Skilda sovrum

Vi är ju nu som bekant på vårt tredje barn. Ett barn som jämfört med de större grabbarna oftast sover tämligen tillfredsställande mellan 20-06 ungefär, även om man kan behöva klappa på honom nån gång på natten. Är det ”nåt på G” som förkylning, växtvärk eller tandsprickning så blir det däremot såklart fler gånger på en natt.

Vår lösning?

IMG_8850

En av oss (den som ska jobba) tar sitt täcke och kudde och sover i Filips rum där vi hoppat över barnsängar och växa-sängar och direkt köpt en i vuxenstorlek. Resultatet blir att åtminstone en förälder har möjlighet att sova ut (den som sover själv är sedan ansvarig för att ta hand om morgonen så den som tagit natten får lite sovmorgon) och eftersom vi delar föräldraledigheten så behöver man aldrig gå längre än några dagar innan man får sova. Sen kan det ju ändå vara svårt att sova riktigt gott, speciellt om man dagarna innan varit tvungen att vakna en gång i halvtimmen eller så, men det blir i alla fall bättre sömn.

IMG_8852

Det här är något jag rekommenderar folk (kanske speciellt yngre par i min omgivning) som inte får sova ordentligt – men de flesta ser det som en otroligt stor grej att sova i skilda sovrum. Men tro mig, det är bättre för en relation att inte vara aptrött än att man får sova ihop! Är det bra perioder sover vi tillsammans såklart, men i jobbiga perioder delar vi på oss. Det är en kort period i livet och det ÄR ingen stor grej, vilket man märker om man provar en vecka.

IMG_8848IMG_8847

Dagtid sover den här krabaten som en stock och vi brukar få väcka honom efter två timmar för att inte kvällen ska bli alltför lång. På de här bilderna är han alldeles, alldeles nyvaken och gör det han älskar att göra – nämligen ligga kvar och gotta sig en bra stund innan det är dags att kliva upp!

Mer sömn åt folket!

Kryssa i Karibien?!? Hjälp!

Vi har fått en idé inför våra 40-årsdagar, eftersom vi kommer resa med alla barn och därmed måste anpassa semestern, samtidigt som vi inte vill åka till en ”vanlig” all-inclusive, skulle det inte då passa att åka på kryssning? Där har man ju (oftast) all-inclusive, men du får ändå möjlighet att se dig om! Först kollade vi medelhavet – där har jag kryssat en gång i tiden med min familj, väldigt trevligt – men sen fick vi någon form av hybris och började fundera på Karibien?!? Men jag har tusen frågor, snälla hjälp mig ni som har nån erfarenhet!

beach-exotic-holiday-248797.jpg

  • Vilken rutt ska man åka?
  • Vilket bolag ska man boka med? Fattar att det är billigast att plocka ihop själv, men med 3 barn känns det skönt att lägga över en del av ansvaret…
  • NÄR ska man åka? Oliver har ju nationella prov och är därmed väldigt begränsad i när han (och vi) kan åka. Funderar på kring sportlovet, eller ännu hellre runt påsk – men så sent som påsk verkar det vara väldigt varmt? Eh?
  • Vad ska man göra? Det känns ju lite som hädelse att bara åka ett fartyg förbi alla karibiska öar, samtidigt kanske vi inte har råd (kostar va?) att göra allt…
  • Vad ska man tänka på mer? Hur flyger man typ 12-15 timmar med en 2-åring?
  • Det verkar vara lönt den extra kostnaden att boka hytt med balkong… eller?
  • Vart ska man åka från/till? Ska man stanna nånstans några nätter?
  • Hur jobbigt är det med jet-lag och tre barn?!?!

Vad tror ni, bra idé? Känns som en sån där grej man verkligen inte gör annars! Tänker mig en budget på max 50.000 kr totalt, har googlat lite och det känns som det kan funka ändå.

Hjälp mig, det här är så långt utanför vad jag är van vid!

Filip 1½ år!

Sedan han började gå själv så har han blivit så stor! Sedan han släppte taget för typ en månad sedan så har det gått superfort, nu småspringer han redan fram i den där extremt söta småbarnsstilen där man liksom guppar upp och ner. Han går och går, det är inte så noga om någon följer med, får jag bara gå dit jag vill blir det bra! Att få honom dit VI vill är inte alltid så enkelt längre, han är nästan för självständig för sitt eget bästa, men jag tänker att är han så trygg i sig själv redan nu så måste vi ju gjort nåt rätt. 🙂

IMG_8731

Ja, jag är partisk, men han måste vara det sötaste barnet i världen…. ❤

Han är också världens charmigaste 1½ åring, han pratar med oss, pussas (äntligen, som jag längtat!!!), gosar när han är trött och busar i mängder däremellan. Bilar är det roligaste han vet, både att titta på riktiga och att leka med leksaksbilar. Nu börjar han bli så stor att han tycker det är kul att gå och plocka med köksprylar med, tror det blir klockrent med ett IKEA-kök till honom i julklapp (leksaksvarianten då, hahaha).

IMG_8754

Ni ser buset i blicken va?

IMG_8756

Kan minsann göra sig till som bara den, både låtsasskratta som här och låtsasgråta.

För att vara så liten är han ofta otroligt enkel att ha att göra med ändå, han är mestadels nöjd och kan underhålla sig själv ganska bra i långa stunder – om man står ut med att allt han leker med ligger utspritt på golvet 3 sekunder senare bara. I fredags hade han barnvakt (grannens tös) för första gången och det gick superbra – i och med att han är så smidig att ha att göra med. Han äter nästan allt, förutom fisk av någon anledning, och nästan alltid samma mat som vi äter. Bordskicket är gott för sin ålder, oftast äts det med händerna men ibland funkar det en stund med sked med.

IMG_8793

Mycket kärlek mellan brorsorna! Oliver tar gärna med Filip på en promenad till lekparken en stund, guld värt när man måste tex laga mat, och han gör det helt självmant så han gillar det verkligen!

IMG_8715

Lukas vill gärna gosa, kanske lite mer än Filip har tålamod till alltid, men även här är kärleken stor. 

I helgen har vi hunnit med en helt underbar utflykt utmed Västanåleden (bilderna är därifrån), lovar att skriva mer om den, men vi har även hunnit byta rum på alla 3 pojkarna. Istället för att tapetsera om i allas rum så har vi flyttat Oliver till Filips neutrala rum, Lukas till Olivers Starwars-rum och Filip har nu fått Lukas rum med Blixten McQueen. Hängde ni med? Det har verkligen tagit hela helgen och vi har slitit som djur, men nu känns det rätt bra att Filip fick sitt ”nya” rum till 1½-årsdagen! Ska försöka fota lite, följer ni på instagram så har ni sett bilder från kaoset i insta-stories… INTE smidigt.

Tyvärr har vår lille plutt fått en ordentlig förkylning nu, så i dag har näsan runnit som en kran. Bara lite feber, som tur är, så jag hoppas att det går över snabbt. Nu ska jag gå och lägga mig för efter den här helgen är jag helt slut!

IMG_8770

Söt och smutsig, precis som det ska vara när man är ute på utflykt i skogen!

Dygnsrytm och utvärdering av matkassen

Ja den här dagen blev inte riktigt som jag planerat den. Först och främst vaknade en viss liten herre redan 05:30, vilket ihop med att han sovit riktigt dåligt i nästan två veckor nu resulterade i extremt trötta föräldrar – och barn skulle det visa sig. Strax efter 10 satte jag mig med Filip i bilen och styrde mot IKEA för inhandling av lite småsaker, men när vi kom fram 15 minuter senare så tvärsov han – bara att vända och lägga honom hemma. Det i sin tur innebar ju att han vaknade nu, vid halv ett, mitt i mitt blogginlägg 😉 istället för att sova 12-14 som han ska.

Jag kan gärna slumra på soffan en stund, men inte så tidigt som vid 11, däremot framåt 14-tiden är jag så trött att jag inte kan ha ögonen öppna, men då är alla tre barnen hemma, så lycka till med det…

I vilket fall, det jag HADE tänkt skriva om var vår Flexitarian-matkasse från Citygross. Nu är vi inne på vecka två och har väl hunnit reflektera lite åtminstone:

+ Skönt att inte behöva hitta på vardagsmat
+ Skönt att det (mesta) man behöver till maten finns hemma i och med matkassen
+ Bra variation på råvaror, det är ris/pasta/potatis omväxlat och kyckling/fisk/kött/vegetariskt likadant.

– Ganska tidskrävande recept en del av dem, inga problem när en är hemma föräldraledig, men en vardag när alla är hungriga och kommer hem sent? Jag vet inte…
– På två veckor har TRE recept innehållit Curry. Inte god currypasta utan sån där tråkig på burk. Jag bojkottade och valde egna kryddor, det funkar ju absolut, men kan man inte ha lite mer fantasi än att bara välja curry?
– En del saker samlas på hög här hemma, som tex ägg i och med att vi har höns. I vanliga fall skulle jag gjort pannkakor en dag, eller tagit vara på andra råvaror som håller på att gå ut, men det finns liksom inte tid för det.

Färgstark mat! Det är bra storlek på portionerna tycker jag (som är ganska hungrig av mig). Däremot skulle det här bara vara rå rödkål till, vilket jag tyckte kändes rätt trist att äta, så jag picklade min. 

Sen har jag en punkt som är både plus och minus. Gillar man att laga mat kan jag på ett sätt tycka att recepten är lite platta och konstiga. Fast å andra sidan kan man ju kanske lätt justera dem själv? Är man inte så bra på att laga mat går det ju bara att följa receptet förstås, såvida man är ok med resultatet.

Slutligen? Jag är kluven. Vi har en matkasse beställd till nästa vecka, men nu funderar jag nog mest på att kanske ta typ varannan vecka istället? Hur gör ni? Och vilken matkasse tycker du är bäst?

Familjepaus på Dumme Mosse

Det har varit en ganska kass vecka det här, nu när skolan ska komma igång. Inte själva skol-delen, men efter 10 veckor sommarlov krävs det inhumana mängder tjat, kontrollerande och uppmuntrande för att få fart på de dagliga rutinerna med barnen. Inte optimalt, speciellt inte när man själv inte känner att man får NÅT gjort pga uppmärksamhetskrävande 1½-åring samtidigt som listan på saker man vill/behöver göra är lååååång. Men i helgen tog vi en paus och åkte till Dumme Mosse (det är ju närmast och enklast, men annars tycker jag det är en lite tråkig grillplats). Det var ju första riktiga utflykten sen Filip började gå så nu kändes det ändå lite extra härligt att se honom knata runt i stora regnbrallor och undersöka allt i skogen!

IMG_8605

Många ryggsäckar blir det, en med mat och vatten, en med ved och en med barn. 

IMG_8660IMG_8634

Lite regn inledningsvis men sen blev det perfekt väder för grillning! Alla barn älskar att vara ute och grilla och det är ett av de få tillfällen då det inte är en massa tjafs. Vi är lite trötta på korv, så det blev kolbulle. Fattar fortfarande inte hur mjöl, vatten och fläsk/bacon kan bli så gott. Enkelt att ta med också!

IMG_8646

Smet, fläsk eller bacon, lingonsylt och ett matfett. Enkelt!

IMG_8650

Vi tar numer med vår lilla gjutjärnspanna, det blir absolut bäst även om den nu är lite tung att bära med sig. 

IMG_8651IMG_8656

Kolbulle är verkligen en STOR favorit, det är sjukt gott! Tror Filip mumsade i sig en hel vuxen-portion med. Är man liten äter man ju med hela ansiktet med 🙂 Efter blev det grillade marshmallows och Lukas plockade blåbär till Filip.

IMG_8689IMG_8680

IMG_8678

Smutsigt barn=lyckligt barn

IMG_8674

Marshmallows i halva ansiktet 🙂

IMG_8697

Rätt nöjda och glada när vi skulle gå hem! Känns så himla kul nu när man kan få med Filip lite bättre med, svårast kommer det bli när det är mer begränsat dagsljus och han ska sova 2 h mitt på dagen…

Slut på sommarlovet

Ja vi vuxna har ju jobbat sedan i början av augusti, men på tisdag, då är det dags för barnen att (äntligen) börja skolan igen! Jag säger äntligen, för de sista veckorna på semestern kan vi väl säga att vi gemensamt varit ense om att vi är rätt trötta på varandra allihop… Men visst, det finns ändå små fantastiska ögonblick, som häromdagen när de lekte med såpbubblor alla tre pojkarna!

IMG_8436

Filip får ju fortsätta vara hemma ända fram till inskolning i januari (om vi bara får plats på dagis, har inte fått något besked än?), så vi fortsätter ju vår delade föräldraledighet hela hösten. Men ändå, de stora pojkarna får komma iväg en sväng och umgås med SINA vänner (och vara ifrån varandra lite, mycket välbehövligt) och vi får en stund med bara Filip på förmiddagen.

Jag har ju under alla år pojkarna gått i skolan sett fram mer mot själva skolstarten än dem, just för att det är en sån häftig känsla av förväntningar och nystart. Hade väl tänkt mig att jag och pojkarna skulle åka och köpa fina skolstartskläder och skolprylar, men eftersom de har NOLL intresse av att handla något överhuvudtaget så har liksom den lusten försvunnit, så de får gå i sina vanliga kläder och ta med lite gamla pennor. Ja, jag är lite bitter över det… 😛

I vilket fall, vi avslutar sommaren med de sista sommarbilderna:

IMG_8445IMG_8495IMG_8492IMG_8488

IMG_8467

Får Filip välja så skulle han nog helst vara inne hos hönorna i hönsgården hela tiden!

IMG_8464

Till vänster här ser ni päronträdet som jag slet med i typ 10 timmar innan det var helt färdigställt. Måtte det växa bra där!

Full fart!

Vi har ju väntat SÅ på att Filip skulle våga släppa taget och gå nån gång, brorsorna gick ju nästan på pricken när de var 1 år och Filip har ju KUNNAT i ett par månader men inte vågat. MEN! I fredags kväll, 1 år och 4½ månad, bara släppte han och knatade iväg? Sen dess har han liksom inte slutat gå i princip och går nu runt som han aldrig gjort annat, stadigt och snabbt!

Har inte vant mig alls än, så varje gång det kommer ett litet blont huvud och knatar förbi i knähöjd liksom hajar man till – what?!? Han går?!?! Så söt!

Önskar att jag kunde säga ”så nöjd” med, eller ja han är nöjd med att kunna gå – och extremt stolt över sig själv – men det är nåt annat som är väldigt gnälligt och frustrerande tydligen. Många utbrott blir det när saker inte går som han vill eller när han inte får göra det han vill.. puh.

Men, här kommer en kort video från i morse:

Fel
Detta videoklipp finns inte

Skara Sommarland

I går bestämde vi oss för att förlänga semesterkänslan lite genom att åka till Skara sommarland. Jag har aldrig varit där men maken var där när han var barn/ungdom. Först när vi kom kände jag mig rätt pepp (förutom på son nr 2 som nu är tonårstrotsig och humörig på ett sätt som inte blir bättre att att föräldrarnas tålamod nu är på upphällningen), det var visserligen mycket folk på gång in men parken såg vid en första anblick stor ut så det kändes ändå ok. Vi började med att åka Tranan – kul grej och liknade inget annat jag sett, men sen började jag spana omkring efter de sakerna jag läst om på hemsidan och insåg att det var rätt små/slitna attraktioner. Nåväl, vi gick vidare mot badlandet.

Fel
Detta videoklipp finns inte

Min tanke var ju att det måste ju vara mindre folk en sån här sommar eftersom det har varit/är så många varma och soliga dagar (alltså är det 3 varma dagar en sommar åker ju alla samtidigt), men antingen tänkte alla exakt samma sak eller så hade vi ändå dåligt tajming, för SATAN VAD MYCKET FOLK! När vi kom var det mycket men under dagen blev det så mycket att man knappt såg vattnet i bassängerna och köerna till ALLA rutschkanor var minst 30 minuter långa… Vattnet blev ju dessutom snabbt sunkigt av allt folk så det kändes lite sådär… Men visst, barnen badade och älskade det, de gillade de grejor de hann åka och sådär, men det var ganska intensivt att hålla ordning på dem bland allt folk. En av oss tog Filip och honom håller man ju i hela tiden så det var nästan enklast, Oliver simmar ju jättebra så där var jag inte lika orolig, men Lukas simmar ju inte kanon – inte för att det hindrar honom från att slänga sig i överallt dock (alltså han håller sig ju uppe men simmar inte ordentligt, det blir simskola i höst igen). Att dessutom bara lyckas hålla blicken på dem (jag var ju alltså med i och badade nån meter från dem) bland alla människor var inte lätt!

Min bedömning av parken var att nja, det var visserligen kul (och hade varit bättre med mindre folk) men parken var ganska liten och kändes likadan som när min man var där för vad, tjugo – trettio år sedan? Det var INTE värt inträdet på 1500 spänn för 4 betalande, inte när det kostar typ 350 kr med en familjebiljett på tex Skövde badhus, åkattraktionerna var inte attraktiva och badet inte värt pengen. Så, vi lär nog inte återvända just hit känner jag. Jämfört med tex Lalandia så kändes det också väldigt dyrt.

Sover gott i vagnen!

Semester 2018 – gott & blandat

Här hamnar inläggen som inte riktigt hör hemma under någon av de andra rubrikerna tänkte jag.

Måste bara åter igen nämna hur vänligt och trevligt Kroatien är! Tex har våra husvärdar (som bor granne med huset vi hyr) som är ett äldre par hela tiden försett oss med päron från deras trädgård, glass och nu sista dagen bjöd de på middag! Väldigt snällt av dem. Lite problematiskt blir det dock när de inte pratar ett ord engelska eller tyska, till skillnad från majoriteten av folk här runtomkring som är tämligen bra på engelska. Vi förstod att ”något” skulle hända vid grillen vid poolen idag vid 18, men att de skulle bjuda oss på mat var inte helt tydligt så vi var inte superhungriga efter att ha ätit ett par timmar tidigare. Men som sagt, väldigt snällt och omtänksamt!

IMG_8185

Så här ser förresten vårt hus ut i kvällsljuset. 

Huset vi hyr har vi ju bott i en gång innan, 2015, då var vi bara 4 personer och hyrde enbart övervåningen. Då var bottenvåningen förråd, men nu när vi hyrde för 5 personer (lite bökigt just där med Novasol, för egentligen räknas ju inte en 1-åring som om den behöver egen sängplats mm, men men) så hyr vi hela det nu inredda huset. Våningarna sitter egentligen inte ihop, så eftersom vi bor så avskiljt och det känns tryggt här så fick de stora pojkarna ha övervåningen för sig själva. De har haft sina grejor där och sovit där, så har vi funnits på våningen under (det är tämligen lyhört så det har känts som vi har lite koll ändå). De har tyckt att det har varit spännande att ha ”en egen lägenhet” och jag har i ärlighetens namn tyckt det var rätt skönt att inte behöva plocka upp efter dem eller tjöta på att de sprider ut sina saker överallt.

IMG_8189.jpg

Upplever att de flesta hus i Kroatien lägger ner en hel del kärlek på att ha mycket blommor mm i trädgårdarna, det är himla mysigt! I bakgrunden hänger vår tvätt – smidigt med tvättmaskin så man slipper packa så mycket, dessutom ända gången vi kan hänga tvätt utomhus eftersom här hemma är det en massa pollen vi inte tål. 

De sista dagarna här har vi varit ganska trötta, det har varit varmt (ändå ”bara” runt 30 grader i skuggan, tycker den här tiden är väldigt bra att åka hit!) och alla har blivit trötta av bad, att passa Filip och att bara vara. Skönt det med, på sitt sätt, och tack vare att vi hade en sån fantastisk vår/sommar innan vi åkte så känns det inte lika stressande att hinna få sol på sig (ja jo, jag kan bli stressad av det, vi har ju typ ingen sol i Sverige känns det som och jag BEHÖVER verkligen sol). Så vi har hängt här, badat massor i poolen som nu är varm, slappat vid Netflix mitt på dagen (de stora barnen, när Filip sovit) och bara typ ätit. Sjukt skönt och välbehövligt. Ska tillägga att det såklart inte är utan konflikter, storebrorsorna gör ju allt de kan för att reta varandra på ett eller annat sätt…

IMG_8081IMG_7741

För övrigt så konstaterade vi att vi lagat 2 enkla middagar här på 12 nätter??? Har aldrig någonsin ätit så mycket ute men ingen av oss har orkat laga mat, och det är himla billigt att äta ute med om man tar ”rätt saker” (se tidigare inlägg). När vi varit föräldralediga blir det ju så mycket matlagning hemma så det har varit så jävla gött, rent ut sagt, att slippa allt däromkring. Det enda vi äter och fixar med här i huset är frukost och eventuell kvällsmat om nån är hungrig då. Fil och flingor och så mackor* – kan inte bli enklare. Börjar få ont i kroppen dock, behöver jobba igenom den när jag kommer hem känner jag, det blir väldigt tydligt hur mycket man behöver det så här när man tar fullständig semester.

IMG_7785

En restaurang låg bara några hundra meter bort, himla smidigt! Finns dock inga trottoarer så man får liksom kasta sig lite åt sidan när det kommer bilar. Så här ser en vanlig gata ut i ett enklare villaområde btw!

IMG_7784

IMG_7779

Bra med bärryggsäck när man ska ta sig korta sträckor!

IMG_7770

I väntan på maten ❤

IMG_7762IMG_7755IMG_7753

I slutet av semestern tog vi en sväng till en mindre ort på Krk, tror den hette Milcetici? Där var i alla fall rena klippstränder men makalöst vackert. Gick ändå bra med barnen, de stora har dessutom fått dille på att fånga krabbor så de roade sig hela dagen med det!

IMG_8205

Mycket mindre folk på klippstränder, men himla trevligt att bada (och snorkla) från. 

IMG_8204

Dagens fångst!

IMG_8196

Filip sov middag i vagnen de gånger vi var vid havet, gick jättebra. 

IMG_8195

Letar krabbor. 

IMG_8192

Det blir många bad för att hålla små och stora kroppar svala, men Filip älskar det verkligen! Han har dock nån förmåga att vilja kasta ner ansiktet i vattnet så man får hålla emot lite. 

IMG_8212

Alltså hur fint…

IMG_8215

Här noterade vi även för första gången att det är ebb och flod här? Det skiljde nog 20-30 cm ungefär, men det var ju lätt att se mot klipporna jämfört med på en strand. Badskorna som Lukas håller på att ta på sig är ett måste men gör det samtidigt väldigt enkelt att bada trots klippor. 

De sista dagarna blev Filip lite kass i magen och fick feber, men det var precis samtidigt som en stor kindtand bröt igenom, vi tänkte inte så mycket mer på det, men nu vet ni ju vad som hände sen

*på tal om mackor, i slutet av denna semestern som så många andra, börjar jag få ont i magen av allt bröd, pommes, pizzabottnar och pasta. Jag äter ju nästan aldrig sånt hemma och räknar mig numer som IBS-fri (kanske borde skriva ett inlägg om det?), jag tål en del nu för tiden men det här blir för mycket och för länge. Surt, men det är lite svårare att undvika här nere. De sista dagarna blir det mest sallad och vila… 😦 

 

Semester 2018 – första tiden i Kroatien

Vi har ju fått planera lite annorlunda runt semesterdagarna med Filip i och med att han behöver sova mitt på dagen en stund – då är det ju iofs ändå rätt skönt att ta en paus från sol och värme så det funkar bra.

Början på semestern har varit lite sådär halvdan vädermässigt, med en del regn och mulet, men temperaturen har hela tiden varit skönt så det har inte gått någon nöd på oss. Har det regnat har vi gått på köpcentrum och strosat och annars har vi spenderat förmiddagen nere vid stranden och sedan hållit oss runt poolen efter Filips middagslur. Han är en handfull nu, för övrigt, speciellt när vi vill kunna sitta och äta något, efter att inte ha ätit en full måltid ihop utan att en av oss fått gå runt med en 1-åring som blir VANSINNIG när han inte får göra eller gå dit han vill. Till slut har vi gett upp och just under tiden vi äter så har vi plockat fram paddan med Babblarna, bara för att få äta ihop.

IMG_7750

Gigantiska lavendelbuskar vid poolen gjorde att det doftade fantastiskt. 

IMG_7741

Häromdagen var vi uppe i ett gammalt fort (?) i Rijeka och tittade på utsikten över stan, inte så stort men väldigt mysigt. Utanför fanns det ett gäng restauranger, vi valde ett med kanonfin utsikt (och därav en massa turister men vad gör man?) och åt något (minns inte vad, se tidigare notering om galen 1-åring). Fin utsikt dock och perfekt med en lekpark precis bredvid.

IMG_7824

Lyx att få sitta i solen och äta god mat. Inte så lyxigt att samtidigt underhålla 1-åring. Tur vi är två!

IMG_7834

Bra med lekpark tyckte Filip!

IMG_7801

IMG_7806

Det enda som förstör vyn lite är ett gäng fruktansvärt trista höghus som inte alls passar in med övriga stan. 

IMG_7809

IMG_7811

Barnen gillade tupp-draken (????) bäst!

IMG_7792

Busunge!

IMG_7820

Hamnen i Rijeka är rätt stor och tar emot stora fartyg.

 

I dag visade vädret ordentligt med värme så vi tog bilen över till Krk och byn Malinska. Jättefin lite by med en liten hamn och strandpromenad utmed havet, precis sådär som man tänker sig. Det gick att ”slå läger” under lite träd så vi fick skugga – även om vi har med ett litet uv-tält så blir det svalare med lite skugga på det – med havet ett par meter bort. Sen är det ju stenstränder, men jag måste säga att jag tar det över sand vilken dag som helst, speciellt med en 1-åring som älskar att kasta sand ÖVERALLT.

Oliver och Lukas badade mängder och var även ute på nån uppblåst hinderbana i vattnet en timme och klättrade och badade (ca 75 kr/pers för en timme, helt ok). Vattnet är inte lika varmt som det varit tidigare år i Kroatien eftersom det varit dåligt väder ganska länge, men det är ändå helt ok och även jag badade ett par-tre gånger bara för att få svalka! För varmt, det blev det ändå, 32 grader i skuggan blev många grader i en gassande sol.  Det funkar ändå väldigt bra med Filip, han har en uv-dräkt på sig (tack för lånet Kristin) och är insmord och sitter gärna i vattenbrynet och plaskar och leker – då håller han sig sval men blir inte iskall. Vi står gärna bredvid och skuggar honom med, med fötterna i vattnet går det ju att sola lite, annars blir det väl varmt. I dag ville vi inte åka hem mitt på dagen eftersom det tar ca 40 minuter ut till Krk, men det gick fint att få honom att sova en timme i vagnen med visade det sig.

IMG_7956

Lukas fick en flytväst, för säkerhets skull, ifall han druttade i. 

IMG_7961

IMG_7963

Kul grej!

IMG_7965

Så fint här runt. Också. Har jag sagt att det är fint i Kroatien?

IMG_7968

Ingen som säger nej till att bada i kristallklart vatten!

IMG_7975

IMG_7977

Ett uv-tält var himla smidigt, om inte annat för att man kunde lägga sina grejor längst in så var det lättare att ha lite koll när man badade på dem. 

IMG_7946IMG_7947IMG_7949

Sen blev det ett par goda pizzor att dela på på en av restaurangerna till lunch – och såklart massor med glass! Det blev en sån där riktigt perfekt semesterdag, en sån som jag har drömt om men inte vågat hoppas på!