Skara Sommarland

I går bestämde vi oss för att förlänga semesterkänslan lite genom att åka till Skara sommarland. Jag har aldrig varit där men maken var där när han var barn/ungdom. Först när vi kom kände jag mig rätt pepp (förutom på son nr 2 som nu är tonårstrotsig och humörig på ett sätt som inte blir bättre att att föräldrarnas tålamod nu är på upphällningen), det var visserligen mycket folk på gång in men parken såg vid en första anblick stor ut så det kändes ändå ok. Vi började med att åka Tranan – kul grej och liknade inget annat jag sett, men sen började jag spana omkring efter de sakerna jag läst om på hemsidan och insåg att det var rätt små/slitna attraktioner. Nåväl, vi gick vidare mot badlandet.

Fel
Detta videoklipp finns inte

Min tanke var ju att det måste ju vara mindre folk en sån här sommar eftersom det har varit/är så många varma och soliga dagar (alltså är det 3 varma dagar en sommar åker ju alla samtidigt), men antingen tänkte alla exakt samma sak eller så hade vi ändå dåligt tajming, för SATAN VAD MYCKET FOLK! När vi kom var det mycket men under dagen blev det så mycket att man knappt såg vattnet i bassängerna och köerna till ALLA rutschkanor var minst 30 minuter långa… Vattnet blev ju dessutom snabbt sunkigt av allt folk så det kändes lite sådär… Men visst, barnen badade och älskade det, de gillade de grejor de hann åka och sådär, men det var ganska intensivt att hålla ordning på dem bland allt folk. En av oss tog Filip och honom håller man ju i hela tiden så det var nästan enklast, Oliver simmar ju jättebra så där var jag inte lika orolig, men Lukas simmar ju inte kanon – inte för att det hindrar honom från att slänga sig i överallt dock (alltså han håller sig ju uppe men simmar inte ordentligt, det blir simskola i höst igen). Att dessutom bara lyckas hålla blicken på dem (jag var ju alltså med i och badade nån meter från dem) bland alla människor var inte lätt!

Min bedömning av parken var att nja, det var visserligen kul (och hade varit bättre med mindre folk) men parken var ganska liten och kändes likadan som när min man var där för vad, tjugo – trettio år sedan? Det var INTE värt inträdet på 1500 spänn för 4 betalande, inte när det kostar typ 350 kr med en familjebiljett på tex Skövde badhus, åkattraktionerna var inte attraktiva och badet inte värt pengen. Så, vi lär nog inte återvända just hit känner jag. Jämfört med tex Lalandia så kändes det också väldigt dyrt.

Sover gott i vagnen!

Semester 2018 – gott & blandat

Här hamnar inläggen som inte riktigt hör hemma under någon av de andra rubrikerna tänkte jag.

Måste bara åter igen nämna hur vänligt och trevligt Kroatien är! Tex har våra husvärdar (som bor granne med huset vi hyr) som är ett äldre par hela tiden försett oss med päron från deras trädgård, glass och nu sista dagen bjöd de på middag! Väldigt snällt av dem. Lite problematiskt blir det dock när de inte pratar ett ord engelska eller tyska, till skillnad från majoriteten av folk här runtomkring som är tämligen bra på engelska. Vi förstod att ”något” skulle hända vid grillen vid poolen idag vid 18, men att de skulle bjuda oss på mat var inte helt tydligt så vi var inte superhungriga efter att ha ätit ett par timmar tidigare. Men som sagt, väldigt snällt och omtänksamt!

IMG_8185

Så här ser förresten vårt hus ut i kvällsljuset. 

Huset vi hyr har vi ju bott i en gång innan, 2015, då var vi bara 4 personer och hyrde enbart övervåningen. Då var bottenvåningen förråd, men nu när vi hyrde för 5 personer (lite bökigt just där med Novasol, för egentligen räknas ju inte en 1-åring som om den behöver egen sängplats mm, men men) så hyr vi hela det nu inredda huset. Våningarna sitter egentligen inte ihop, så eftersom vi bor så avskiljt och det känns tryggt här så fick de stora pojkarna ha övervåningen för sig själva. De har haft sina grejor där och sovit där, så har vi funnits på våningen under (det är tämligen lyhört så det har känts som vi har lite koll ändå). De har tyckt att det har varit spännande att ha ”en egen lägenhet” och jag har i ärlighetens namn tyckt det var rätt skönt att inte behöva plocka upp efter dem eller tjöta på att de sprider ut sina saker överallt.

IMG_8189.jpg

Upplever att de flesta hus i Kroatien lägger ner en hel del kärlek på att ha mycket blommor mm i trädgårdarna, det är himla mysigt! I bakgrunden hänger vår tvätt – smidigt med tvättmaskin så man slipper packa så mycket, dessutom ända gången vi kan hänga tvätt utomhus eftersom här hemma är det en massa pollen vi inte tål. 

De sista dagarna här har vi varit ganska trötta, det har varit varmt (ändå ”bara” runt 30 grader i skuggan, tycker den här tiden är väldigt bra att åka hit!) och alla har blivit trötta av bad, att passa Filip och att bara vara. Skönt det med, på sitt sätt, och tack vare att vi hade en sån fantastisk vår/sommar innan vi åkte så känns det inte lika stressande att hinna få sol på sig (ja jo, jag kan bli stressad av det, vi har ju typ ingen sol i Sverige känns det som och jag BEHÖVER verkligen sol). Så vi har hängt här, badat massor i poolen som nu är varm, slappat vid Netflix mitt på dagen (de stora barnen, när Filip sovit) och bara typ ätit. Sjukt skönt och välbehövligt. Ska tillägga att det såklart inte är utan konflikter, storebrorsorna gör ju allt de kan för att reta varandra på ett eller annat sätt…

IMG_8081IMG_7741

För övrigt så konstaterade vi att vi lagat 2 enkla middagar här på 12 nätter??? Har aldrig någonsin ätit så mycket ute men ingen av oss har orkat laga mat, och det är himla billigt att äta ute med om man tar ”rätt saker” (se tidigare inlägg). När vi varit föräldralediga blir det ju så mycket matlagning hemma så det har varit så jävla gött, rent ut sagt, att slippa allt däromkring. Det enda vi äter och fixar med här i huset är frukost och eventuell kvällsmat om nån är hungrig då. Fil och flingor och så mackor* – kan inte bli enklare. Börjar få ont i kroppen dock, behöver jobba igenom den när jag kommer hem känner jag, det blir väldigt tydligt hur mycket man behöver det så här när man tar fullständig semester.

IMG_7785

En restaurang låg bara några hundra meter bort, himla smidigt! Finns dock inga trottoarer så man får liksom kasta sig lite åt sidan när det kommer bilar. Så här ser en vanlig gata ut i ett enklare villaområde btw!

IMG_7784

IMG_7779

Bra med bärryggsäck när man ska ta sig korta sträckor!

IMG_7770

I väntan på maten ❤

IMG_7762IMG_7755IMG_7753

I slutet av semestern tog vi en sväng till en mindre ort på Krk, tror den hette Milcetici? Där var i alla fall rena klippstränder men makalöst vackert. Gick ändå bra med barnen, de stora har dessutom fått dille på att fånga krabbor så de roade sig hela dagen med det!

IMG_8205

Mycket mindre folk på klippstränder, men himla trevligt att bada (och snorkla) från. 

IMG_8204

Dagens fångst!

IMG_8196

Filip sov middag i vagnen de gånger vi var vid havet, gick jättebra. 

IMG_8195

Letar krabbor. 

IMG_8192

Det blir många bad för att hålla små och stora kroppar svala, men Filip älskar det verkligen! Han har dock nån förmåga att vilja kasta ner ansiktet i vattnet så man får hålla emot lite. 

IMG_8212

Alltså hur fint…

IMG_8215

Här noterade vi även för första gången att det är ebb och flod här? Det skiljde nog 20-30 cm ungefär, men det var ju lätt att se mot klipporna jämfört med på en strand. Badskorna som Lukas håller på att ta på sig är ett måste men gör det samtidigt väldigt enkelt att bada trots klippor. 

De sista dagarna blev Filip lite kass i magen och fick feber, men det var precis samtidigt som en stor kindtand bröt igenom, vi tänkte inte så mycket mer på det, men nu vet ni ju vad som hände sen

*på tal om mackor, i slutet av denna semestern som så många andra, börjar jag få ont i magen av allt bröd, pommes, pizzabottnar och pasta. Jag äter ju nästan aldrig sånt hemma och räknar mig numer som IBS-fri (kanske borde skriva ett inlägg om det?), jag tål en del nu för tiden men det här blir för mycket och för länge. Surt, men det är lite svårare att undvika här nere. De sista dagarna blir det mest sallad och vila… 😦 

 

Semester 2018 – det kroatiska köket

Ja alltså, tredje semestern i Kroatien och jag kan bara konstatera att det nog inte är hit man ska åka för fantastiska matupplevelser. Med det sagt har vi aldrig ätit något som inte varit gott, men maten är enkel och ackompanjeras i princip alltid av ett supervitt bröd och pommes frites. Det är billigt att äta här däremot, speciellt om man väljer den mat de själva väljer (dvs inte nötkött som är markant mycket dyrare), tex cevapcici, grillad fisk, grillad eller friterad bläckfisk. Men det de faktiskt ÄR riktigt bra på är pizza, risotto och pasta!

Förra semestern i Senj bjöd på den bästa pizza vi ätit, men i princip varenda restaurang här erbjuder väldigt god pizza. Den ligger oftast på runt 40-50 kuna (ca 60-70 kr) och räcker till två om man inte är akut hungrig. En sallad (tex den kroatiska ”Sopska” salladen) i en tämligen stor skål går på runt 20 kuna (ca 28 kr) och en dessert (vanligen crepes med nutella) ungefär på samma. Risotto och Pasta kostar ungefär som pastan och kommer i rikliga portioner och det är också den här typen av mat som smakar absolut bäst.

IMG_8142

Vid ETT enda restaurangbesök kom jag ihåg att fota lite mat, alla andra var lite kaotiska med att hålla i ordning på Filip framförallt. Men här var en uteservering på Rijekas gågata i centrum. Massor med grillad bläckfisk i, det fanns på alla menyer överallt!

IMG_8141

Maken tog en blandning av 3 sorters pasta – det här var halva portionen, så man behöver inte gå hungrig!

Vi dricker nästan alltid Radler när vi är här – det är öl och läsk blandat kan man säga, låter inte så gott som det faktiskt är! I värmen blir det superläskande och lagom starkt (2% typ). En stor sådan på 50 cl går på runt 20 kuna och likadant öl –  med lite variationer. En stor flaska vatten på en liter kostar detsamma – men är man inte just på restaurang så är ju en av de bästa sakerna med Kroatien att kranvattnet utan problem går att dricka. Vi gör Filips ersättning på det (utan att koka eller nåt) och dricker det själva och det är absolut inga problem. Det underlättar massor jämför med andra länder där man måste köpa och kånka med flaskor.

IMG_8134

När det gäller mattider har jag inte riktigt fått kläm på hur de själva äter och när, kanske beror det på att det är en sådan stor blandning av turister här nere men det är nästan alltid folk som sitter på restaurangerna och äter. Det är samma mat och menyer både lunch och kväll, men genom att välja lite av den enklare maten åtminstone till lunch så går det komma undan utan några större hål i plånboken.

IMG_8222

Sista kvällen bjöd vårt värdpar på mat, de friterar typ allt i en vedeldad muurikka-liknande grej. 

IMG_8229

Gott och rikligt!

Vill man handla finns det tex Plodine och Interspar som större mataffärer, här varierar priserna ganska mycket om man handlar nära en ”turistort” eller som vi gör här uppe i Viskovo, kan vara bra att veta ifall man tex vill köpa med sig lite viner eller så hem.

IMG_8221

Vårt favoritfika från semestern – Kremsnita. Mums!

De gör ju en del viner här i Kroatien och jag är absolut ingen vinkännare, men de vita viner som heter variationer av ”Zlatan” är oftast något dyrare men fantastiskt goda! Även ”Postup” viner (röda) ska vara bra om jag inte minns fel. Överallt här hittar man ett vin med en liten älva på, finns både som vitt, rött och rosé, det är väldigt billigt (runt 30 kuna) men rosévinet som vi köpt mest av är jättegott. Läskande och lättdrucket!

Något man absolut inte får missa när man är här är ju att äta rikliga mängder med glass! Det är glass av italiensk typ, heter Sladoled på Kroatiska, och en kula kostar mellan 7-10 kuna. Supergott verkligen och vi äter minst en varje dag!

IMG_8058

Fast när man fyller år får man ju en hel glasscoupe såklart!

Semester 2018 – utflyktsmål runt Rijeka

Det är ju tredje gången vi är i Kroatien och andra vi är just här vid Rijeka (i Viskovo för att vara exakt). Vi har visserligen en egen pool, men jag tycker ändå att det är dagarna vid havet som är bäst. Poolen är suverän när vi tex lagar mat eller är i huset för att Filip behöver sova, men havet är liksom en helt annan grej.

Stränderna

Här i norra Kroatien är det i princip uteslutande sten och klippstränder, men stenarna varierar från smågrus till stora stenar, och där det är klippor är det ofta gjutna betong-platåer med stegar att bada från. Jag måste säga att jag verkligen föredrar sten framför sand, det är inte ens några problem med Filip. Precis i strandkanten är det ofta småsten som inte är så vassa och de stora stenarna är roliga att plocka med. Som vuxen behöver man absolut badskor för att inte vingla ut i vattnet med täta svordomar pga att man är så tung att stenarna gör ont under fötterna – även om de nästan alltid är rundade, men små barn klarar sig bra utan (om inte stenarna en bit upp är väldigt varma). Fast – vi har badskor till hela familjen ändå, det finns att köpa här nere för mellan 50-100 kr/par och man kan ha dem länge. Vill man bada mer enskilt är det bra att ta en badplats på klipporna, oftast finns det någon slags hjälpmedel (stege, trappa, räcke) för att ta sig i vattnet.

IMG_7890

Gemensamt för alla stränder är att vattnet är kristallklart!

IMG_8024

Såna här platser finns det gott om, speciellt om man vill vara själv, funkar bra med de stora barnen men är liiiite knepigt med 1-åring. 

IMG_8025

Kring Opatija och Rijeka

Just runt Rijeka är inte stränderna superlätta att hitta, inne i Rijeka är det en stor hamn så man får åka lite ”åt sidorna”, kanske helst västerut åt Opatija. Häråt finns det fina stränder och en fantastisk strandpromenad som sträcker sig 3 km öster om Opatija och 7 km sydväst, alltså totalt 1,2 mil. Går man längs den kan man hitta tämligen enskilda badplatser, speciellt om man kan tänka sig att bada från klipporna (går dock bort med små barn). Det är ännu inte riktigt högsäsong här, men visst är det folk på stränderna, upplever dock att det är väldigt trevlig atmosfär här och så länge man inte lämnar några viktiga saker (kamera, plånbok) så är det inga problem att gå ifrån sin badplats och badsaker för att äta lunch. Folk är vänliga och så här i början av säsongen känns det inte som man är så trött på turister heller (inte för att jag vet att de är det i slutet av säsongen, men JAG hade nog varit det).

IMG_8020

Mina foton gör inte alls utsikten rättvisa här känner jag. Strandpromenaden bjuder på magnifika vyer, extra skönt i kvällssolen!

IMG_8011

IMG_7927

Här och var i vikarna är riktiga ”stränder” med sten. 

IMG_7942

Precis överallt finns det småbåtshamnar, och de är FULLA med båtar. Likadant ser ni att stränderna kantas av restauranger, men om man inte är i någon av de absolut mest turistiga områdena så är priserna riktigt bra och maten håller samma klass som mer inåt landet. 

IMG_7913

Har man småbarn kanske man tror att det är dumt eller svårt med stenstrand, men jag upplever att det är betydligt enklare än sandstrand. Ingen sand överallt och mycket fina stenar att plocka med! Är man så här liten behövs knappt badskor om inte stenarna är väldigt varma, de är ofta runda och med den här lilla vikten gör det inte ont i fötterna heller. 

IMG_7918IMG_7904

IMG_7894

Det går bra att köra barnvagn på strandpromenaderna, men det är ju ännu smidigare med bärryggsäck förstås. 

IMG_7888

IMG_7870

Stora pojkar!

Rijeka stad

Rijeka är ju en lite större stad och förutom att det finns två köpcentrum här så har de en fantastisk stadskärna med fina butiker och mysiga restauranger och glassbarer. Precis vid centrum ligger även en småbåtshamn som man kan gå och strosa vid, och gillar man arkitektur så är hela centrum översållat med fantastiska byggnader. Även här känns det vänligt och välkomnande, precis som i övriga Kroatien har jag ALDRIG känt obehag på sånt sätt som man tex kan känna på bakgator i andra länder (Marseille var värsta stället jag varit på), även om man såklart får vara lite uppmärksam.

IMG_8180IMG_8172IMG_8130IMG_8118

IMG_8114

Som ni kanske ser i bakgrunden är just centrum kantat av fantastiska hus! Centrum är inte så jättestort, men lite affärer finns här om man vill shoppa med. 

Krk – Malinska

Vill man åka till en riktigt bra familjebadstrand så kan jag varm rekommendera Malinska på ön Krk, vi har nu varit där i två omgångar och det är visserligen mycket folk och turister men det känns inte så turistigt som många andra ställen. Även här går en låååång strandpromenad i princip utmed varje by (och mellan dem), vi har ofta inte orkat gå så himla långt innan vi parkerat oss på stranden, men har man lite mer tålamod kan man hitta fantastiska strandbitar. Här var duscharna gratis vilket förenklar för en barnfamilj och likaså toaletterna. Stränderna är kantade med restauranger och genom att kolla Googles rekommendationer är det lätt att hitta bra sådana med vettiga priser (en stor pizza kostar ca 50 kuna, dvs 70 kr och räcker gott till två större barn eller vuxna om man inte är vrålhungrig).

IMG_8066

Några få souvenirbås, men inte mycket.

IMG_8069

Varierad strand från betong till småsten. Här har Lukas (som vanligt) hittat nya kompisar som han fiskade krabbor med. Ja de är från Kroatien, men det utgår ingen barriär när man är 8 år och supersocial (vem han brås på har jag ingen aning?!)

IMG_8060

Förutom lite restauranger finns det såklart glasställen med. Just såna här i glas är lite dyrare, annars kostar glassen ca 10-12 kr/kula och de brukar vara fantastiskt goda och stora. 

IMG_8058

Det här är från när vi firade Filips födelsedag, kan man inte få hembakad tårta blir det glass i glas!

IMG_7965

Här var det en hel del folk, men det kändes ändå inte trångt. 

Just här vid Malinska är det en småbåtshamn vid centrum och sedan strand åt båda hållen. Vi har valt ett ställe där man kan få skugga av träden och ändå bara ha ett par meter till vattnet. Havet här runt är förresten fantastiskt klart och det är förhållandevis varmt – nu har det inte varit superväder här innan vi kom men det är ändå tillräckligt varmt för att jag ska kunna hoppa i både en och två gånger, dock har det varit ännu mycket varmare de andra två gångerna vi varit här. Det är kul att snorkla runt lite, även om badstränderna inte erbjuder det vackraste eller rikaste djurlivet, då ska man nog snorkla runt klipporna istället. Lite sjöborrar, fiskar, en och annan bläckfisk och lite sjöstjärnor kan man få se i alla fall! För att återkomma till Malinska så gillade vi verkligen atmosfären här, en liten by, visserligen med många turister, men som ändå kändes äkta och välkomnande. Nästa år vi hyr semesterhus kommer vi nog leta efter något här och utgå från!

Crickvenica

Här hade vi läst oss till att en av de vackraste stränderna i norra Kroatien skulle finnas och det var absolut en superlång strand med väldigt små, fina stenar. Runt centrum såg det mysigt ut med mycket restauranger och längs med stranden gick en lång och lite ”rejälare” strandpromenad – som faktiskt påminner en hel del om den som finns i Cannes. Ändå fick vi inte riktigt den goa känslan vi hade i Malinska, det var lite hetsigare här och kändes mer ”turistiskt”, men kan också ha varit vi som var rätt trötta och slitna den dagen.

IMG_8077

Notera alla väskor med packning… Det är blöjor, ombyten, badleksaker, badskor, badkläder och handdukar, cyklop … ja ni fattar. 

Två utflyktsmål jag skulle vilja besöka men som nog inte blir av i år är dels den mindre nationalparken ett par mil härifrån och dels grottorna i Postonj (vid gränsen mot Slovenien). Nationalparken här verkar vara mer inriktad på vandring och det känns inte optimalt med en 1-åring och Postonj vet jag inte om vi bara orkar åka till, tar nog en timme i bil och just precis nu känns det för långt. Vi skulle egentligen stannat till där på vägen ner, men Filip sov och det blev bara inte så. När det gäller nationalparker var vi ju förra gången i en annan, större, den rekommenderar jag verkligen men ligger lite längre härifrån.

Semester 2018 – första tiden i Kroatien

Vi har ju fått planera lite annorlunda runt semesterdagarna med Filip i och med att han behöver sova mitt på dagen en stund – då är det ju iofs ändå rätt skönt att ta en paus från sol och värme så det funkar bra.

Början på semestern har varit lite sådär halvdan vädermässigt, med en del regn och mulet, men temperaturen har hela tiden varit skönt så det har inte gått någon nöd på oss. Har det regnat har vi gått på köpcentrum och strosat och annars har vi spenderat förmiddagen nere vid stranden och sedan hållit oss runt poolen efter Filips middagslur. Han är en handfull nu, för övrigt, speciellt när vi vill kunna sitta och äta något, efter att inte ha ätit en full måltid ihop utan att en av oss fått gå runt med en 1-åring som blir VANSINNIG när han inte får göra eller gå dit han vill. Till slut har vi gett upp och just under tiden vi äter så har vi plockat fram paddan med Babblarna, bara för att få äta ihop.

IMG_7750

Gigantiska lavendelbuskar vid poolen gjorde att det doftade fantastiskt. 

IMG_7741

Häromdagen var vi uppe i ett gammalt fort (?) i Rijeka och tittade på utsikten över stan, inte så stort men väldigt mysigt. Utanför fanns det ett gäng restauranger, vi valde ett med kanonfin utsikt (och därav en massa turister men vad gör man?) och åt något (minns inte vad, se tidigare notering om galen 1-åring). Fin utsikt dock och perfekt med en lekpark precis bredvid.

IMG_7824

Lyx att få sitta i solen och äta god mat. Inte så lyxigt att samtidigt underhålla 1-åring. Tur vi är två!

IMG_7834

Bra med lekpark tyckte Filip!

IMG_7801

IMG_7806

Det enda som förstör vyn lite är ett gäng fruktansvärt trista höghus som inte alls passar in med övriga stan. 

IMG_7809

IMG_7811

Barnen gillade tupp-draken (????) bäst!

IMG_7792

Busunge!

IMG_7820

Hamnen i Rijeka är rätt stor och tar emot stora fartyg.

 

I dag visade vädret ordentligt med värme så vi tog bilen över till Krk och byn Malinska. Jättefin lite by med en liten hamn och strandpromenad utmed havet, precis sådär som man tänker sig. Det gick att ”slå läger” under lite träd så vi fick skugga – även om vi har med ett litet uv-tält så blir det svalare med lite skugga på det – med havet ett par meter bort. Sen är det ju stenstränder, men jag måste säga att jag tar det över sand vilken dag som helst, speciellt med en 1-åring som älskar att kasta sand ÖVERALLT.

Oliver och Lukas badade mängder och var även ute på nån uppblåst hinderbana i vattnet en timme och klättrade och badade (ca 75 kr/pers för en timme, helt ok). Vattnet är inte lika varmt som det varit tidigare år i Kroatien eftersom det varit dåligt väder ganska länge, men det är ändå helt ok och även jag badade ett par-tre gånger bara för att få svalka! För varmt, det blev det ändå, 32 grader i skuggan blev många grader i en gassande sol.  Det funkar ändå väldigt bra med Filip, han har en uv-dräkt på sig (tack för lånet Kristin) och är insmord och sitter gärna i vattenbrynet och plaskar och leker – då håller han sig sval men blir inte iskall. Vi står gärna bredvid och skuggar honom med, med fötterna i vattnet går det ju att sola lite, annars blir det väl varmt. I dag ville vi inte åka hem mitt på dagen eftersom det tar ca 40 minuter ut till Krk, men det gick fint att få honom att sova en timme i vagnen med visade det sig.

IMG_7956

Lukas fick en flytväst, för säkerhets skull, ifall han druttade i. 

IMG_7961

IMG_7963

Kul grej!

IMG_7965

Så fint här runt. Också. Har jag sagt att det är fint i Kroatien?

IMG_7968

Ingen som säger nej till att bada i kristallklart vatten!

IMG_7975

IMG_7977

Ett uv-tält var himla smidigt, om inte annat för att man kunde lägga sina grejor längst in så var det lättare att ha lite koll när man badade på dem. 

IMG_7946IMG_7947IMG_7949

Sen blev det ett par goda pizzor att dela på på en av restaurangerna till lunch – och såklart massor med glass! Det blev en sån där riktigt perfekt semesterdag, en sån som jag har drömt om men inte vågat hoppas på!

Semester 2018 – bilresan till Kroatien

Först en statusrapport, Filip har blivit av med sitt dropp och börjat äta lite smått själv, så i morgon beräknas vi få åka hem! Ska bli så skönt att slippa sjukhus… Men här kommer första delen om vår semester, innan det så att säga sket sig.

Dag 1 – bilresa från Jönköping till Braunschweig i Tyskland (10 h beräknad bilresa).

IMG_7654

Är en sån häftig känsla att åka mitt i en ljus sommarnatt, man känner sig nästan ensam i världen, på ett bra sätt. 

Vi åker redan 03 med förhoppningen att i alla fall Filip ska kunna sova en bit av vägen – helt i onödan på ett sätt, för varken han eller någon av de stora pojkarna sover nåt, men vi kommer i alla fall ganska fort neråt till Danmark (tar alltid färjorna över, tycker det är mycket trevligare än bron). Vi behöver inte stanna och pausa så mycket som vi befarat, Filip sitter i mitten där bak och antingen har han en storebror på varsin sida eller så sitter en av oss där bak med honom. Framför honom rullar Babblarna på i-paden (så sjukt bra det har varit att ha det). De stora pojkarna lyssnar på Bookbeat – också en STOR höjdare! Man kan ladda ner böcker och sedan stänga av mobiltrafiken så man är i offline-läge och då kan alla lyssna samtidigt. Babblarna och ljudböcker gjorde resan SJUKT mycket enklare/skönare!

Vi kommer ner till Tyskland rätt snabbt och GPS’en visar att vi beräknas komma fram redan runt 12 till Gasthauset. Av erfarenhet vet jag att en del Gasthaus inte öppnar förrän framåt 17-18, så vi bestämmer oss för att gå runt i Lübeck en sväng. Sen är det ju det där med Tyskland att ALLT är stängt söndagar? Köpcentrum, mataffärer, vanliga affärer… allt utom caféer och restauranger som tur är. Vi strosade i alla fall runt en stund och snubblade sedan över någon slags anrikt och gammaldags marsipancafé (med egen tillverkning, dock oklart om det var i samma hus). Väldigt fint och kändes otroligt lyxigt, även om priserna inte var lyxiga på något sätt – en STOR bit oerhört fin tårta kostade 35 kronor typ, extra roligt när det inte kostar skjortan!

IMG_7656IMG_7663IMG_7671IMG_7673

IMG_7677

Lycklig över att upptäcka att hela borgen i fönstret bakom var gjord i marsipan!

IMG_7680

Så mycket häftiga byggnader i Tyskland. Måste bara motstå nån slags inbyggd impuls att tvätta dem?

Även efter vårt besök i Lübeck var det lite väl mycket tid kvar, så jag googlade lite för att se om jag kunde hitta något öppet köpcentrum – vilket jag gjorde i Hamburg. Vi bestämde oss för att köra förbi där på vägen mot hotellet, men det visade sig vara ett stort misstag. När vi till slut kom fram dit var det ändå stängt (tack google…) och det var sinnessjukt mycket trafik? GPS’en varnade för att det var avstängda vägar pga ”ett evenemang” och typ hela j***a tyskland var inne i Hamburg och skulle ut därifrån samtidigt som vi? Alltså vart sjutton skulle alla? Klockan tickade på och även utanför Hamburg var det köer och vägarbeten, så vi var inte framme på vårt Gasthaus Seela förrän kl 19 och då var ALLA sjukt trötta på att sitta i bilen! Gissa hur härligt det då är att sätta sig i en restaurang och få varsin iskall veteöl…. Ja jo, det hade ju varit toppen om inte en av oss hela tiden var tvungen att springa runt med Filip, efter en hel dag (med pauser såklart) kunde vi inte med att försöka få honom att sitta still längre, så det var bara att gilla läget.

Dag 2,  vidare till Irschenberg, södra Tyskland (6 h beräknad bilresa)

Dagen därpå flöt på otroligt mycket bättre, tur det eftersom vi fick en ganska sen och trög start, det enda som direkt hände var att vi lyckades pricka in någon slags bayersk grill- och musikkväll på dagens gasthaus. Sånt är så himla kul och det är en av de bästa sakerna med att bila! God mat till bra pris och en riktigt kul upplevelse!

IMG_7686

IMG_7688

Så himla gott det är att sätta sig och äta gott och ta en öl efter en dag i bilen. 

IMG_7690IMG_7697

IMG_7699

Som bonus fick vi se solnedgången i de fantastiska omgivningarna!

IMG_7703

ÄLSKAR husen runt alperna ( i alla länder de går igenom). 

IMG_7706

Springer av sig!

IMG_7714IMG_7720IMG_7724

Dag 3, vidare till vårt semesterhus i Viskovo i Kroatien (6 h beräknad bilresa)

Tredje och sista dagen gick även den snabbt, och ta i trä men Filip har nog lärt sig sova bättre i bilen för nu sov han igenom både Österrike och nästan hela Slovenien! Så skönt och vi hann ta en pizza vid strandpromenaden i Opatija innan vi anlände till vårt hus i Viskovo (förort till Rijeka).  Det är alltid en fantastisk känsla att vara framme efter en lång bilresa! Mer om vår vistelse i nästa inlägg 😊

Blogga +15 minuter

Det sägs att det ska vara bra att försöka varva ner lite på jobbet inför att man går på semester….

Ha. Ha. Ha.

Men men, i dag är det min sista dag på jobbet innan jag går på semester och det känns fantastiskt skönt! Nu kan jag liksom inte göra mer än att försöka avsluta det som går att avsluta och få iväg det sista, det är inte rätt dag att påbörja nya stora grejor. Jag tycker faktiskt att jag [oftast] är bra på att inte ta med jobbet hem i huvudet, men när det blir väldigt stressigt påverkar det ändå hemmalivet, om inte annat så i form av att man är stressad och inte har något tålamod.

Hemma är Oliver på bättringsvägen efter en sväng med halsont och feber, i dag var Filip lite varm och gnällig men jag hoppas att det inte utvecklar sig fullt ut. Alla andra verkar ha klarat sig, trots att både jag och maken känt att vi har hållit på att bli sjuka – men det blir lätt så när man är väldigt trött med? Att man känner sig sjuk, menar jag. Nätterna har varit lite sämre än vanligt, antingen är det nåt på G med Filip eller så är det väl växtvärk, tandsprickning eller så har han börjat drömma mer, vem vet… (<–uppdatering, han har numer feber och är officiellt sjuk. Skit också. )

När det gäller barnen nu på sommarlovet så har vi bestämt oss för att testa en ny grej, både för att göra så de inte bara går hemma och suckar otåligt över att de [bara] vill spela och för att undvika en massa onödigt bråk – nu kommer de att få tjäna ihop sin speltid genom diverse olika aktiviteter. En del är att hjälpa till med saker hemma och en del handlar bara om att aktivera sig själv och tex leka med kompisar, det är ganska enkelt att samla ihop tid som då gäller till dagen efter – dock max 2 timmar/dag. Hade en lång inre diskussion med mig själv om huruvida jag skulle skriva om det här eller inte, pga dåliga erfarenheter av att ”folk” dömer ens föräldraskap, men jag tänkte att kanske tycker nån mer att det kan vara en bra eller rolig idé. Nu har vi bara testat i 2 dagar, men det är hittills en succé, så orkar vi bara hålla ut så tror jag det kan underlätta ett låååångt sommarlov!

speltid.JPG

För övrigt tar jag MER än gärna emot alla tips på hur långa sommardagar kan göras lite roligare för alla inblandade!

Det bästa ljuset

Har äntligen fått tid att lägga över lite bilder från kameran så jag tänkte bjuda på lite bilder från våra aktiviteter i slutet av maj – när temperaturen kröp ända upp över 30 grader i skuggan!

Vi har verkligen njutit av värmen allihop (kanske inte maken om nätterna dock) och det har gått väldigt bra med Filip med – bra att vänja sig lite till Kroatien om det blir så fint som det brukar vara där. Barnen har badat massor och i söndags när det var som hetast så badade till och med jag – i Vättern! Då hade jag ingen kamera med, men framåt eftermiddag/kväll åkte vi bortåt Vidablick till och badade igen, därifrån är de flesta bilderna.

IMG_7499

Klart vi har hängt i hängmattan på altanen med. Lukas ögon börjar för övrigt se mycket bättre ut nu, så det går åt rätt håll även om de fortfarande är rödsprängda. 

IMG_7599

Älskar kvällsljuset! Älskar inte mygg och knott…

IMG_7598

Det är inte svårt att ha med Filip, får han gå runt lite och pilla med saker i närheten så är han väldigt nöjd, man får bara kolla så inte alltför mycket skräp hamnar i munnen. 

IMG_7582

Det är ju så gott med chips när det är varmt och man badar!

IMG_7580

IMG_7576

Min lilla mysprutt!

IMG_7568

Han är absolut ingen badkruka den lille mannen, det bådar gott inför semestern!

IMG_7560

Det är inte de här två heller, även om Lukas blir stelfrusen väldigt fort. 

IMG_7540

IMG_7528_2

Alltså man skulle kunna ha det så här alltid….

Sommarhelg i Gränna

Nu blev det lite tomt här igen, har en massa i huvudet som jag skulle vilja skriva om men som jag inte känner att jag kan lägga ut just nu. Men i vilket fall, vi hade en väldigt trevlig ”barnfri” lördag (de stora var hos mormor) så jag, maken och Filip begav oss till Gränna – som var ganska tomt pga Jönköpings Marknad vilket passade oss. Vi började med räkmacka och fika på Fiket i Gränna, som är med i White Guide. Ett riktigt 50-tals fik och jag åt bla deras supergoda mandelpastej – mums!

IMG_7451

IMG_7443

Vi satt ut mot bilvägen eftersom den erbjöd underhållning för en ettåring som älskar att kolla på bilar 🙂

IMG_7441

IMG_7440

Mandelpastejen, till höger, var supergod!

IMG_7439

Räkmackan likaså. 

Sen strosade vi runt lite innan vi avrundade med en glass från Gelato Factory, Filip var inte sen att vilja smaka!

IMG_7461

IMG_7463

Fin innergård med, känns som man är utomlands. 

IMG_7468

Håll i er nu, men jag har faktiskt på mig en klänning från Lindex, har typ bara klänning på semestern lite annars men kände mig rätt fin i den här. Skulle behöva hitta lite nya sandaler bara. 

På hemvägen gjorde vi en avstickare till Ölands Brygga (om det nu var rätt ställe vi hamnade på) för att kolla om det var ett bra utflyktsmål med hela familjen och det kändes det absolut som! Ska dock ha bättre skor än sandaler om man ska gå ner dit… Får återkomma när vi varit där ”ordentligt”!

IMG_7488

IMG_7491

Alltså det är så gulligt…

IMG_7476

Den här fantastiska mannen och jag, vi firar faktiskt 13 årig bröllopsdag i dag. Det ni! ❤

Kivarps gårdsmejeri (Habo)

Vilken fantastisk helg det här har varit, med det här underbara vädret!!! Vi har njutit till 100% av sommarvärmen och maximerat semesterkänslan med besök till västersjön och  idag till Kivarps gårdsmejeri. Fick tipset av T igår vid västersjön, det stället har helt gått mig förbi trots att det funnits i sju år nu!

IMG_7392IMG_7384IMG_7385

De har ett väldigt trevligt gårdscafé med gott, hemgjort fika och glass (dock GB) och man kan även köpa med deras egen getost, vilket vi dock glömde av i värmen… Superfint att sitta där och fika, är det inte 26 grader i skuggan fanns även ett fint orangeri som dock var lite väl varmt just idag.

IMG_7389IMG_7398IMG_7404IMG_7408

Utanför finns en hage med getter där man gärna fick gå in och klappa, älskar sånt för det gör verkligen det hela extra mysigt!

Kort sagt, väl värt ett besök och passar nog de flesta.

IMG_7381IMG_7375IMG_7372IMG_7410