Jullov

Idag påbörjade jag min 2 månader långa föräldraledighet på 100%, det blev så i och med att maken fick ett nytt jobb precis när Filip föddes och de väl kände att det kunde vara trevligt om han hann vara där och jobba lite med 😉 Men i februari börjar vi dela på det igen, 50% var, resten av 2018 om allt går som det ska.

IMG_5858

Så, jag började min ”ledighet” med att adventspynta lite. Tänkte lite för mig själv att nu jäklar går jag all-in i år, men när jag plockat fram lite smågrejor kände jag att det var ganska lagom, så det blev ungefär som vanligt… Knäpp man är.

IMG_5853
IMG_5855

Filip är inne i någon osedvanligt trevlig period (ta i trä) vilket innebär att han mest sitter och leker lite medan jag går runt och pyntar och dammsuger. Galet smidig liten knodd! Det enda som ställer till det just nu är att han producerar en sisådär 8 bajsblöjor per dygn, varav minst en på natten, men det kan jag leva med ändå när han är så go’ annars. Snart ska vi gå och hämta Lukas, som ska ha med en kompis hem idag med, sen är det full rulle med att se till att alla får mat och annat de behöver när de behöver det…

IMG_5863
IMG_5857

IMG_5861

Ljusslingor i uterummet, måste nog ta tag i mig och elda här lite på fredag eller nåt, så mysigt att sitta här när det är kallt ute, fast allra mysigast när det är snö!

Bra födelsedag!

Det blev en himla trevlig födelsedag för Oliver i dag ändå. Inte supermycket paket kanske, eftersom en cykel hägrar framöver, men nöjd och glad ändå, kanske mest nöjd över i-paden han fick av mormor och morfar förstås.

IMG_5775IMG_5782

Men, det blev lite överraskningar idag ändå, en sväng till Leos lekland där bästisen mötte upp!

IMG_5811

IMG_5813

Maken gjorde det han gör bäst, jagade barnen och lekte datten. Bästa pappan!

IMG_5785

Filip och jag chillade i bakgrunden och kollade på allt nytt och spännande. 

IMG_5810

Klart Lukas också var grymt nöjd över att ta del av Olivers födelsedagspresent!

På kvällen blev det önskemat när vi intog Rosegarden. De stora pojkarna är ju helt galna i sushi bland annat, och åt nog minst 10 bitar var som förrätt! Filip skötte sig helt galet bra och var på strålande humör hela middagen, han smakade på räkchips och lite annat småplock och skrattade sig mest igenom det hela – helt overkligt!

IMG_5817

IMG_5819

Haha, han ser visst inte särskilt nöjd ut, men jag lovar att han var det!

IMG_5820

Glass och chokladsås är ju oxå en favorit!

 

Dags för önskelista

Jag hittade en gammal blogg, stängd sedan flera år tillbaka, där författaren lagt ut en julkalender med julrelaterade recept hela december. Tyckte det var en grymt trevlig idé, så jag kommer sno den rakt av! Eller ja, inte recepten då, de är mina egna. Det kommer bli en del ”gamla” recept – jag har trots allt inte direkt tid som en professionell bloggare har att göra saker bara för bloggens skull – men även en del nya.

Nu är då min fråga, så att jag har lite tid på mig, har ni några särskilda önskemål om recept? Vill ni ha drinkar, kakor, mat, sötsaker eller kanske nyttigheter? Önska på så ska jag göra mitt bästa!

Liseberg

Jaha, är nu inne på tredje omgången influensa (???) för sommaren, men nu blev jag så förbannad så jag proppade väskan och kroppen full med ipren och alvedon och så begav vi oss ändå till Liseberg i går. En himla trevlig dag blev det – tack vare att Lukas nu precis kvalar in på 130 cm (med skor, haha) så kunde han och Oliver åka det mesta själva. Under tiden satt jag, maken och Filip och tittade på folk i lugn och ro. Vädret var bra dessutom, soligt men lite kyligt i luften, och det var ganska lagom med folk – dvs kötiderna låg väl i snitt på en kvart (nu åkte de inte Helix och de största grejorna dock).

Här kommer dagens fotobomb!

IMG_4848

IMG_4845

Så himla go och glad, trots fortsatt feber och ögoninflammation. 

IMG_4928

IMG_4923

Nöjda men blöta efter Flumeride!

IMG_4907IMG_4894

IMG_4887

Vacker men kylig kväll!

IMG_4883IMG_4867

Kändes himla lyxigt för mig och maken med, att faktiskt hinna sitta och prata lite med varandra, samtidigt som de stora pojkarna hade det jätteroligt.

 

Lukas 7 år!

Han har vuxit så makalöst det senaste året, både fysiskt och psykiskt tycker jag. Lång som bara den (128 cm) och smal som en sticka, med bara en massa seniga muskler. Han är ju i princip alltid aktiv, just nu är det innebandy för hela slanten, så till hösten får vi nog kolla på om vi kan hitta nåt bra ställe i närheten där han kan spela det.

IMG_4235

Han har lika mycket humör som han alltid haft, men han kan åtminstone i vissa fall tygla det lite. Lika charmig och go som han kan vara, lika arg kan han bli, men det har väl sin charm också på ett sätt 😉

Han är otroligt omtänksam, både mot oss, kompisar och lillebror och frågar gärna hur det är med oss eller om det går bra med det vi gör. Helt enkelt en fantastisk liten pojk!!! Stort grattis på födelsedagen, mitt hjärta!

IMG_4074IMG_4010

Junespelen

Igår var det dags för Junespelen igen, årets första friidrottstävling utomhus. Precis som förra året hade vi makalös tur med vädret, strålande sol och alldeles lagom varmt! Faktiskt lyckades vi bli lite solbrända hela familjen, förutom Filip då såklart. Han betedde sig förresten utmärkt genom att sova igenom i princip hela dagen, från kl 09 till kl 14:30?!?! Helt galet!

IMG_3866

Blir en väldigt mysig utflyktsdag när vädret är på topp!

Lukas lyckades vinna brons i kast med liten boll, väldigt bra gjort när man bara är 6 år och tävlar med pojkar 8! Sen var det väl en hel del humör under dagen, kvällen innan spenderade nämligen jag och Lukas på akuten till nästan midnatt, han fick en allergisk reaktion av nåt han ätit och eftersom det bara blev mer och mer åkte vi in. Men, efter en Aerius så hann han bli av med utslagen innan läkaren kom så då åkte vi hemåt.

IMG_3833
IMG_3853

Oliver tävlade i kula och längd, men det blev ingen pallplats den här gången.

IMG_3843IMG_3840

Helgutflykt

Vilken bra helg det här har varit, speciellt i jämförelse med veckan som gått! Misstänker som sagt att Filip gått igenom nåt utvecklingssprång (eller var det nåt annat så det fortfarande ligger framför oss???) men att han nu ”landat” igen, för han har varit så makalöst trevlig 🙂 Han har sovit bra (och väldigt mycket), ätit lagom mycket och när han varit vaken har han varit hur go som helst – en bra kombo liksom! Vi tackar för de dagar som är så här bra!

IMG_3635

Vi har haft långa diskussioner i helgen ❤

Tack vare det här så kunde vi ju åka på en liten ”utflykt” idag, det blev en runda till Kålgårdens lekpark med alla barnen. Maken jagade de två stora och jag njöt först av solen och försökte sen gå en runda för att hålla mig varm när det började hagla 10 minuter senare… Snacka om april-väder!

IMG_3687
IMG_3667
IMG_3661

Vi avslutade med en klassiker – fika på Rosetten! Där var det ju en sisådär 6 veckor sedan vi var sist, så det var väldigt mysigt. Filip sov exemplariskt hela fikastunden (makalöst eftersom han ALLTID annars vaknar när jag ska äta nånting) så vi fick fika i lugn och ro.

IMG_3701
IMG_3703

IMG_3702

Jag passade på att äta allt sånt gott som jag inte fick äta som gravid 🙂

Det var så grymt skönt att få komma ut lite och göra något ihop, nu längtar jag ännu mer efter lite varmare väder så vi kan återuppta våra utflykter till skogen.

IMG_3700

Vi njuter till fullo av att Filip är så nöjd och glad nu! Han sover faktiskt riktigt bra nästan jämt och har vi tur kan vi få en sisådär 3 sammanhängande timmar i stöten ibland. 

Måndagslunk

Ok, jag erkänner, jag njuter än lite mer av att få varar hemma när jag vet att det är måndag och jag i vanliga fall borde jobbat nu. Dessutom ÄN lite mer när vi är hemma både jag och maken den här veckan, tänk om livet jämt kunde vara så skönt!

Kan ju i alla fall meddela att jag är mycket tröttare idag eftersom Filip tydligen tycker att jag borde producera mer mjölk och därmed har ätit ett gäng fler gånger i natt, varje gång tar dessutom ca 1 timme om man inkluderar ett trött blöjbyte. Han fortsätter ju däremot med att vara lika lugn och nöjd, och jag tror att det till stor del är för att han inte verkar ha lika mycket magkrångel som storebröderna haft, vet inte om det är en ren slump, om det kommer senare eller om det ev kan bero på Sempers magdroppar med lactobaciller som han fått sedan han var tre dagar gammal?

IMG_3455

Efter en tämligen produktiv dag i trädgården igår är jag dessvärre superallergisk och det hjälper inte till när det gäller tröttheten heller ju… Mycket hann vi göra i alla fall, hönshuset är vårstädat, studsmattan är uppe och utemöblerna uppställda (om än inte rengjorda). Klart det blev ett par varv på grillen med!

IMG_3449

Hela familjens favorit, grillade champinjoner!

IMG_3448

IMG_3451

Lyxade till det med att grilla på munkar och servera med glass och chokladsås med….

Nu är maken iväg och handlar virke till vår grind (så inte hönsen knatar ut i gatan nu när de går fritt i trädgården) och strö till hönshuset, så nu ska jag lägga mig och sova, eller åtminstone vila, med Filip på magen en stund!

IMG_3459

Det är bara att inse att jag är i hopplös minoritet som enda tjejen i familjen 😉 Tur jag har så goa pojkar, alla fyra!

Tegnértornet och tävling

Det är väl inte så väldans intressant det vi gör på helgerna här hemma egentligen, men jag har kommit på att det är jättekul att gå tillbaka och läsa om vad man gjort själv – för vad fort man glömmer? Sen kan man väl kanske få lite tips med, när ens fantasi tryter och man vill hitta på nåt med familjen…

Det här har i alla fall varit en jättebra helg, den började ju i fredags med halvdag, klipptid och en start på min föräldraledighet – vilket vi firade med att äta (alldeles för mycket) på Rosegarden på kvällen.

Lördagen blev det friidrottstävling på – den första för Lukas dessutom. Han hade lite tävlingsnerver men tyckte det var väldigt kul! De gör det så bra på friidrotten – alla upp till 9 år får medaljer och där blir det ingen guld-, silver- och bronsplats, det är så det ska vara för barn! Det ska bara vara kul, bra att lära sig hur det funkar på en tävling och roligt att vara med! Oliver som tävlar i P11 fick en silvermedalj i höjdhopp på 1.15m, vilket dessutom var personbästa, så han var jätteglad han med 🙂 Sen blev vi bortskämda med middag hos mina föräldrar, där dessutom barnen stannade kvar och sov över så vi kunde åka hem o kolla film istället för att se på mello… Tack och lov!

Nu var det ju inte riktigt lika fint väder idag som det var igår, men det är ändå lite vår i luften och hyfsat milt med 5-6 plusgrader så vi tänkte vi skulle testa en ny grillplats vi inte testat förut, nämligen Tegnértornet ovanför Gränna. Nu visade det sig visserligen att det var galet branta backar och väldigt kuperat upp dit – visserligen inte långt men är man dessutom gravid i vecka 39 så blev det liiiiite jobbigt att ta sig upp. Det tog typ 40 minuer att ta sig typ 1,5 km i gravidtempo (ok, barnen gjorde väl att det dröjde lite med) men väl uppe var det ju en rätt trevlig grillplats att sitta och vila på. Övriga familjen knatade upp i själva tornet (barnen typ 8 gånger upp och ner) medan jag ”offrade” mig och skötte grillen, hehe… Fick dessvärre inte med mig kameran så det fick duga med mobilen.

IMG_6292IMG_6307IMG_6296IMG_6290

Och så en panoramabild från makens kamera som avslutning.

20170312_123226.jpg

Vad hände 2016?

Jag är himla glad över att ha bloggen att gå tillbaka i och kika på vad man gjort under året, för jag tror jag är halvt senil… Men här kommer nu en liten sammanfattning:

Vi var ute med familjen i naturen

Just vandring blev det inte så mycket av det här året tyvärr, en kombination av dåligt helgväder och lite svårt att få barnvakt, men vi var ute desto mer med hela familjen och gick kortare sträckor samt grillade. Väldigt trevligt!

Vi var i Kroatien på semester

Lugnt och skönt kan man väl säga att vi bodde, minst sagt, i vårt hus på en bergssida i norra Kroatien. Men vackert väder var det, och vi badade HUR mycket som helst!

Vi lagade mat

Eller ja, jag lagade väl kanske det mesta av maten, åtminstone det som kommer upp här på bloggen 😉 Här är några av mina mest populära recept.

Vi blev med barn

Efter ungefär två års försök så blev jag äntligen gravid – en liten semesterbebis närmare bestämt. Nästa år, närmare bestämt 22 mars 2017, är det beräknad födsel på den här lilla krabaten.

Lukas fyllde 6 år

…och tappade alla framtänder lagom tills födelsedagen, sötnosen. Nu precis i slutet på året så har han lärt sig att både läsa och skriva riktigt, riktigt bra, inte illa för nån som går i förskolan 🙂

Oliver fyllde 10 år

…och fick äntligen sin egen smartphone. Han tränar vidare med sin friidrott där han älskar höjdhopp allra bäst!

Jag tränade

Yogan blev ett mer bestående inslag i min träning, men även sedan jag blev gravid så har det varit ungefär samma slags träning, dvs Styrketräning, Yoga och HIIT, även om alla 3 formerna fått anpassas efter graviditeten. Skönt att det gått så bra att hålla igång träningen ändå, jag mår så mycket bättre av det.

Jag jobbade…

… ja ok, man ska ju vara tacksam för det, men det har varit ett trögt år på jobbet. Som tur var så avslutades det mer positivt med ny chef så jag har mina förhoppningar om att nästa år blir bättre! På tal om det – tänker alltså jobba fram tills det är dags att få barn mer eller mindre, om det nu inte händer nåt på vägen.

Men…

…allt gick ju inte som det skulle heller. En kompis dog i bröstcancer och lämnade en familj med make och två barn efter sig. Ungefär samtidigt fick en annan kompis beskedet om bröstcancer och kämpar sig nu igenom en massa behandlingar, samtidigt som familj och barn ska ha det bra.

Jag vill till slut bara önska er alla ett fantastiskt gott nytt år – hoppas era 2017 blir mycket bättre än ni kan våga hoppas!