Årets halvdana skörd av det mesta (vad det känns som) har lite fått mig att tappa orken för trädgården för i år. Droppen var när äpplen, blåbär och hallon också gav dålig skörd, vilket nu gör att jag helt plötsligt inte alls står där med ”vinterns förråd av sylt och saft” som jag tänkt. Ute i skogen finns ju *gratis* blåbär, men jag tycker det är såååå tråkigt att plocka (bortskämt nog), men samtidigt vill jag ju inte behöva KÖPA all sylt för i vinter när vi under ett år haft så mycket gott! ”Nu är tid att så nytt” skriver folk i sina trägårdsbloggar, men jag kan inte för mitt liv förmå mig att börja på ny kula igen. Det funkar ju inte så bra om man nu ska gå åt liiiite självhushållning, att tappa sugen så fort det blir motgångar – men jag vet ju också att jag inte är ensam. Och jag VET att jag i vinter kommer sakna mina hemgjorda sylter och marmelader… Någon av er som har lite pepp eller tips på hur man tar tag i trädgården igen, eller hur man får ork och lust att gå ut i skogen och plocka bär???
Har lite förhoppningar om att kanske hösthallonen kan ge åtminstone en viss skörd, dessa fina är från förra året.
Det här blir som den smörgåsgurkan man köper ungefär, och är ett perfekt sätt att ta tillvara en skörd av gurkor som annars lätt går överstyr!
Smörgåsgurka
2 kg druvgurka (alltså de små, lite taggiga gurkorna som finns i en massa olika sorter) 2 msk gula senapsfrön 1 stor, hackad gul lök 1 dillkrona per burk (vi tog ganska stora burkar, det blev ca 8 st)
Lag: 6 dl vatten 200 g salt utan jod (grovt eller fint spelar ingen roll) 6 dl ättiksprit (12,5%) 1250 g socker ev 3 g natriumbensoat eller 6 g atamon för ytterligare konservering
Blanda alla ingredienser till lagen i en stor kastrull.
Skölj och skiva gurkorna i den tjocklek du gillar bäst – jag tycker om när inte smörgåsgurka är alltför tunn så jag skivar mellan 3-5 mm tjocka skivor. Ta en stor bunke och varva gurka med lök, senapsfröna och dillkronor.
Koka upp lagen och låt den koka nån minut, tillsätt sedan eventuellt natriumbensoat eller atamon, häll sedan över gurkorna i skålen så den täcker allt, tyng ner gurkorna med en tallrik med nåt tungt på (som tål att bli kladdigt). Låt stå i rumstemperatur i några timmar eller över natten – på det här sättet krymper gurkorna innan du lägger dem i burkar och då blir det inte en massa ”tom” lag i botten på burkarna. Lägg över gurkan i desinficerade burkar* och häll över lag så det täcker, ställ sedan gärna mörkt och lite svalare i minst 3 veckor innan de används. Står sig länge om de förvaras svalt (jag har mina i en extra kyl i garaget)
*Desinficera burkarna genom att antingen koka dem eller sätta in dem med lock i ugnen på 100 grader i minst 10 minuter (tycker det är smidigast).
En dag kvar innan semestern börjar för min del på torsdag – men vem räknar?!? 😉
Vi har haft en familjediskussion här hemma om vad alla vill göra i sommar, och det vi landat i är att alla bl.a. vill:
Åka till Liseberg
Paddla kanot eller liknande
Bo på hotell
Äta på restaurang
Bada
Äta glass
Det är ju inga orimligheter (ja jo, barnen ville gärna åka till Kroatien med, men det fanns kanske inte riktigt med som alternativ just nu), så i olika form kommer vi nog kunna tillgodose alla dessa saker. Men en sak som vi vuxna tycker är nästan viktigast när man ÅKER på semester är ju såklart maten!
Det är klart, vissa tycker kanske att just kombinationen nöjespark och Toblerone är ALLRA mest semester!
Förresten, en kort passus på tal om mat på sommaren – i vår familj äts det lagad mat EN gång om dagen på helger eller lediga dagar, helt enkelt för att det är orimligt att stå två gånger om dagen i köket. Sen får man såklart gärna steka en omelett eller ta korv med bröd som mellis om man vill det, men vi gör bara ett riktigt mål lagad mat, i övrigt får barnen (med delvis undantag Filip) göra sin egen lunch/mellis/macka vid behov. Blir också enklare eftersom alla kliver upp olika och äter frukost olika.
I alla fall – jag kom på att för att få lite extra semesterkänsla även på hemmaplan så ska vi ta familjen och åka och handla veckans mat på lite mer udda ställen. Typ en bra asiatisk butik (tips på det, förutom den som ligger vid centralkonditoriet?), den stora affären som jag inte vet vad den heter, bredvid Willys i Huskvarna eller på typ Liedl. Ställen där man kan hitta sånt som vi inte normalt sett äter en tisdag liksom? Barnen brukar gilla att kolla efter konstigt godis och efterrätter med. Tänker att det kan bli en ganska rolig liten detalj på semestern hemma! Lovar att återkomma med lite utvärdering på denna idé.
Bjudna på äkta lokal ”husmanskost” i Kroatien – 2018
Vad är ditt bästa tips för att få semesterfeeling på hemmaplan?
Nu gissar jag lite, men kanske att några av er kände igen sig i känslan av ensamhet jag skrev om i går. Det är ju inte så konstigt egentligen, och som alla känslor så kommer och går de ju i olika faser (ibland i olika faser under dagen till och med). Jag tänker att det är ok att känna sig ensam ibland – vi kan ju heller inte få ”allt” och jag känner mig lyckligt lottad ändå och ibland kan det vara lite skönt att landa i känslan även om den gör en lite ledsen för stunden, det känns ändå bättre än att försöka ignorera den eller jobba mot den. Det är lite extra ensamt just nu på jobbet med, min kollega har gått på pappaledighet och jag är själv i det projektet jag arbetar med nu, det bidrar såklart.
I alla fall, eftersom vi INTE kommer vara ensamma till midsommar utan min bror med familj kommer, så pågår lite enkel planering just nu. De, likväl som vi, behöver mest bara lite lugn och ”häng”, så nivån är egentligen bara att vi ska träffas och äta lite. Blir det varmt och vi känner för det tar vi kanske ett dopp i Bunn (eller ja, barnen gissar jag mest) eller åker till midsommarfirandet på hembyggdsgården i Ölmstad, men det är bara om vi känner för det.
I år har jag drivit upp en supertidig färskpotatis inne i växthuset just för detta tillfälle, så det blir en superklassisk lunch med sill och färskpotatis. Enkelt, gott och somrigt (om än inte särskilt unikt).
Minns inte vad denna tidiga potatissort heter, men den har väldigt fina blåa små blommor!
Till fika blir det Philadephiaglass (eller frozen cheesecake om man hellre vill kalla den det) med jordgubbar till, om jag bara får tag i det, och sen har barnen önskat smörgåstårta till kvällen så det får det bli. Enkel mat att förbereda och smörgåstårtan är ju inte komplicerad om man inte VILL dekorera den komplicerat, så då blir det mycket tid över till våra gäster 🙂 Tänker att jag för en gångs skull ska plocka in lite buketter med blommor från trädgården – jag har någon konstig form av motvilja till att plocka in blommor eftersom jag tycker de är så fina där de står, och det känns som jag dödar dem när jag tar av dem. Men, nu har jag ju lärt mig knepet med kokande vatten på vallmoblommor tex, så förhoppningsvis kan jag få ihop något fint att ställa på midsommarbordet.
Kram på er i alla fall, oavsett om ni känner er ensamma, överbokade, stressade eller uttråkade – jag hoppas att ni får en precis så fin midsommar som ni vill ha den!
Jag som tycker det är aptrist att baka saker som man måste jäsa har just nu en period när jag tycker det är rätt mysigt att baka just bröd. Det blir ganska mycket freebase, annars är det inte roligt, men håller mig väl till en halv påse torrjäst, ca 12 dl blandat mjöl och så 5 dl vätska. Ibland blandar jag i rivna morötter eller zucchini, ibland havregrynsgröt och ibland annat – det blir alltid lite olika. När andan faller på så sätter jag en deg på morgonen och knådar den i min kitchen aid (så man slipper klabba ner sig så mycket), sen får den jäsa tills jag kommer ihåg den igen…
Förra helgen blev det formfranska med rivna morötter och havregryn – mumma!
Det är väldigt praktiskt när man vill vara ute och greja hela dagen men vi ändå behöver äta lite mitt på dagen, då är det lätt att motivera alla till att äta mackor och så tar vi middagen senare. Och så slipper man bryta allt man håller på med för att ställa sig och laga mat mitt på dagen med – win win ju!
I dag var jag sugen på baguetter, blir ju perfekta lunchmackor av det…Lyxlunch med iskaffe!
Det enda jag håller mig till är Underbara Claras tips att öka på smaksättarna – står det 2 tsk salt tar jag 3, står det 1 msk honung så tar jag 2, det gör verkligen hela skillnaden! Har SÅ svårt för bröd utan tillräckligt med salt, det smakar ju ingenting…
Grytbröd i olika varianter har det också blivit ett antal gånger – mycket praktiskt och gott!
Just det – använder alltid termometer med och tar ut vid 98 grader! Hög temp i ugnen och helst ånga med. Supergott blir det!
Jag förstår inte hur jag kunnat missa att jag inte haft detta receptet på bloggen? Det är visserligen så enkelt att jag aldrig behöver kolla receptet, men nu hade jag Lukas till hjälp och ville ta fram det till honom – men icke?! Det här är en av de bästa och godaste vardagsrätterna jag vet, köper man bara kyckling så är det andra ingredienser jag alltid har hemma. Den är supergod, både fräsch och värmande, billig och snabb att laga – och HELA familjen älskar den. Ni hör ju… Det här utgår egentligen från ett recept i en gammal ”vår kokbok”, men i den nya varianten jag har finns den inte med. Receptet skiljer sig garanterat från den italienska ”originalrätten”, men går likväl under detta namn hemma. Gör en stor sats – det blir riktigt bra matlådor av den!
Förlåt för riktigt trista matbilder denna gången, hade noll ork och tid och mina ljusboxar låg dessutom nere i garaget…. Ni får tänka er att det ser mer aptitligt ut 😉
Pollo al Vino Bianco, ca 8 portioner
800-1000 g kycklingdelar utan ben – jag köper den varianten som är billigast för dagen 3 gula lökar 4-8 klyftor vitlök 3 dl vitt vin 2 burkar/paket krossad tomat hönsbuljong olivolja salt vitpeppar (ev chili)
Till servering: ris av vilken sort du tycker är godast, jag tycker basmati passar bra här
Dela kycklingen i lagom grytbitar, salta och peppra och bryn runtom i omgångar – jag gör hela rätten direkt i en traktörpanna, det som fastnar i botten kommer koka bort senare. Under tiden klyftar du löken och grovhackar vitlöken. När all kyckling är brynt så lägger du i den och löken och fräser nån minut till. Häll sedan på vitt vin och låt det koka upp – sen tillsätter du krossad tomat. Nu är lagom att sätta på riset. Låt grytan puttra ihop, smaka av med smulad buljongtärning eller lite fond, samt ev chili. Klart att servera lagom till riset är färdigt!
Det här är baserat på ett recept från Coop jag gjorde första gången för ett par månader sedan när jag behövde snabb men fräsch middagsmat en vardag – och sedan dess har vi justerat och gjort receptet tre gånger. Det är supergott när nudlarna är nygjorda och lite ljumna men funkar jättebra som matlåda med – godast dock om man värmer på låg effekt i micron en kort stund så det inte är HELT iskallt tycker jag. Vi gör en ganska stor sats till oss 5 pers och jag får oftast typ 2-3 portioner över att ta med. Det här går snabbt att göra och är en stor favorit hos alla i familjen – stora som små! Gör du den med vitkål blir den lika god, men lite mer färglös bara.
Tonfisksallad med risnudlar och kål,ca 8 portioner
6 ”nystan” risnudlar (funkar även med andra sorters nudlar) ½ kålhuvud, finstrimlat (jag använder rödkål men det går lika bra med vit- eller spetskål) 3 burkar tonfisk i olja (ja det är dyrast med ABBA, men också godast!) 1 knippe salladslök, strimlat 1 + 2 msk limejuice 1 msk olivolja 3 msk fisksås 2 msk sojasås ca 2 tsk socker ca 1 msk sesamolja (går att hoppa över om du inte gillar det)
Förslag på topping, välj 1 eller kombinera flera Jordnötter Strimlad eller färsk chili Koriander Rostad lök
Alltid lika fascinerande att se hur den vitlila kålen blir knallrosa när man tillsätter syra – i detta fallet limejuice. Bonus också att det färgade nudlarna lite rosa!
Gör så här: Strimla kålen fint – jag använder mandolin men osthyvel eller kniv funkar också. Ringla över olivoljan och 1 msk limejuice och massera ihop kålen så den blir lite mjukare (använd gärna en handske om du har rödkål, det färgar av sig!). Häll av oljan eller vattnet från tonfisken och lägg i skålen, strimla salladslök och lägg i med. Koka risnudlarna i lättsaltat vatten i ca 3 minuter, häll av och lägg i salladen. Blanda ihop marinaden med fisksås, limejuice (resterande 2 msk), sojasås, socker och ev. sesamolja och häll över salladen. Blanda runt salladen – klart att servera med den topping du väljer. Vi lägger till topping på varje portion för att alla tycker lite olika! Jordnötter är kanon, men de hade visst *nån* ätit upp, så i dag blev det rostad lök och chili istället. Gott det med!
Idag tänker jag bjuda på en riktig bildbomb, för det har ju varit fantastiskt väder OCH jag har haft kamera + mobil på mig nästan hela dagen. Absolut varning för att det här kommer vara grov reklam för att bo på landet! (Dock ej sponsrat – haha, jag kanske skulle betala mig själv för att göra reklam för att bo så här??)
Det var ju hur soligt och härligt som helst idag, men också ganska kallt. Dessvärre för oss – för vi hade en massa små projekt och sysslor vi tänkt få uträttade under dagen, men allt som har med stängsling, stolpar och gräva fick liksom vänta, det är ju tjäle överallt. Så, vi fick tänka om lite, för ute vill man ju gärna vara i solen. Vi hade en liten gäst idag också, Filips bästa kompis, så vi började med att grilla lite krabbelurer ute.
Jag fick hjälp av Lukas att fota lite med, kan ju vara kul att själv få vara med på bilderna ibland också. Nygrillade krabbelurer lockar till och med ut tonåringen…
Vi satte oss i lä vid picknick-kullen och stallet, på stålbänkarna jag fyndade alldeles gratis hos en man som rensade ur trädgårdsförrådet. SÅ bra när man har stora ytor och gärna vill ha en sittplats till hands utan att behöver gå ända till huset… De är lite rostiga, orkar jag så ska jag slipa och måla till dem framåt sommaren – men de funkar ändå så länge.
Sen ville man ju ändå liksom GÖRA nåt – det är alldeles för kallt för att bara sitta still ute, även mot en södervägg. Jag kom på att det fanns ett par gamla döda träd på en av kullarna, så jag letade fram motorsågen och gjorde mig extra fashionabel med looken ”hjälm ovanpå mössa”.
Tur att man redan är gift!
Fler blev inspirerade och Lukas fick en yxa och har härmed huggit ner sitt första egna träd! Inte illa, för det var riktigt hårt trä!
Välförtjänt stolt!
Sen blev det dags att åka och hämta ett lass hö från en dam i området som skulle tömma sitt höloft – gammalt hö, men det funkar ypperligt som bäddmaterial till grisarna och till hönsens reden. Det var dock lite dammigt, så när vi skulle tömma hela släpet så drog jag på mig nästa mundering:
Det var nog bra, för när vi lastade släpet så nös jag som en tok, hahaha… Men alltså, det ÄR så tacksamt när man kan få sånt här och dessutom gratis – de blir av med det de inte vill ha och vi får möjlighet att få sånt vi behöver. Glad blir man då! Filip och hans kompis åkte ”modernt hölass”, alltså i bilsläpet med hö när vi rullade fram det på gården, och hade väldigt roligt med att hoppa runt i det. Kommer absolut hitta hö ända in i kalsongerna där tror jag… Grisarna fick hela huset fyllt med hö och det kan behövas nu när det blir ganska kalla nätter framöver.
Alltså det har varit en fantastiskt dag, jag är sådär skönt trött i kroppen och känner mig lite väderbiten. Än är det för klen sol för att det ska ge några fräknar, men om nån månad eller så kanske det kan komma några. Nu ska jag nog orka med två ganska mastiga dagar i inledningen av nästa vecka tror jag!
I veckan blev jag serverad en sån god vegetarisk gryta på en konferens på Stora Hotellet (och en kaka, ska försöka få tag i receptet på den), jag tror att det var en variant på Aloo Gobi så idag försökte jag återskapa den. Inte exakt lika, men väldigt gott – hela familjen åt med god aptit. Ingen av oss är så förtjust i kikärtor, så vi tog röda linser istället och det blev kanon. Billigt, hyfsat snabbt, varmt, gott och mättande – perfekt mat just nu alltså. Jag gjorde i min jättegryta på 7,2 liter, men receptet nedan är EN sats och lagom för ca 6 hungriga personer.
Aloo Goobi med röda linser (ca 6 portioner)
1 gul lök 2-3 vitlöksklyftor 1 ”tumme” färsk ingefära 1 litet blomkålshuvud ca 3 potatisar 1 msk spiskummin 1 tsk mald kardemumma 2 tsk mald, torkad koriander 1 msk paprikapulver Chilipulver efter tycke 3 msk tomatpuré 4 dl vatten 1 tärning grönsaksbuljong 1 burk/tetra kokosmjölk 1,5-2 dl röda linser, väl sköljda (beroende på hur mycket linser du tycker det ska vara helt enkelt) 0,5-1 msk honung limejuice salt och peppar matolja
Serveras med basmatiris och om man vill någon form av bröd (vi tog Libabröd)
Hacka lök grovt, riv eller finhacka vitlök och ingefära. Tärna potatisen i lagom munsbitar (inte för små) och dela blomkålen i lagom bitar för att äta.
Lägg olja i en panna och ha i kryddorna (förutom honung och lime), lägg i lök, vitlök, ingefära, potatis och blomkål och fräs på medelvärme i ungefär 5 minuter. Tillsätt tomatpuré och fräs nån minut till. Häll på vatten och kokosmjölk samt tillsätt grönsaksbuljong och linserna.
(nu är lagom att börja koka riset)
Låt sjuda till linser och potatis är färdiga (blomkålen får ju gärna ha lite spänst kvar), det tar ca 20 minuter. Smaka av med honung, limejuice, salt och peppar (ganska mycket salt då potatisen suger åt sig en del). Servera med ris och ev. bröd – och ev. lite extra chili för den som önskar.
I morgon ska jag för första gången någonsin testa att göra egen ärtsoppa – med receptet från Susannes skafferi. Ska bli gott!
Så blev det tredje advent, och jag är fortfarande sjuk. Himla segt, även om jag känner mig piggare än förra helgen så hänger både hosta, snuva och halsont kvar och jag får flås som om jag sprungit en kilometer om jag går till brevlådan. Vaknade dessutom med en dunkande huvudvärk idag, som nog består av lika delar covid (antar det är det jag har), brist på träning och den goda Grauburgundern vi drack till maten i går. Äldsta sonen anslöt sig till sjuk-skaran i går med, så nu är vi tre av fem som är sjuka.
Vi orkade i alla fall dekorera pepparkakshus – jag har lärt mig att en lagom nivå för oss är att köpa färdiga delar, sen bara sätta ihop och dekorera. Köper numer alltid ett var till barnen och så ett eget till mig, det är ju superkul att spritsa och det blir lugnast om alla får varsitt. Det här är nog den julaktiviteten som ALLA barnen tycker är roligast och är mest engagerade i, i övrigt så är engagemanget från övriga tämligen lågt när det kommer till julsaker. Men men, jag njuter i alla fall av den här stunden, fina hus blev det också!
I övrigt så har min sjukperiod resulterar i att rutin som i normala fall inträffar på jullovet har smygstartat redan nu. Det innebär att jag går upp tidigt, antingen pga minsta som vaknat eller pga inte kan somna om med hosta/snuva/huvudvärk. Jag får dricka kaffe i lugn och ro i köket med en bok, och sen till det riktigt lyxiga – en stund fram till det är rimlig tid att göra nåt annat (typ 09 eller så) så kan jag sätta mig och spela tv-spel. Dagtid har jag inte ro, och kvällarna är de flesta spel redan upptagna, så det känns så mysigt att hinna sitta en stund på morgonen, medan det ännu är mörkt ute. Efter det är det lagom tid att gå ner och byta hönornas is mot ljummet vatten och att förbereda ”gröt” till grisarna. Det går åt en del mat extra till alla nu för att hålla värmen, och nu är malen så frusen att inte grisarna kan böka heller. Ifall nån undrar så kan jag tala om att det inte är ekonomiskt lönsamt med typ några djur, ens om man får ägg eller potentiellt kött av dem…. Men det är ju inte den stora anledningen till att ha djur heller.