I ambulans genom Tyskland

I år får jag ta och börja mina semesterinlägg lite annorlunda. När jag sitter och skriver detta tittar jag ut genom ett sjukhusfönster på ett gråmulet Walsrode och i den lilla sängen bredvid mig ligger Filip och sover.

För några dagar sedan var vi fortfarande i Kroatien (alla inlägg om detta kommer framöver), badade, solade och hade det rätt bra. Filip började dock bli lite kass i magen och fick feber, men han håller även precis på att få två nya kindtänder så det kopplade jag ihop med detta – så har det varit med de andra barnen med. Ett par dagar gick och aptiten minskade lite för varje dag, men han var ändå pigg och ungefär som vanligt, så i söndags morgon åkte vi som planerat från vårt semesterhus och hemåt.

IMG_8233

Första dagen gick ok, förutom för jävla mycket trafik runt München igen (undvik att bila i Tyskland på söndagar är min nyvunna erfarenhet). Måndagen flöt väl på rätt ok med, det blev dock mer och mer grinigt på stackars Filip som inte slutade ha diarré, och nu blev det säkert 10 blöjbyten under dagen. Han kändes ändå fortfarande acceptabelt ok, så på tisdag morgon när han dessutom visade sig vara feberfri, åkte vi ut till Heide-park som planerat. Han satt/låg i vagnen och huvudsaken är ju liksom att vi är med där han är och att han har det bra, så även om vi börjat oroa oss för honom tänkte vi att han har det ok så länge han är med oss.

IMG_8236IMG_8246

Det gick rätt bra först, men nu gick det typ inte få i honom något alls att äta, och dricka fick vi först i honom när han till slut gick att lockas till att dricka lite juice. Sedan gick det rätt fort, han blev på eftermiddagen snabbt väldigt hängig och nästintill apatisk, och när vi skulle byta på honom för x:e gången så kom det lite blod samtidigt, då skrek hela min mammahjärna att nu måste vi göra nåt akut, så jag ringde 112. De pratade för övrigt ingen engelska (what?) men jag kunde göra mig hjälpligt förstådd och de meddelade att de skickar en ambulans till första-hjälpen-stationen i parken. Vi letade oss dit och fick prata med ambulanspersonal som bestämde sig för att köra mig och Filip till barnsjukhuset i Walsrode. Jag kan erkänna att min klump i magen inte blev mindre av att först lämna maken och barnen i parken och sedan åka med sirener i ilfart till sjukhuset. Har aldrig åkt ambulans innan heller, men det kändes att de var stressade för bilarna framför fick typ slänga sig ner i diket när de körde med alla sirener de hade.

IMG_8269

Stackars Filip var ledsen och skrek, men var ändå helt orkeslös, det kändes inte alls bra. Men, när vi kom in fick han lämna blodprov och avföringsprov och sedan gjorde de ett tämligen utförligt (så vitt jag kunde avgöra) ultraljud på magen på honom. Det visade som tur var ingenting allvarligt och även om vi inte fått bekräftat på avföringsprovet än så utgår man från att han har en salmonella-infektion.

Han fick dropp som han ska ha till och med i morgon verkar det som, vilket alltså innebär att vi blev kvar här, han och jag (maken och barnen hade ju en natt kvar på hotellet vi bodde på men letar nu ny natt här i Walsrode för kommande nätter). Vi är lite halvt isolerade och får inte lämna rummet, samt att alla som kommer in måste ha skyddskläder (förutom vi två då). Dock är ju inte salmonella så jättesmittsamt om man inte hanterar mat så jag känner mig inte så orolig för min eller familjens del (just nu, ska tilläggas).

Nu har han haft dropp ett knappt dygn och har först nu på förmiddagen haft ork att ”prata” lite med mig och vara vaken mer än 5 minuter. Han orkar inte sitta upp själv och sover mest hela tiden, och det känns som man dör en bit själv av att se honom så matt. Ändå känns det ok nu, han får i sig den vätska och näring han behöver, extra övernattningar är bara en futtig bisak att ordna med i sammanhanget.

IMG_8272

IMG_8274

Två bilder från den korta stund han var så pigg att han kunde hålla upp huvudet. 

Just precis nu känner man sig som världens hemskaste som inte förstod innan, men samtidigt vet jag rent logiskt att jag inte hade kunnat gissa mig till salmonella innan heller.

Förhoppningsvis får vi åka hem på fredag, den ”enda” förutsättningen är att han kan äta och dricka så pass bra själv att han inte behöver dropp. Just nu känns det långt borta, men jag vet också att det kan bli bättre ganska snabbt nu när han får näring.

Framöver kommer det även ”vanliga” uppdateringar om semestern, men just precis nu är vi bara här och nu.

Familj före oss?

Nu när det är semester och man spenderar hela dagarna ihop med familjen så slår det mig att jäklar, var det rullar på hela tiden. Man hinner knappt ta en sekund och stanna upp för att njuta av stunden, det är ständigt ett eller annat behov som ska uppfyllas.

Missförstå mig rätt, att spendera tid med familjen är det jag gör helst av allt, men det som blir lidande just nu är ju relationen, alltså den med maken. När kvällen kommer är man så jäkla slut av att ha ”delat med sig” av sig själv att det enda man vill är typ att ligga och slösurfa på mobilen eller kolla nån serie, när egentligen det är den stunden man har att sätta sig och prata i lugn och ro och ha lite partid. Trots att det här verkligen inte är vare sig nytt eller oväntat med tredje barnet så finns där ändå ett styng av dåligt samvete, ihop med en önskan att det varit annorlunda.

Men men, jag vet att det vänder och att vi kommer få mer tid och ork för varandra, men det är ändå himla synd. För karln jag är gift med är ju ändå himla trevlig! 😘

En fantastisk pappa är han med, men vill säkert inte ha nåt officiellt kred för det, men tji fick han när han nu har en bloggande fru…

Lukas 8 år!

I dag firar vi den här fantastiska killen, som är omtänksam och glad men som också har humör till 1000, åt alla håll och kanter 🙂 Envis som få så kommer han nog gå långt. Omtyckt av alla (och många) kompisar, han skapar nya vänskaper hela tiden! Vet inte vem han brås på där, haha…. Men han är den som gärna går fram till alla andra barn – oavsett ålder – och vill hjälpa till eller leka, och han gör det på ett så snällt och självklart sätt att det i princip alltid går hem, även hos lite motvilliga 6:e klassare 🙂

IMG_7582IMG_7499

Största idolen är och förblir Oliver (inte alltid uppskattat dock) men annars är du mammas pojk ❤

IMG_7261

Skriver och läser hur bra som helst och har absolut många medaljer i friidrott framför sig med den kämparglöden!

Kramgo och gosigast av alla i familjen, stort grattis min fina pojk!

IMG_7347

Sådär midsommar…

Jahapp, midsommar blev inte riktigt som planerat, Olivers feber ger inte med sig och nu sitter vi återigen på hälsan för att kollas om det är bihåleinflammation. Var inne i går med, men då var det så svullet så hon såg inte så mycket och idag fick han även ont i örat.

Så, vi fick ställa in besöket från brorsan, så himla surt men vad ska man göra. Maken och jag känner oss med lite hängiga, men inget som inte ger sig med lite Ipren. Än så länge.

Det blev ändå sill och potatis till lunch och vi hann slänga i oss lite fika innan vi åkte ner hit, har NOLL midsommar-känsla dock. Skit samma, vi har aldrig firat det så mycket och det hade kunnat vara så mycket värre, men det är surt att inte träffa Johan och Rebecka!

I väntan på läkare-selfie.

Hoppas er midsommar är bättre!

Blogga +15 minuter

Det sägs att det ska vara bra att försöka varva ner lite på jobbet inför att man går på semester….

Ha. Ha. Ha.

Men men, i dag är det min sista dag på jobbet innan jag går på semester och det känns fantastiskt skönt! Nu kan jag liksom inte göra mer än att försöka avsluta det som går att avsluta och få iväg det sista, det är inte rätt dag att påbörja nya stora grejor. Jag tycker faktiskt att jag [oftast] är bra på att inte ta med jobbet hem i huvudet, men när det blir väldigt stressigt påverkar det ändå hemmalivet, om inte annat så i form av att man är stressad och inte har något tålamod.

Hemma är Oliver på bättringsvägen efter en sväng med halsont och feber, i dag var Filip lite varm och gnällig men jag hoppas att det inte utvecklar sig fullt ut. Alla andra verkar ha klarat sig, trots att både jag och maken känt att vi har hållit på att bli sjuka – men det blir lätt så när man är väldigt trött med? Att man känner sig sjuk, menar jag. Nätterna har varit lite sämre än vanligt, antingen är det nåt på G med Filip eller så är det väl växtvärk, tandsprickning eller så har han börjat drömma mer, vem vet… (<–uppdatering, han har numer feber och är officiellt sjuk. Skit också. )

När det gäller barnen nu på sommarlovet så har vi bestämt oss för att testa en ny grej, både för att göra så de inte bara går hemma och suckar otåligt över att de [bara] vill spela och för att undvika en massa onödigt bråk – nu kommer de att få tjäna ihop sin speltid genom diverse olika aktiviteter. En del är att hjälpa till med saker hemma och en del handlar bara om att aktivera sig själv och tex leka med kompisar, det är ganska enkelt att samla ihop tid som då gäller till dagen efter – dock max 2 timmar/dag. Hade en lång inre diskussion med mig själv om huruvida jag skulle skriva om det här eller inte, pga dåliga erfarenheter av att ”folk” dömer ens föräldraskap, men jag tänkte att kanske tycker nån mer att det kan vara en bra eller rolig idé. Nu har vi bara testat i 2 dagar, men det är hittills en succé, så orkar vi bara hålla ut så tror jag det kan underlätta ett låååångt sommarlov!

speltid.JPG

För övrigt tar jag MER än gärna emot alla tips på hur långa sommardagar kan göras lite roligare för alla inblandade!

Det bästa ljuset

Har äntligen fått tid att lägga över lite bilder från kameran så jag tänkte bjuda på lite bilder från våra aktiviteter i slutet av maj – när temperaturen kröp ända upp över 30 grader i skuggan!

Vi har verkligen njutit av värmen allihop (kanske inte maken om nätterna dock) och det har gått väldigt bra med Filip med – bra att vänja sig lite till Kroatien om det blir så fint som det brukar vara där. Barnen har badat massor och i söndags när det var som hetast så badade till och med jag – i Vättern! Då hade jag ingen kamera med, men framåt eftermiddag/kväll åkte vi bortåt Vidablick till och badade igen, därifrån är de flesta bilderna.

IMG_7499

Klart vi har hängt i hängmattan på altanen med. Lukas ögon börjar för övrigt se mycket bättre ut nu, så det går åt rätt håll även om de fortfarande är rödsprängda. 

IMG_7599

Älskar kvällsljuset! Älskar inte mygg och knott…

IMG_7598

Det är inte svårt att ha med Filip, får han gå runt lite och pilla med saker i närheten så är han väldigt nöjd, man får bara kolla så inte alltför mycket skräp hamnar i munnen. 

IMG_7582

Det är ju så gott med chips när det är varmt och man badar!

IMG_7580

IMG_7576

Min lilla mysprutt!

IMG_7568

Han är absolut ingen badkruka den lille mannen, det bådar gott inför semestern!

IMG_7560

Det är inte de här två heller, även om Lukas blir stelfrusen väldigt fort. 

IMG_7540

IMG_7528_2

Alltså man skulle kunna ha det så här alltid….

Sommarfeeling

Vet inte om det beror på de ljusa, soliga mornarna, men Filip vaknar nu ungefär 05:30, liiite för tidigt för att det ska vara optimalt. Fast å andra sidan så möts man av ett glatt babblande så morgonhumöret är det inga fel på! Efter en flaska ersättning kryper han runt ganska nöjd på egen hand dessutom, så man hinner ta en kaffe och vakna till lite, inget att klaga på ☺ För övrigt måste jag ju säga att det sakta går framåt med att han går själv, vågar han är han helt stadig så det är mest modet det hänger på, men han går ju utan problem 3-4 meter (och egentligen längre men backar vi mer så sätter han sig bara). Än är det bara när han kan gå mellan mig och maken han går själv, det har nog inte fallit honom in att han kan gå själv på andra ställen med, haha!

De här varma dagarna alltså, det känns så overkligt? Gör som jag tycker det verkar som de flesta andra också gör – dvs njuter till hundra procent av att det känns som vi är mitt i sommaren och semestern! Vi släpar med barnen till Västersjön, där de såklart har jättekul fast vi får DRA med dem ibland och vi far runt och köper glass lite här och var. I dag ska Lukas ha en kompis på besök så när maken kommer från sin träning tar jag nog dem och ev. Oliver och åker och badar. Lukas blir ju som vanligt gravt nedkyld efter några minuter i badet, han är ju liksom lite tunn, så vi funderar på att köpa våtdräkt till honom på semester – om vi kan hitta en som sitter tajt och inte blir som värmedräkten vi köpte som fladdrar runt kroppen på honom…

Får se om vi kan få till en ”ordentlig” utflykt ner till Ölands brygga i morgon kanske, efter att Filip har sovit middag, åtminstone Oliver och maken kan nog bada i Vättern, hörde ryktas att den nästan var 20 grader??? Själv längtar jag till varmare vatten i Kroatien… Återkommer med rapport om det utflyktsmålet om det blir som vi tänkt 🙂

Men hörni, det är TVÅ veckor till det är skolavslutning?? Känns både konstigt eftersom det känns som semester redan nu och som om det kom väldigt fort. Hmm, sen ska vi kunna underhålla alla 3 barnen hemma i hela 10 veckor….. Puh. Hoppas många kompisar är hemma i sommar!

IMG_7495

Känns galet att det redan står både midsommarblomster och lupiner i vägkanterna.

Discokillar

I går var grabbarna på skoldisco, Lukas för andra gången gick först och Oliver för sista på Dalviksskolan – i sexan anordnar man discot nämligen. Jag släpade ut dem i trädgården för lite fotografering när de nu var finklädda – och jag är ledsen ni andra föräldrar, men jag har de finaste grabbarna i världen!

IMG_7347IMG_7341IMG_7345IMG_7355IMG_7351IMG_7353

Så makalöst fina! De har blivit så stora med…. O.o

På kusten i Göteborg

Efter två långa och intensiva dagar inför Produktionsmässorna på jobbet så tänkte jag nu äntligen hinna/orka sätta mig ett par minuter och skriva om söndagens utflykt till kusten vid Göteborg (vid Lilleby). Vi åkte för att träffa barnens morbror och moster, men även för att komma ut lite bara! Vädret var ju verkligen kanon, däremot är det ju sådär populärt att åka bil tycker Filip, jag är faktiskt orolig för bilresan i sommar. Den måste ju liksom gå, så han får ju vänja sig, men jag mår verkligen fysiskt och psykiskt dåligt när han tycker det är jobbigt /tråkigt.

IMG_7318

Perfekt väder fick vi, lite molnigt men typ 27 grader i skuggan ändå!

IMG_7313

Det där med picknick alltså, det är på ett sätt mysigt men det är banne mig inte avslappnande när det kryper saker överallt (bebisar, myror och andra kryp) och man ska hålla reda på alla på en gång. 

IMG_7306

Finaste mostern och blivande mamman!

IMG_7305

Och såklart fina, alldeles lagom knäppa morbror och blivande pappa (sjukt konstigt det känns när ens lillebror ska bli pappa?)

IMG_7322

Filip gav vattenmelonen 10 mums av 10 möjliga!

I vilket fall, himla kul att träffa brorsan och Rebecka! Inte så avslappnande dock med ettåring som vill hålla handen och gå runt hela tiden, äta alla stenar och pilla på alla bitar av glas överallt… Hade varit lite enklare om han kunnat bada och leka i vattnet lite men det är ju iskallt än. Vi var rätt slut när vi kom hem den dagen, jag känner fortfarande av det iom långa dagar på jobbet med, skulle gärna haft ett par riktigt lugna dagar nu men det ser inte ut att bli så än, först lite mer jobb och sedan min lilla frustrerade 1-åring. Nåväl.

Måste bara avsluta med en bild från i kväll, det är så himla skönt när det är sånt väder att man bara kan låta en liten gosse springa runt naken i trädgården, små barnkroppar är det finaste som finns! (och jag önskar att det inte vore en sån sjuk värld utan att man hade kunnat dela med sig av såna bilder med, men det kan man ju inte!)

IMG_7335

Min nakenfis!

Prestationer och allergi

Ligger just nu bredvid Filip som ska sova och försöker hålla mig vaken själv… Det har varit en lång men rolig dag på IKHP’s utomhus-tävling junespelen, på Råslätt. Faktum är att de fyra år vi varit med så har det varit toppen-väder just denna tävling, precis som i dag och nu när jag ligger här känner jag hur det hettar om ansiktet som fått en massa sol på sig. Skönt ändå!

Något som dessvärre inte är så skönt är den massiva pollen-explosion som ägt rum i vår, jag har inte varit så här allergisk på nästan 20 år. Ögonen är svullna och röda, näsan täppt och energin på noll, trots medicin. Har gått och känt mig som jag har börjat bli sjuk i veckan med, med huvudvärk och ont i kroppen, men jag lan ärligt inte säga om det bara är allergin som spökar? Egentligen är det väl lite sak samma, men träningen har fått stå tillbaka lite för kroppen har i vilket fall inte orkat riktigt.

För att återgå till i dag så har det varit en bra dag och båda pojkarna har gjort bra ifrån sig! Oliver hade det lite tufft som fick tävla många grenar som P13 fast han inte ens blir 12 förrän i november men fick ändå brons i kula och Lukas som har lite mer Jävlar anamma än sin bror fick silver i kast med boll, många bra prestationer i dag! Maken agerade markservice och hämtade mat och tog hand om Filip, jag var nämligen funktionär några timmar med.

I morgon siktar vi på att ta oss ut och grilla i skogen så det är (som vanligt) fullt fokus på familjen i helgen. Vad gör ni?