rakt igenom Gränna och sedan kanske ca 2 km till så ligger det precis vid vägen på vänster sida.

IMG_8418

Första intrycket var att WOW vilken utsikt det var! Vida vidder med fri utsikt över Vättern och åkrarna runtomkring, dessutom var själva fiket/växthuset jättefint. Ganska mycket folk, men å andra sidan fanns det väldigt mycket sittplatser, så det var mest vid själva luckan man beställde fika det blev trångt.

IMG_8391IMG_8416IMG_8407IMG_8405

IMG_8393

I växthuset växte tomater, vindruvor, zucchini och persikor – eller det var det vi såg men det fanns säkert mer!

Allt fika är ekologiskt och det vi beställde var jättegott – men väldigt dyrt för små bitar. En liten, liten bit banankaka och en kopp kaffe : 70 kr. Ouch för en barnfamilj. De hade även lite lättare mat/lunch, vet inte riktigt storleken på de portionerna dock. Vi kommer nog inte åka hit igen – inte med barn i alla fall, kanske det känns mer rimligt om man bara är två vuxna som dessutom kan få sitta still och njuta av omgivningarna lite längre… O.o Kan förstå att det är ett populärt ställe att pausa på om man tex är på väg upp till Stockholm för man kom ju helt ifrån känslan av motorväg.

IMG_8417

Innan vi åkte hem tittade vi lite avundsjukt på åskvädret över typ Hjo. 

IMG_8414

Låt mig återkomma om detta, men i förrgår så släppte det ÄNTLIGEN för Filip och från att inte ha velat gå NÅGOT själv så släppte han taget och går nu överallt, hur stadigt som helst!

IMG_8412

IMG_8400

Lukas valde en ekologisk ”Cola” till fikat. 

IMG_8395

Min och makens kakor, på små, små fat. 

PS, blir ni imponerade av omgivningarna så är Grenna Naturhus just till salu för ynka 16 miljoner kronor….

 

Rosariet i Jönköping

Ett utflyktsmål på hemmaplan som är lätt att glömma bort är ju Rosariet med sitt café (cafédelen är just nu i Rosenlunds herrgård med ingång på nedre sidan, pga renovering). Gott fika med hembakad jordgubbstårta och kakor till bra priser! Dessutom både inspirerande och mysigt med all fantastisk växtlighet, ska man planera eller fundera över sin trädgård är det här ett bra ställe att få inspiration på. Barnvänligt med stora grönytor och inte SÅ nära någon väg.

IMG_8368

IMG_8389

Lilla herr ”vill-inte-gå-själv” ska ändå klättra på allt han kommer över…. O.o

IMG_8384

Ja glass finns ju med såklart. 

IMG_8380

Leker tittut med brorsan. 

IMG_8376

Kan vi bara ta en kort minut och begrunda att den här killen börjar sexan i höst?!?

IMG_8373IMG_8366IMG_8362

IMG_8358

Gott om fikaplatser för köpt eller medtagen fika!

IMG_8356IMG_8354

IMG_8352

I den lilla dammen hittar man minst tre vattensköldpaddor och lite fiskar. 

Rosariet är också världens fotovänligaste fik, så här kommer en veritabel bildbomb på all prunkande grönska!

IMG_8350IMG_8349IMG_8348IMG_8357IMG_8344IMG_8342IMG_8341

Hembygdsgården i Tenhult/Rogberga

Den här sommaren har vi inte hunnit med fullt så mycket utflyktsmål i form av mindre fikaställen, men förra helgen var vi i alla fall i Tenhults hembygdsgård/Rogberga hembygdsgård. Nu var det våra kompisar som jobbade där för dagen, så det var lite extra kul såklart.

IMG_8294IMG_8302

Under sommaren har de öppet alla dagar 10-18, fikat är gott, hembakat och billigt, och det är en stor gräsplätt med lite gungor vid stugan så det är perfekt utflyktsmål med lite mindre barn. Missa inte att ta en ostfralla, de är vansinnigt goda!

IMG_8299IMG_8301.jpgIMG_8303IMG_8313

Förutom fiket finns det en loppis och en hemslöjdsbutik.

IMG_8292IMG_8293IMG_8321

I dag blir det nog en utflykt till Rosariet!

Insikter

Sommaren är ju en sån där klassisk tid för att värdera, omvärdera och fundera över sin tillvaro. Jag tror mig minnas att skilsmässor är mer vanligt på hösten efter semestern till exempel, troligen för att man dels kanske umgåtts lite ”väl” mycket men även för att det kanske blir mer tydligt att den bild man kanske trodde var gemensam inte var det. Insåg just att det lät som vi ska skilja oss, men det menade jag inte alls, haha… Det är väl dessutom efter semestern många söker sig till nya jobb med.

Det jag var ute efter är ändå lite det här att till slut när inte vardagen springer på i riktigt samma tempo så kan man ändå utkristallisera lite vad man vill och inte vill, det trots att det inte finns många sekunder att tänka på med 3 barn. Har de senaste dagarna nästan lite förbluffat slagits av en stark vilja att dels fixa till trädgården lite mer (äntligen kom lite inspiration) och dels av en känsla att jag vill vara i naturen lite mer.

Även om typ allt är torrt och bränt i trädgården nu så ser det ut att bli en makalös äppelskörd, vilket gör mig orimligt glad!

Det sistnämnda är däremot inte heeelt okomplicerat, dels känner jag att det precis som med vissa andra saker byggs upp ett motstånd när man inte gjort det på länge (det känns krångligt och ”jobbigt”) dels så är det ju i alla fall just NU för varmt helt enkelt.

Eftersom jag ändå kände att jag blev lite sporrad av de här två tankarna så gjorde jag två snabba och just nu görbara åtgärder – jag började planera i trädgården och gjorde en intresseanmälan till scouterna för barnen (haha, hej projicering!). Såklart efter att ha pratat med dem…

Annars tycker jag ofta det är lättare att fundera ut hur man INTE vill ha det snarare än hur man VILL ha det, så jag suger glatt åt mig de tankar jag nu får!

Har du kommit till någon slags insikt under sommaren?

 

Färsk pasta med ugnsrostade tomater och vitlök

Jag vet, jag vet, i grillningsförbudstider öser det på recept om vad man kan göra för sommarmat utan en grill, men även utan förbud kan jag känna att det är trevligt med lite variation. Den här rätten är ju allra, allra bäst att göra i säsong, dvs nu när tomaterna börjar mogna hos folk (som lyckas med det, jag har aldrig gjort det). Köper du tomater så lägg lite pengar på dem, de är ju så att säga huvudsaken i den här fantastiska rätten! Och fantastisk är den, den är minst lika god som vacker…. Som bonus är den enkel att göra, med få ingredienser och går på under halvtimmen!

IMG_8337

Jag menar, kolla bara… ❤

Färsk pasta med ugnsrostade tomater och vitlök, 4 personer, 30 mniuter

Färsk pasta för 4 personer – jag valde spenat- och ricottafylld tortelloni.

800 g småtomater av god kvalitet, gärna varierande sorter
10-15 små eller delade vitlöksklyftor
3-4 msk olivolja
parmesanost
ca 1 dl hackade örter med lite citron på, jag tog persilja men det är gott med tex basilika eller koriander med.
ev. 1 finskuren färsk chili
salt
peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Halvera alla tomater och lägg med den rundade sidan neråt i en ugnsform du gnidit in med lite olivolja. Lägg ner de små vitlöksklyftorna med samt ev. chili, ringla sedan över rikligt med olivolja, salta och peppra. Ställ in mitt i ugnen i ca 20 minuter (kolla så inte vitlöken blir bränd). När det är ca 5 minuter kvar kokar du din pasta (eller ja, det beror ju på hur länge just din pasta ska koka). Hacka örterna och droppa över lite citron och riv parmesanost. När pastan är klar häller du av den och häller ner tomaterna med sin saft i pastan och rör om försiktigt. Voilá!

Mina barn ville inte ha persilja så den och parmesan serverade jag bredvid. Så. Galet. Gott!!!

IMG_8335IMG_8336