Mat på julafton

Ja alltså, ni får dras med mig på dagtid här på bloggen. Jag är fortfarande sjuk, men har i alla fall inte ont i hela kroppen längre. Gissar på Covid, lite tungt att andas och rethosta utöver övrigt. Jag spenderar dagarna i soffan mestadels, skriver lite på vår projektansökan pga deadline som inte tar hänsyn till att man är sjuk, och tar några enstaka utflykter ut för att ge grisar, hönor och småfåglar mat i kylan. Grisarna får en varm ”gröt” av spannmål nu, för att få upp värmen lite de med.

Jag har i alla fall börjat planera julafton lite, om alla är friska och inget händer så ska vi ju fira med min bror och familj – ser SÅ mycket fram emot det (inser att jag kommer bli grymt besviken om det ställs in pga nån är sjuk vilket är en absolut överhängande risk). Min svägerska är vegetarian så behöver hitta bra alternativ och/eller saker som alla gillar. Vi kommer INTE köra klassiskt julbord, det blir aldrig så bra tycker jag eftersom många saker bara äts av ENB person och då blir det en jävla massa jobb utan nån bra mat för alla ändå. Istället siktar jag på en ”vanlig varmrätt” till middag och så strösslar vi julkänslan över alla andra små saker under dagen.

Varm äppelmust med kanel, så himla enkelt och i mitt tycke mycket godare än glögg!

Frukost:
Tomtegröt och julskinkemacka (med dopp, för den som vill <- jag)

Fika:
Lussekatter (om bror min orkar ta med, har inte lust att baka egna i år), varm äpplejuiceglögg på våra egna äpplen och vårt hembakade fika (dubbla mandelkakor, arrakskaka och Pepparkaksbollar), utomhus om det inte är skitväder.

Mat:
Ljummen kålsallad, Varmrökt lax, tjocka revben, och en favoritpotatisrätt med potatis, zucchini, tomat och en massa vitlök. (Ska se om jag hittar recept till denna)

Eftermiddag:
Ris a la Malta med saftsås! Det bästa alla vet här i familjen…

Kväll:
Ostbricka, chips med rom-dipp, julgodis

Pepparkaksbollar – när du till slut insett att degen ändå är godast och det är rätt jobbigt att baka pepparkakor

Jag tror nog att vi ska lyckas hålla oss mätta den här julaftonen med (utan att stå med en massa rätter som ingen egentligen gillar). Däremot finns det mängder av julrätter som jag hellre äter, och uppskattar på ett bättre sätt, som frukost på jullovet. Köttbullemacka med rödbetssallad, ägg och sill osv… På julbordet försvinner liksom allt i mängden av allt annat?

Oxrullader med vulkansås

Det här är ett recept som jag minns att mamma gjorde hemmavid när det var fest, och det är verkligen något utöver det vanliga i sina smaker, fast det egentligen inte är så komplicerat. Däremot tar det lite tid att göra och är lite pilligt just när man ska göra rullader, men inte svårt! Sen kanske man inte ur klimatsynpunkt ska äta kött med bacon och mer köttfyllning varje dag direkt, men vill man ha något lite lyxigare ibland så är detta något av det godaste man kan äta.

Två snabba reflektioner innan jag börjar – ett, det är sjukt svårt att fota kötträtter så det ser gott ut? Och två, gör likväl en stor omgång, det tar inte så mycket längre tid när du ändå håller på, detta receptet är för ca 8 personer.

Oxrullader med vulkanisms och hett mos, ca 8-10 personer

8-10 bitar lövbiff
1 pkt bacon
1 stor fläskkorv eller två små (julkorv eller köttkorv går också bra)
2 rödlökar
ca 5 dl rödvin
6-8 klyftor vitlök
3-5 blad lagerblad
1-2 buljongtärningar oxbuljong
cayennepeppar
5-6 nejlikor
ca 2-3 msk vetemjöl plus lite att rulla oxrulladerna i.
smör eller olja att steka i

Börja med att hacka båda lökarna och fräsa den ena löken (den andra sparar du en liten stund i en skål eller nåt). Sen tar du köttkorven (japp, den lite grådassiga, sladdriga råa korven, det här låter konstigt men det blir makalöst gott) klipper upp den i ena änden och roar dig med att trycka ut innehållet i stekpannan med löken. Den är ganska degig, så nu får man hacka lite i den, så att den blir lite som köttfärs. Bryn tills den är genomstekt och ställ åt sidan.

Ungefär så här ska det se ut. Smaka, det är riktigt gott!

Sen lägger du ut lövbiffen platt och saltar och pepprar på den, innan du lägger på en halv skiva bacon i den ände du tänkt börja rulla ifrån. Lägg på ungefär en matsked av korv-fyllningen, ovanpå baconet.

Sen kommer den pilligaste biten, rulla ihop till en boll genom att vika in långsidorna först och sen samtidigt försöka rulla lövbiffen ”på längden” till den blir som en stor köttbulle.

Fäst sedan den lösa änden med en tandpetare (den tar man bort vid servering sen). När ”köttbollarna” är klara så rullar du dem i vetemjöl.

Bryn dem först ”stående” i ordentligt med smör på båda kortsidor och sedan runtom, det ger dels en god smak men gör även att de inte rullar ut sig.

Skala och krossa vitlöksklyftorna genom att trycka till dem med bredsidan av kniven. Lägg på dem och resten av löken, samt nejlikor och lagerblad. Häll på ungefär 5 dl vin och fyll sedan på med vatten tills det nätt och jämnt täcker köttet. Krydda med cayennepeppar och buljong (eller fond), skyn ska bli het och kryddig!

Låt nu småputtra under lock i ungefär 1,5 – 2 timmar. Under sista timmen gör du ett riktigt gott potatismos med mycket salt och vitpeppar. De sista tio minuterna blandar du till en redning av mjölet och lite vatten och rör ner det i skyn. Låt det koka ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar om det behövs.

När man serverar det här så är tanken att man ska göra som en lite vulkan av moset och toppa med den heta skyn så den liksom rinner ner över sidorna (det kanske märks att det här receptet från början är från 90-talet?). Och vad sjutton, barnen tycker det är roligt att äta så med, så vi gör så nu också! Servera med valfria grönsaker, såklart.

Decemberplanering

I och med att snön kom fick jag ju världens lust att börja med allt vad julen heter. Jag önskar SÅ att den här snön hade kunnat ligga kvar, för det är som ett vykort här på gården…♥️ Men, det jag INTE vill med december är att den ska kännas stressig eller hektisk, så därför tänkte jag helt enkelt gå igenom nu vad jag faktiskt inte kan vara utan och vad som blir ”efter lust” och vad jag helt plockar bort. Här är planen för hela december!

Nej men hörrni, vi strösslar detta inlägget med bilder från häromdagen, för det gav ju världens julkänsla!

Bakverk:
Jag har insett att jag kan leva utan lussekatter, de blir ofta kvar i frysen och känns mest torra efter ett tag. Däremot vill jag ha gott adventsfika, några klassiker såsom Dubbla mandelkakor eller Punschpaj / Arrakskakor såklart, men kanske en god saffranskaka med? Om jag orkar så finns ju inget godare än Mormors gammaldags pepparkakor men om man vill ta en genväg så är mina Pepparkaksbollar ett bra alternativ.

Röda stugor i vit snö… Ni kan inte fatta lyckan över att bo här!

Julgodis:
Alltså, ÄR inte så himla förtjust i julgodis? Eller, litegrann sådär, men mycket är så förbaskat sött. Kanske mormors chokladfudge, och övriga familjen är ju galna i det mesta som är sött… Själv vill jag ju helst ha körsbär i likör!

Pynt:
Som vanligt alldeles lagom mycket – vilket nog är ganska lite – men hellre hela december och sedan snabbt plocka bort än att pynta precis inpå jul. Såklart blir fokus på allt som tillför mys och stämning, vilket då blir adventsstjärnor, vinterdekorationer, ljus och gran-/tallris. Vi satte upp utebelysningen redan förra helgen men har inte tänt den än, men nu är det absolut dags! Julgran med, såklart, troligen lagom till omkring Lucia?

Så söta små nypon med sina snöhattar!

Julmat:
Här måste jag ha ett helt eget inlägg framöver, och vet ni vad?! Det verkar som om vi får sällskap av min bror med familj på julafton, vilket då skulle innebära första julen med sällskap på typ 5 år, jag blev så himla glad! Men som sagt, får återkomma om det!

Julpyssel:
Nej men det är ju bara Filip som tycker om att pyssla, och så jag, så han får väl köra sitt race och jag gör kanske lite mer kransar eller liknande, vad jag nu känner för i stunden.

Så ok, min planering landade visst mestadels i vad vi ska äta i december, hahaha! Men ja, det kan vara bra att ha en plan för det med. Viktigast av allt är dock adventseldningen ute (nu på vår egen kulle) med kokkaffe, glögg och adventsfika. Egentligen är den det enda som liksom MÅSTE bli av (inte nödvändigtvis just första advent om det nu skulle vara skitväder).

Vad kan inte du vara utan i december?

Veckans mat

Det var ändå ett antal av er som var sugna på att höra veckans mat, så jag tänker jag provar att lägga ut vår meny för veckan. Som jag sagt innan så vill vi ju helst inte åka härifrån i onödan, så vi samlar numer HELA veckans inköp till ett enda tillfälle, till skillnad från att vi tidigare i princip har handlat dag för dag. Nu försöker vi oftast också göra så vi har lite portioner att ta med till jobbet, jag och maken, i den mån det funkar/räcker. Tänker göra det här enkelt så det blir bara rätterna med recept där jag har, antal och shoppinglistor får ni hitta på själva 🙂 Försöker se till att det inte blir kött alltför ofta och åtminstone en fiskrätt i veckan.

  • Lördag – dillkött med kokt potatis pga så jävla gott
  • Söndag – Rotmos och fläsklägg, händer att jag blir SÅ sugen på detta och i veckan åt en kollega det, så nu måste jag göra egen!
  • Måndag – kräftostsoppa. Försöker undvika soppa på torsdagar då barnen oftast får soppa i skolan/på dagis, men det är himla bra lunchmat att ta med dagen efter till jobbet.
  • Tisdag – Palak paneer med grillost, fast i vanlig stekpanna och inte på muurikka.
  • Onsdag – köttbullar och stuvade makaroner. Köper färdiga kycklingköttbullar pga barnen tycker de är godare och smidigt, och gör ”fuskstuvade” fullkornsmakaroner.
  • Torsdag – färdiga, frysta potatisbullar och till det blir det stekfläsk. Enkelt, snabbt och gott.
  • Fredag – håller den här öppen, ibland måste vi skjuta på någon rätt i veckan eller så blir det kanske köpepizza om vi inte orkar/vill/hinner laga mat.
MYCKET ättika ska det vara i såsen till dillkött, så där så den nästan drar lite bak på tungan… Mmmm…

Sådär, det var inte mer komplicerat än så. Det är en blandning av halvfabrikat och hemlagat, lite beroende på hur våra dagar ser ut i övrigt och vem som är i väg på aktiviteter (= oftast träning). Hoppas ni hittar nån favorit!

Vill ni ha veckans mat?

I går fick vi hämta Filip från dagis – magont var det han klagade på men han sov på soffan när vi kom så det kändes som nåt mer, och mycket riktigt vaknade han med halsont, hosta och feber idag. Jag skulle till Tranås på företagsbesök med en kollega så maken tog dagens VAB och jag tar morgondagens. Känner mig lite så varm ”bakom näsan” så vi får väl se om jag också har något på gång…

Just nu står i alla fall en blomkålssoppa med jordärtskocka från vårt eget land (det senare, inte det första) och i ugnen står ett grytbröd på lite experiment. Sedan vi flyttade hit har vi blivit mycket bättre på att veckoplanera mat och handlar numer bara en gång varje vecka – inte egentligen för att det är långt att åka (ca 25 minuter) utan mest för att vi vill inte åka härifrån i onödan, det är ju HÄR vi vill vara. I vilket fall som sagt så veckoplanerar vi numer mat, det är sånt som helst alla (eller minst 4 av 5 åtminstone) och helst sånt som funkar i matlåda också dagen efter. Det finns ju hur mycket proffsiga såna veckoplaneringar som helst, men jag tänkte ändå faktiskt fråga – är det bra/intressant att jag lägger upp vår? Den är hyfsat balanserad med kött/vegetariskt och oftast sånt som inte är så dyrt. Ni får väldigt gärna skriva en kommentar så vet jag, ingen idé att lägga upp om ingen tycker det är bra.

Havtornsmarmelad/havtornssylt (med konjak)

Det här likt den sylt jag gör på hallon och liknande är ju knappt ett recept, eftersom det är så enkelt, men samtidigt tycker jag själv att det är ganska skönt att få en påminnelse om hur jag gjorde så jag tänkte ändå skriva ner det.

Havtorn är ju pest att skörda, den här gången testade jag att helt enkelt knipsa av grenarna med bär och frysa in dem hela, för att sedan skaka/pilla av dem i fryst tillstånd. Jag vet inte riktigt hur väl det funkar till nästa år så jag ville inte ta alla grenar med bär utan tog ungefär hälften (resten visade det sig att fåglarna åt upp bara några dagar senare). Det var också praktiskt att frysa in grenarna med bär av den anledningen att då behövde jag inte göra marmelad samma dag utan kunde ta när det passade som bäst. Sen lade jag till en liten skvätt konjak när jag kokade min sylt, det är ju högst valfritt men jag tycker det ger en lite god ton åt marmeladen.

Havtornsmarmelad eller havtornssylt (med konjak)

Havtornsbär, rensade och sköljda
Syltsocker
”en skvätt” konjak (ca 0,5 dl till 2-3 liter bär ungefär), valfritt såklart!

Som vanligt när det gäller bär och sylt så vill jag inte riktigt ange någon mängd, det beror ju helt på hur söt du vill ha din sylt! Men jag gjorde så här:

Koka bären med ev. Konjak (eller en liten skvätt vatten för de inte ska bränna fast) i ungefär en kvart, tills de blivit mjuka och lite mosiga. Tillsätt syltsocker efter egen smak, koka upp och låt koka en sisådär 5 minuter. Mosa under tiden bären mot kanten av kastrullen med baksidan av skeden (eller vispa med en elvisp tror jag kan funka). Smaka av så det är lagom enligt dig! Vill du nu ha bort skal och kärnor så får du sila av dem, jag behåller dem gärna. Häll på burkar som fått stå i ugnen på 100 grader i minst 10 minuter. När sylten börjat tjockna i burkarna är det bra att skaka runt den lite, så inte sylten ”skiktar sig”.

Äppelkaka med brynt smör (glutenfri)

Kände för att hitta på något nytt att baka (har MYCKET äpplen) och jag tycker att sockerkakor med potatismjöl är väldigt goda, även om jag inte direkt är ute efter att göra något glutenfritt som så. Sen är ju brynt smör gott med, så jag tänkte att jag testar att kombinera? Det här blev en luftig och god äppelkaka tycker jag, och lite annorlunda dessutom!

Äppelkaka med brynt smör, glutenfri

3 äpplen i skivor
3 ägg
2 dl socker
2 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
150 g smör
socker och kanel

Sätt ugnen på 175 grader, smörj en form och ”bröa” den med tex mjöl, kokos eller ströbröd. Bryn smöret i en kastrull under omrörning och låt det svalna lite.

Vispa ägg och socker poröst, sikta ner potatismjöl och bakpulver och rör om. Blanda väl och häll i formen. Stick ner äpplen i den form du känner för och pudra över kanel och lite socker. Sist av allt häller du det brynta smöret försiktigt rakt över hela kakan, och sätter in den i nedre delen i ugnen i ca 30-40 minuter (tills den inte är kladdig i mitten längre).

Hemgjord saft på vindruvor

Utanför köksfönstren på vårt hus växer en tjock och gammal vinranka, med stam som min underarm allra minst. På den växer det en stor mängd gröna vindruvor, som är riktigt, riktigt goda om än inte superstora. Och ja, det är kärnor i dem, men inte supermycket som det kan vara i en del hemodlade vindruvor. Men vad ska man då göra med alla druvor? Idealiskt vore naturligtvis att lämna in dem för att pressa dem (eller göra det själv), men om man inte orkar/hinner det så kan man åtminstone använda en del för att göra en helt ljuvlig saft. Till smaken påminner den lite om äppelsaft, mustig men lite syrlig och väldigt fräsch, med en ton av honung skulle jag vilja påstå?

Jag gör min saft i en saftmaja, otroligt smidigt, men såklart kan du koka sönder druvorna i en kastrull och sedan sila av saften om du inte har en sådan. Måtten blir ju inte exakta heller, beroende på både hur söt och god druvan blivit under sommaren (den här sommaren har varit sen i starten vilket visar sig även på druvorna) och hur söt du vill ha saften, så måste du helt enkelt smaka dig fram. Men ungefär så här gjorde jag:

Hemgjord saft på vindruvor, ca 3 liter

Vindruvor
socker
citronsyra
ev. atamon

Fyll din saftmaja med druvor, jag revar av dem lite slarvigt och plockar bort de stora stjälkarna och ”russin”, men är inte jättenoga. (Eller fyll din kastrull om det är det du jobbar med, och häll ungefär en tredjedel av kastrullen med vatten). Häll vatten i bottenkärlet och låt koka – jag har aldrig i sockret i själva saftmajan utan kokar ut fruktjuicen först.

När all juice kokat ut så samlar du den i en större kastrull och börjar tillsätta socker och citronsyra – här får du smaka dig fram. Jag tror jag slutade på ungefär 1/3 – 1/2 paket socker, och kanske ungefär en halv tesked citronsyra. Det ska vara sött men inte sliskigt utan fortfarande fräscht! Koka upp lite hastigt och skumma av, slå sedan på rengjorda och desinficerade flaskor (låter mina stå i ugnen på 100 grader i ca en kvart).

Den här gången satte jag till lite atamon (konserveringsmedel) med, kände att det var en del mögelsporer på en del vindruvor och vet inte hur lätt de förstör saften annars.

Vi späder oftast vår med bubbelvatten, så himla gott!

En typ klassisk midsommar!

Först av allt och inte unikt – men WOW vilket väder det var?!? Svettades från varenda por men det var ändå en fantastiskt härlig känsla med riktig sommarvärme! Vi hade ju besök av min bror, hans fru och deras dotter på snart två år, sen körde vi ett tämligen klassisk midsommarfirande för första gången i mitt vuxna liv typ – supertrevligt och här kommer en riktig bildbomb från dagen:

För det första kan vi väl konstatera att trädgården visade sig från sin allra bästa sida och hade gjort sig fin i midsommarskrud…
Jag hade minsann ansträngt mig med och dukat lite fint.
Trädgården stod till tjänst med den vackraste av buketter!
Våra gäster var så sommarfina de med…
…och vi hade minsann också ansträngt oss lite grann åtminstone. (Notera längden här på äldsta, det är inte många veckor till jag är längre än honom!)
Vi inledde med champagne och jordgubbar, såklart till klassisk midsommarlunch på sill och potatis.
Inte dumt med lite firande, orkade aldrig göra nån krans sen men kände mig nöjd ändå!
Det lektes lekar i den dallrande värmen – gjorde inget om man blev lite blöt.
Vi höll oss i skuggan så gott det gick, både fyrbenta och tvåbenta.
Efter lunchen serverades såklart jordgubbstårta (dock med köpta jordgubbar – våra är inte klara än)
Vi bjöd på en svalkande jordgubbs- och rabarbermojito som gjordes om till longdrink pga varmt…
Supergott och så härligt att bara kunna sitta ute och njuta!
Barnen roade sig med vatten i värmen (andra ombytet för dem båda)…
…finns inget bättre att roa barn med!
Små barn fick ta en tupplur mitt på dagen – det hade vi nog alla kunnat göra i värmen.
Till kvällen blev det lite enklare grillat, som padrones, halloumi, fläskkarré och gott somun-bröd.
Med en sallad från trädgården, väldigt gott!
Vissa skippade helt klädkoderna!
Sommarsöt!
Kvällssolen mildrade hettan över torrt gräs
…och bjöd på ett fantastiskt ljus!
Ja hela köksträdgården visade sig faktiskt från sin vackraste sida!

Visst, ingen stång, inga kransar, men ändå en tämligen klassisk midsommar. Det kändes fantastiskt härligt att ha hela midsommaridyllen här precis där vi bor?! Får fortfarande såna overklighetskänslor när jag tittar ut här hemma! Hoppas ni hade en lika fin midsommar!

Yoghurtpannacotta och tips för buffébordet

Pannacotta kan ju kännas väldigt fet och mastig, men gör man den med grekisk yoghurt i basen blir den istället bara len och krämig. Jag gör den ofta som dessert, den går att variera med olika toppings i oändlighet och den är perfekt att göra i förväg – den går faktiskt göra flera dagar innan den ska serveras bara den står i kylen täckt med plastfolie, och så dekorerar du vid servering.

Oavsett sort och vilken topping man väljer på så SER pannacotta alltid väldigt lyxigt ut!

Vill man ha den på buffébordet kan du antingen göra som jag och rota fram diverse småglas och gamla (små) kaffekoppar, eller så kan du köpa små dessertformar i plast. Man behöver inte så mycket dessert på ett buffébord, men något sött till kaffet är ju gott. Nu till möhippan gjorde jag det extremt enkelt för mig och gjorde pannacottan dagen innan, sen toppade jag med (denna gången hemkokt) plommonmarmelad och precis vid servering strödde jag över lite köpt granola för krisp. Den senare kom dock inte med på bild, då var det lite mycket annat att tänka på.

Pannacotta på grekisk yoghurt – 8-20 portioner (beroende på storlek såklart)

1 stor burk grekisk yoghurt (jag gillar arlas bäst, med svensk mjölk)
5 gelatinblad*
ca 175-200 g florsocker
2 msk vaniljsocker
2,5 dl vispgrädde

*om man vill kan man ge pannacottan en ton av citron, mycket gott. Då tar du zest och saft från en citron – men öka på med ytterligare ett gelatinblad!

Valfri topping kan tex vara lite marmelad eller sylt, gele gjord på saft och något krispigt, typ frön eller granola.

Lägg gelatinbladen i kallvatten i 5 minuter. Blanda yoghurt med florsocker och vaniljsocker. Koka upp grädden, dra den sedan från värmen och lägg i de urkramade gelatinbladen. Rör noga ner i yogurten, häll upp i formar och ställ i kylen med plastfolie över. Låt stå MINST 4 timmar, men helst över natten.

Det här är små romprovningsglas! Använde även mormors gamla kaffekoppar, de är perfekt i storleken.

Jag är ingen expert på buffémat som så, men jag tycker att man kommer så himla långt med ganska enkla saker. Köp lite goda fröknäcke och bryt i bitar, lägg till lite ”ostkex” och ställ fram en ordentlig ostbricka och en med chark. Komplettera med lite torkad och färsk frukt, lite oliver och kanske lite inlagda smågurkor och vitlöksklyftor. Här är en superbra bas – ska det vara mingel är det fullt tillräckligt men ska det vara middag så komplettera med en stor potatissallad, kanske en långpanneomelett och lite rostbiff så har du en buffé som kräver minimalt med insats dagen den ska serveras. Hela nyckeln är att lägga en gnutta tanke när du lägger upp sakerna, så ser allt väldigt lyxigt ut trots att det är enkelt!

Ostarna behöver inte vara någon svindyr variant, det här är vanlig ädelost och blå castello ihop med lite tärnad gruyere och så torkad frukt. En brie hade kompletterat med.
Det är kul att bygga lite på höjden och välja något annorlunda att lägga upp på, här blev det ett tårtfat med salami.

Nä, vi avslutar med en till ostbild – för det finns inget bättre eller? MUMS!