Junespelen

Igår var det dags för Junespelen igen, årets första friidrottstävling utomhus. Precis som förra året hade vi makalös tur med vädret, strålande sol och alldeles lagom varmt! Faktiskt lyckades vi bli lite solbrända hela familjen, förutom Filip då såklart. Han betedde sig förresten utmärkt genom att sova igenom i princip hela dagen, från kl 09 till kl 14:30?!?! Helt galet!

IMG_3866

Blir en väldigt mysig utflyktsdag när vädret är på topp!

Lukas lyckades vinna brons i kast med liten boll, väldigt bra gjort när man bara är 6 år och tävlar med pojkar 8! Sen var det väl en hel del humör under dagen, kvällen innan spenderade nämligen jag och Lukas på akuten till nästan midnatt, han fick en allergisk reaktion av nåt han ätit och eftersom det bara blev mer och mer åkte vi in. Men, efter en Aerius så hann han bli av med utslagen innan läkaren kom så då åkte vi hemåt.

IMG_3833
IMG_3853

Oliver tävlade i kula och längd, men det blev ingen pallplats den här gången.

IMG_3843IMG_3840

Buzzador – Cheez Dippers

Jag kunde inte låta bli den här kampanjen som Buzzador, det här är nämligen egentligen barnens favorit när vi åker på semester utomlands, men nu finns den tydligen även här i Sverige!

IMG_3805

Som sagt, när vi varit i både Frankrike och Kroatien så har den här stått högt i kurs hos barnen när man ska ta med lite mellis till stranden. De här, en melon och en påse chips brukar vara semester-mellis, och så en massa vatten såklart.

IMG_3812IMG_3809IMG_3804

Det är ju egentligen inget avancerat, små grissini med mjukost, men det ÄR ju lite roligare med mat man dippar. Sen ska jag inte påstå att det är mättande, men det underhåller hungriga barn (och vuxna, jag gillar dem med) en liten stund åtminstone.

IMG_3801

Enda nackdelen är att de måste stå kallt, så en kylväska krävs om man är ute en längre stund.

Jag är ju Buzzador, vilket innebär att jag emellanåt får hem prover på nya produkter som jag får prova, mot att jag delar av mig av min upplevelse. Mina åsikter är ju däremot mina egna. 

Helgutflykt

Vilken bra helg det här har varit, speciellt i jämförelse med veckan som gått! Misstänker som sagt att Filip gått igenom nåt utvecklingssprång (eller var det nåt annat så det fortfarande ligger framför oss???) men att han nu ”landat” igen, för han har varit så makalöst trevlig 🙂 Han har sovit bra (och väldigt mycket), ätit lagom mycket och när han varit vaken har han varit hur go som helst – en bra kombo liksom! Vi tackar för de dagar som är så här bra!

IMG_3635

Vi har haft långa diskussioner i helgen ❤

Tack vare det här så kunde vi ju åka på en liten ”utflykt” idag, det blev en runda till Kålgårdens lekpark med alla barnen. Maken jagade de två stora och jag njöt först av solen och försökte sen gå en runda för att hålla mig varm när det började hagla 10 minuter senare… Snacka om april-väder!

IMG_3687
IMG_3667
IMG_3661

Vi avslutade med en klassiker – fika på Rosetten! Där var det ju en sisådär 6 veckor sedan vi var sist, så det var väldigt mysigt. Filip sov exemplariskt hela fikastunden (makalöst eftersom han ALLTID annars vaknar när jag ska äta nånting) så vi fick fika i lugn och ro.

IMG_3701
IMG_3703

IMG_3702

Jag passade på att äta allt sånt gott som jag inte fick äta som gravid 🙂

Det var så grymt skönt att få komma ut lite och göra något ihop, nu längtar jag ännu mer efter lite varmare väder så vi kan återuppta våra utflykter till skogen.

IMG_3700

Vi njuter till fullo av att Filip är så nöjd och glad nu! Han sover faktiskt riktigt bra nästan jämt och har vi tur kan vi få en sisådär 3 sammanhängande timmar i stöten ibland. 

Fångad

Ok, jag börjar känna mig lite lätt klaustrofobisk här hemma nu. Längre promenader lyser med sin frånvaro i och med att Filip inte är superglad i dem – kombinerat med att det har varit rätt kasst och väldigt kallt väder. Övriga utflykter är ju också obefintliga, jag vill inte dra med en 1-månaders bebis in på A6 eller ICA maxi direkt, inte så länge rs-viruset härjar åtminstone, och på stan är det lite väl kallt att knata runt än. Kanske, kanske att Filip och jag kan ta en kort runda typ till IKEA någon förmiddag i veckan när det inte är direkt nåt folk där, bara för att komma ut någonstans…

Det liksom kryper lite i mig att inte få/kunna göra saker, samtidigt som valet inte är svårt så länge han är så liten. Men jag tycker att man kan få känna så, att jag kan få känna mig fångad i mitt eget hem av oregelbunden amning, kallt väder, en bebis som inte gillar promenader så mycket och en massa läskiga vinter-virus och ÄNDÅ såklart välja det som är bäst för honom. Jag behöver ju bara inte lägga hela mig själv åt sidan för det liksom.

Just nu längtar jag efter lite mer värme, så man kan amma ute om det skulle krisa ihop sig totalt, då kan jag åtminstone ta med barnen till piren och äta glass, till stadsparken eller någon annanstans där vi kan ha det lite kul och mysigt ihop. Efter en veckas påsklov fasar jag till en viss del inför 10 sommarlovsveckor, för herregud vad det har varit tjafsande och bråkande de stora barnen sinsemellan, varvat med ”jag har inget att göööööööra” och teatraliska suckar över de förslag jag kommit med. Jag är helt slut i huvudet nu känner jag…

Så, det fick bli lite gnälligt idag, så kan det bli ibland, att allt inte är rosa fluff med en liten bebis är jag ju helt medveten om men ibland kan det behöva få komma ut också, till de som tror att den ”sociala bilden” av lyckliga familjer och bebisgullande är det som är normalt. Nu ska jag gå och gosa lite med den här plutten, innan det är dags att ta kvällens kamp om vem som ska borsta tänderna först, lägga på tandkräm, måste kissa, ska läsa osv osv… Puss o kram på er!

IMG_3630.jpg

Tur man är så himlans söt alltså, det gör ju att det känns lite lättare trots att man inte kommer nånstans. 

Filip 1 månad

Idag är det då den 17 april, annandag Påsk och därmed är Filip 1 månad gammal! Tiden går både fort och sakta, men visst är det lätt att se att han vuxit massor den här månaden. Vet däremot inte exakt HUR mycket eftersom nästa vägning och mätning är först nästa vecka… Han har i alla fall växt ur sina kläder i storlek 50 och rockar nu i storlek 56 😉

 

Påsken har varit tämligen lugn, i fredags fick vi besök av morbror med sambo och påskafton spenderades på middag med desamma hos mina föräldrar. Däremot har det varit lite knorrigt, Filips mage verkar hålla på att ställa om sig lite och han har därmed haft lite mer magknip och svårare att komma till ro.

IMG_3606_2

I morse blev det en kort fotosession med brorsorna, Filip 1 månad, Lukas 6 år och 9 månader och Oliver 10 år och 5 månader! Stora, goa bröder har han fått Filip, de är så måna om honom!

Vad har hänt den här månaden med Filip då? Jo, han är nu vaken i längre stunder – 1 till 2 timmar i taget och vi får en hel del leenden från honom, även om han inte helt har kläm på det än (eller kan styra det i alla fall). Har vi lite tur pratar han med oss också och det är världens sötaste ljud! Han vill gärna vara nära, men såvida han inte har ont i magen så går det bra att ligga i vagnen på en fårfäll och sova själv – så länge den står still. Promenader verkar funka bättre i babysittern, även om vi inte testat så jättemycket pga iskallt väder senaste veckan. Vi har fått införa napp med, för att han ska få lite hjälp att komma till ro utan att sitta HELT fastklistrad på mig.

IMG_3611

Finaste barnen!

Nätterna går ofta helt ok, bra nätter matar jag ca 2 gånger under min egen sovtid, dessutom äter han liiiite kortare tid nu, ca 30 min istället för 45-50 min. Dagtid vill han gärna äta oftare tydligen, ungefär med 2 h mellanrum, förutom om han har ett längre sovpass mitt på dagen vilket han ganska ofta har.

IMG_3622
IMG_3618

Själv mår jag bra, axeln är bättre men ryggen börjar ta stryk av allt sittande, och det är svårt att känna ro nog att träna någon mer sammanhängande stund här hemma vilket inte gör det hela bättre. Ärret läker bra, det är lätt det ”fulaste” ärret jag sett och jag tror inte det kommer bli vidare snyggt ens om ett år, men skit samma. Jag tror att Filips täta ätande ihop med att han ALLTID är vaken och lite gnällig när jag själv ska äta (vilket gör att man inte direkt har ro att äta så mycket) gör att jag fortfarande sakta minskar lite i storlek, men mina jeans är fortfarande tämligen långt bort så än blir det slappa kläder.

IMG_3601

 

Friskt vågat..

Vi brukar ju alltid åka på semester, och oftast bila dessutom, på somrarna. Det har ju liksom inte varit läge att boka en 250 mil enkel bilresa någonstans i år, men samtidigt vill vi ju hitta på NÅGOT, både för vår och för barnens skull. Men vad hittar man på med nån som är 3 månader till midsommar (ungefär)?

Lösningen dök upp när mormor och morfar ville göra något med de stora barnen, de tänkte ta med dem till Legoland – vilket vi också haft lite i bakhuvudet. Nu gör vi så här, att de stora barnen åker med mormor och morfar och går på Legoland i två dagar, sen kommer vi ner och ansluter oss i Danmark med Filip och ”tar över” storebrorsorna när mina föräldrar åker vidare söderut. Vi har bokat 3 nätter och tänker att vi ska gå på Lalandia med pojkarna en av dagarna. OM det funkar bra med Filip så åker vi kanske genom Tyskland på vägen hem, med en eller ett par övernattningar på vägen, annars får vi köra samma väg tillbaka, dvs över Göteborg – Fredrikshamn. Om det verkligen, verkligen inte funkar får väl maken åka själv till Danmark och hämta de stora barnen, men det ska ju mycket till i så fall!

IMG_3574

Vi får väl se om den här lille fisen kan tänka sig att åka lite längre stunder i bilen framöver!

Det här känns som en ok kompromiss och utan sådär jättestora risker (förhoppningsvis) där vi bokar en massa som kanske inte blir av. Är i alla fall en skön känsla att ha något inplanerat till sommaren!

IMG_3584

Vardag igen

Usch vad trist att maken ska tillbaka till jobbet i morgon, jag hade så himla gärna fortsatt i den här ”semesterkänslan” lääääänge till… Men det är inte så mycket att göra åt den saken, det dök ju inte upp en drömvinst i lördags heller liksom.

Till skillnad från häromnatten så fick jag en kanonbra natt i natt, med bara två matningar + att jag fick sovmorgon till halv nio! Var extra skönt efter en vaken-natt kvällen innan kan jag säga. Här hemma är det ju just nu Filips behov som styr typ allt och eftersom de än så länge är väldigt oberäkneliga (ska han sova 30 minuter och vilja ha mat eller 3 timmar??) så är det liiiite svårt att veta när man tex ska passa på att ta en promenad i det fina vårvädret. Det blir oftare ett par kortare promenader snarare än en lång, eller som nu ikväll när jag lämnade Filip med maken och passade på att gå en kortare runda själv.

IMG_3512

Jag kan ju säga att det är makalöst skönt att kunna gå ordentligt igen, nu när inte gravidmagen hindrar och inte känns det som snittet gör det heller. Saknar redan nu att kunna komma ut en sväng med barnen på lite ”vandring” och grilla, men så länge det inte är varmare känns det inte som att jag vill riskera mjölkstockning genom att amma ute i vårvindarna – och inte känner jag mig rutinerad nog för att göra det heller än. Men men, förhoppningsvis kommer även Filip gilla att vara ute när han blir lite större 🙂

IMG_3551

Den här lille har hittat sin tumme vid ett par tillfällen, det är så makalös sött!

Annars har vi haft en superskön helg med lite hemmafix, ett hälsa-på-bebisen-besök och Filips första bad – det sistnämnda var helt ok i ett par minuter sen var det inte roligt längre…

IMG_3550

Snabbt nöjd igen efter badet dock. 

IMG_3526

På tal om nöjd, hur nöjd får man se ut när man ätit???

De här två godingarna (som för övrigt ser SÅÅÅ stora ut nu???) är hur söta som helst mot lillebrorsan, det klappas och pratas och stoppas om – plus att de faktiskt hjälper till en hel del här hemma ❤ Haha, förresten, de kom nyss och frågade bekymrat om jag verkligen skulle klara mig själv hemma nu när pappa ska jobba imorgon?!? Ja inte vet jag! 😉

IMG_3514

Likheter

Hahaha, jag tänkte jag skulle sätta ihop en bild med alla tre pojkarna, när de är i samma ålder ungefär. Så många har sagt att Filip är lik Lukas, men jag har inte tyckt det så jättemycket, men nu när jag ser bilderna måste jag nog hålla med ändå… Bilder på Oliver blir inte riktigt rättvisande, tagen med en mycket äldre och sämre digitalkamera i vintermörkret har jag tyvärr inga riktigt bra tidiga bilder, men det finns ju helt klart likheter där med.

Så, härmed presenterar jag klonerna Gladh!

allapojkarna

Till sättet kan jag meddela att de redan skiljer sig en hel del dock, men det återkommer jag om!

Magen då?

Tänkte jag skulle berätta lite hur jag mår nu, 11 dagar efter snittet, eftersom jag vet att det är några läsare som ska genomgå snitt ganska snart. Och jag måste säga att jag mår himla bra! Jag känner i princip inte av såret alls om jag inte stöter emot det – då är det fortfarande väldigt ömt. Det är också svullet, vilket inte direkt synts eller märkts när magen har varit stor, men nu när den sakta men säkert krymper blir det mer tydligt. Det lär väl däremot ge sig allt eftersom! Själva snittet ser jag inte eftersom det sitter steristrips över, som ska få ramla bort av sig själva, men det blir säkert jättebra.

IMG_3489

Hade aldrig vågat hoppas på att magen skulle dra ihop sig så fort ändå. Sen framöver när livet stabiliserar sig lite så får jag sakta börja träna lite, men som det är nu är jag jätteglad över att det gått så fort hit!

Det enda verkliga problemet jag har är att min ena arm är överansträngd och eventuellt inflammerad, det känns ungefär som när jag har riktigt mycket musarm och molar/strålar/svider från skuldra ner till underarmen på ett väldigt jobbigt sätt. Har tagit ett par ipren för att bli av med det värsta och försöker göra lite övningar hemma med gummiband, men det sitter rätt envist där och jag ska ju helst inte äta så mycket ipren när jag ammar… Lite dumt där, men vad ska man göra?

Amningen börjar funka rätt ok, det gör nu bara ont de första sekunderna och jag TROR att han får i sig det han behöver – däremot blir det en hel del täta måltider ibland, som i morse, när han haft låååånga sovstunder på 4 timmar hela natten (hurra!) men behöver äta ifatt sig när han väl vaknar för dagen. Tror inte jag kom ur soffan förrän runt 12 idag, men så får det väl vara då!

IMG_3474

Jag sover jättebra på min lilla fårfäll – och mina vakenstunder håller nu i sig i ungefär en timma, en på förmiddagen och en framåt kvällen. #överlyckligmamma

Annars har vi en väldigt hostig Lukas hemma från skolan idag, han fick bada en stund för att försöka bli av med lite baciller, nu håller jag bara tummarna för att INTE har just RS-viruset utan att det bara är nån ”vanlig” hosta…

IMG_3483

Måndagslunk

Ok, jag erkänner, jag njuter än lite mer av att få varar hemma när jag vet att det är måndag och jag i vanliga fall borde jobbat nu. Dessutom ÄN lite mer när vi är hemma både jag och maken den här veckan, tänk om livet jämt kunde vara så skönt!

Kan ju i alla fall meddela att jag är mycket tröttare idag eftersom Filip tydligen tycker att jag borde producera mer mjölk och därmed har ätit ett gäng fler gånger i natt, varje gång tar dessutom ca 1 timme om man inkluderar ett trött blöjbyte. Han fortsätter ju däremot med att vara lika lugn och nöjd, och jag tror att det till stor del är för att han inte verkar ha lika mycket magkrångel som storebröderna haft, vet inte om det är en ren slump, om det kommer senare eller om det ev kan bero på Sempers magdroppar med lactobaciller som han fått sedan han var tre dagar gammal?

IMG_3455

Efter en tämligen produktiv dag i trädgården igår är jag dessvärre superallergisk och det hjälper inte till när det gäller tröttheten heller ju… Mycket hann vi göra i alla fall, hönshuset är vårstädat, studsmattan är uppe och utemöblerna uppställda (om än inte rengjorda). Klart det blev ett par varv på grillen med!

IMG_3449

Hela familjens favorit, grillade champinjoner!

IMG_3448

IMG_3451

Lyxade till det med att grilla på munkar och servera med glass och chokladsås med….

Nu är maken iväg och handlar virke till vår grind (så inte hönsen knatar ut i gatan nu när de går fritt i trädgården) och strö till hönshuset, så nu ska jag lägga mig och sova, eller åtminstone vila, med Filip på magen en stund!

IMG_3459

Det är bara att inse att jag är i hopplös minoritet som enda tjejen i familjen 😉 Tur jag har så goa pojkar, alla fyra!