Syskonkärlek

Både Oliver och Lukas blev omedelbart lite kära i Filip och de är hela tiden med och kollar av vad han gör och hur han mår. Byta blöja är lite läskigt att vara med om, men speciellt Lukas vill gärna ha honom i knäet hos sig och kan sitta med honom i tjugo minuter åtminstone och bara titta och klappa på honom – vansinnigt sött!

IMG_3399

Dessvärre har Oliver åkt på lite feber och rejält med halsont så han får inte vara så nära Filip just nu, men kikar ändå gärna till honom hela tiden. Det känns verkligen som hela familjen fått en bebis, inte bara jag och maken!

IMG_3403

En bild från innan Oliver blev sjuk. 

Jag ser så oerhört fram emot allt vi ska göra som ”ny” familj framöver!!!

Förlossningsberättelse, planerat snitt

Tänkte berätta lite om min förlossning med planerat snitt (pga sätesbjudning) medan jag har det i färskt minne. Började ju lite häromdagen men jag tar det från start igen:

17 mars 2017, vecka 39+1, kl 05:40 

Gäsp… Sitter i ett sovande hus och dricker kaffe och lite läsk innan mitt dryckesförbud inleds vid 06:00. Vill ju inte börja en sån här dag med kaffe-huvudvärk! Sen blir det ytterligare en Hibiscrub-dusch innan vi säger hej då till barnen och åker till förlossningen vid sju. Har sovit riktigt gott, men nu börjar det kännas pirrigt – Vi ska få en bebis idag?!?

7:00

Vi checkar in på förlossningen där vi får ett eget rum och två sköterskor kommer och dubbelkollar att bebisen ligger kvar i säte, vilket den gör. Jag får slangar i båda händerna och vi kollar hjärtljud på bebisen, allt ser bra ut så nu väntar vi bara på operationstid, vilket blir vid ca halv tio.

IMG_3186_sv
IMG_3191_sv

9:20

De kommer in och ska kolla huvudets position igen och då har han vänt sig sedan vi kom in och de kollade första gången?!? De försöker övertala mig till vanlig förlossning men jag ger mig inte och eftersom bebisen ändå inte ligger nere i bäckenet fortsätter vi med snitt och jag har nog aldrig varit så lättad! Dropp är satt och allt är förberett, och strax innan kl 10 rullar vi upp till operation.

IMG_3194_sv

10:00

Jag kopplas upp mot typ 120 slangar, sladdar och maskiner, det är ca 10 personer i salen och jag får allt förklarat för mig av snäll personal. Maken tar sin plats på en stol vid mitt huvud, och sedan får jag lägga mig på sidan och kura ihop mig för att narkosläkaren ska kunna sätta en spinal. Det enda som känns är när han lokalbedövar, men det går fort över. Snart känns benen varma och domnar bort, det tar ca 5 minuter innan det är helt bedövat gissar jag. Nu sätts skynket upp, och jag känner att de gör snittet, bänder och drar, men det gör absolut inte ont. Det enda som är jobbigt är att mitt blodtryck störtdök efter spinalen så jag mår rätt illa i ett par minuter – tills den blodtryckshöjande medicinen kickar in. Jag känner att bebisen sparkar ifrån hårt inne i magen samtidigt som två pers häver sig på magen, sedan säger läkaren ”hej på dig du” och precis efter hörs ett skrik =)

IMG_3205_sv

10:21

Nu är vår lille bebis ute, jag känner hur trycket i magen släpper, och nån minut senare kommer de runt skynket och visar upp att vi fått en liten pojk! Han skriker för fullt, vilket är toppen, och får högsta apgar-poängen direkt, jätteskönt.  Maken följer med honom och barnmorskan ut för att göra i ordning honom medan jag ligger kvar och görs klar. Ett par minuter senare kommer de tillbaka in och jag får upp honom på bröstet där jag ligger. Han är så makalöst liten och näpen, och det sötaste jag sett – precis som med våra andra pojkar 🙂

IMG_3214_sv

ca 11:00

Allt är klart och jag rullas tillbaka till förlossningen med maken och vår nya familjemedlem – här får jag stanna tills jag kan röra benen ordentligt vilket tar ungefär en timme. Den lille plutten sover mest och vill inte direkt amma, men han ser ut att må jättebra. Strax innan vi rullas upp till BB får vi så klart förlossningsfika – jag är vrålhungrig och det är hur gott som helst!

Jag återkommer med lite om den första tiden precis efter operationen i nästa inlägg sen.

IMG_3219_sv

Gravid vecka 40 – sista dagen!

Idag går jag då in i vecka 40 (vilket innebär att jag är i vecka 39+0) med 6 dagar till BF – men i morgon blir det ju snitt eftersom bebis ligger i säte 🙂

Nu är ju bebisen färdigbakad, och bör ligga runt 3,5 kg och IMG_6342ca 50 cm, pojkarna vägde båda 3500 g och var ca 52 cm långa när de föddes (även om de bara mätte Lukas till 50 cm men de sträckte heller inte ut honom när de mätte), så jag räknar ändå med att den här ligger på omkring samma mått/vikt. Alla tillväxtkurvor och ultraljud pekar åtminstone åt samma håll, så där bör det väl inte vara några jätteöverraskningar.

Det som däremot SKA bli en överraskning är ju att äntligen få reda på vilken sort det är som ligger i magen! Jag har ju hela tiden ställt in mig lite mer mentalt på att det är en kille eftersom vi har två och det verkar ”gå i släkten”, men jag är långt ifrån säker. En kollega på jobbet som tydligen gissat rätt alla gånger utom 1 (inte på mina barn då utan på alla som blivit gravida runtomkring) gissar tjej, men hon är inte heller helt säker. En lurig lite bebis är det i alla fall!

IMG_3178

50 shades of grey…. Garderoben är typ slut nu, och de bästa mjukiskläderna ligger nedpackade i BB-väskan. 

Jag får väldigt mycket frågor om hur det känns att veta att bebisen kommer i morgon med planerat snitt, och svaret på det är väl egentligen att ”jag vet inte”?! Det går fortfarande inte riktigt in i hjärnan att det ska hänga med en till familjemedlem hem, men jag litar på att det ger sig när den väl är här 😀

Den näst vanligaste frågan är om jag känner mig orolig för operationen, vilket jag inte direkt gör egentligen. Lite nervös när jag väl vara i morgon bitti, men absolut inte mer än om värkarna startat vid en vanlig förlossning! Det här känns tryggare och mer kontrollerat, och skulle det hända något så befinner vi oss ändå båda i en operationssal.

Även om nu inte mitt psyke verkar vara helt inställt på att det kommer en bebis så är i alla fall alla praktiska förberedelser klara här hemma. Hela huset är städat (inte nödvändigt men känns himla bra ändå) och alla bebisgrejor är förberedda. I tvättstugan står allt redo som ska med till förlossningen/BB, skötbordet är redo för blöjbyten och vagnen är klar för promenader framöver sedan.

IMG_3175
IMG_3177
IMG_3173

Ikväll och i morgon bitti blir det hibbiscrubb-dusch (hurra, jag kommer vara torr som fnöske och med ett hår som ett svinto-troll), och from midnatt är det fasta som gäller. Mina föräldrar tar hand om barnen under morgondagen – eller ja, det innebär att de kommer och ser till att barnen går till skolan på morgonen och sedan hämtar dem efter skolan innan de kommer upp och hälsar på sitt nya syskon! Det är för övrigt det jag är mest nyfiken på näst efter vilken sorts bebis det är – att se hur de reagerar när de får hälsa på bebisen! Självklart är det då vårens skoldisco på kvällen med, så Oliver är nog mer fokuserad på det än på bebis 😉

Oj vad långt det blev, men så går det när man går hemma och samlar på sig en massa tankar i huvudet 😉

Tack för att ni hängt med i min graviditet, håll koll på sociala medier i morgon så bör det komma upp lite info under dagen, om allt går som det ska! Nu lär det väl bli en hel del bebissnack ett tag här, men det har ju sin charm det med, och jag tänker njuta av det här som jag räknar är min sista bebis!

IMG_3184

Tänk, inom en snar framtid kommer jag kunna se mina fötter igen 😉

Dan före dan före…snittaredan?

Ok, allt är städat och klart här hemma, BB-väskan packad och allt som kan förberedas är förberett.

Men lik förbaskat går det inte att få in i huvudet att vi ska ha en bebis på fredag???? Vadå, här hemma rullar ju dagarna på som vanligt och jag är visserligen lite tjock om magen, men ändå – en bebis?!? Är visst trögare än någonsin med tredje barnet…

Idag har jag i alla fall fått sitta och gotta mig en stund i solen och fått lite efterlängtade fräknar, gud vad jag längtar efter lite varmare och ljusare dagar nu! Alldeles strax ska jag gå och hämta barnen i skolan, supermysigt, men samtidigt så har det känts vansinnigt lyxigt att få några förmiddagar alldeles bara för mig själv den här veckan, det händer ju liksom aldrig annars. Så grymt skönt att få sitta i lugn och ro och äta frukost själv framför TV’n (det får ju inte barnen göra så det kan man ju inte göra när de är hemma), dricka så mycket kaffe som gravid-rekommendationerna tillåter och sen få gå och fixa lite i lugn och ro, utan att någon stökar till samtidigt i andra änden av huset.

Det har varit en välbehövlig vecka känner jag ändå, för nu är jag TRÖTT. Men sova verkar ändå tämligen överskattat…? Jag sover lätt och ryckigt och drömmer konstigt mest hela tiden, oftast om kejsarsnitt nu (positiva drömmar som tur är), men inte ens i drömmarna resulterar det i någon bebis, haha…

Nehej, dags att gå, hoppas att ni andra får komma ut lite i vårsolen med!

Tegnértornet och tävling

Det är väl inte så väldans intressant det vi gör på helgerna här hemma egentligen, men jag har kommit på att det är jättekul att gå tillbaka och läsa om vad man gjort själv – för vad fort man glömmer? Sen kan man väl kanske få lite tips med, när ens fantasi tryter och man vill hitta på nåt med familjen…

Det här har i alla fall varit en jättebra helg, den började ju i fredags med halvdag, klipptid och en start på min föräldraledighet – vilket vi firade med att äta (alldeles för mycket) på Rosegarden på kvällen.

Lördagen blev det friidrottstävling på – den första för Lukas dessutom. Han hade lite tävlingsnerver men tyckte det var väldigt kul! De gör det så bra på friidrotten – alla upp till 9 år får medaljer och där blir det ingen guld-, silver- och bronsplats, det är så det ska vara för barn! Det ska bara vara kul, bra att lära sig hur det funkar på en tävling och roligt att vara med! Oliver som tävlar i P11 fick en silvermedalj i höjdhopp på 1.15m, vilket dessutom var personbästa, så han var jätteglad han med 🙂 Sen blev vi bortskämda med middag hos mina föräldrar, där dessutom barnen stannade kvar och sov över så vi kunde åka hem o kolla film istället för att se på mello… Tack och lov!

Nu var det ju inte riktigt lika fint väder idag som det var igår, men det är ändå lite vår i luften och hyfsat milt med 5-6 plusgrader så vi tänkte vi skulle testa en ny grillplats vi inte testat förut, nämligen Tegnértornet ovanför Gränna. Nu visade det sig visserligen att det var galet branta backar och väldigt kuperat upp dit – visserligen inte långt men är man dessutom gravid i vecka 39 så blev det liiiiite jobbigt att ta sig upp. Det tog typ 40 minuer att ta sig typ 1,5 km i gravidtempo (ok, barnen gjorde väl att det dröjde lite med) men väl uppe var det ju en rätt trevlig grillplats att sitta och vila på. Övriga familjen knatade upp i själva tornet (barnen typ 8 gånger upp och ner) medan jag ”offrade” mig och skötte grillen, hehe… Fick dessvärre inte med mig kameran så det fick duga med mobilen.

IMG_6292IMG_6307IMG_6296IMG_6290

Och så en panoramabild från makens kamera som avslutning.

20170312_123226.jpg

Kejsarsnitt

Det är väldigt fascinerande tycker jag, alla jag pratat med som haft ett planerat eller akut (dvs inte urakut) snitt har i princip bara gott att säga om det. Känns oerhört skönt måste jag säga. Däremot dyker det ju upp en massa frågor om hur det funkar egentligen, så jag tänkte helt enkelt citera ett stycke från bakingbabies:

Hur kejsarsnittsoperationen går till

Väl på operationsbordet kommer det sättas upp en skärm så att du inte ser nedanför dina bröst. Din partner eller närstående kommer kunna vara strax intill ditt huvud. Strax innan ingreppet kommer de raka översta randen av könshår för att inte få något hår i själva öppningen sedan. Du kommer också få en kateter för urin.

När bedövningen tagit helt kommer de tvätta magen mycket noggrant med bakteriedödande medel. Sedan skär läkaren ett snitt genom hudlagret. Under huden finns fettvävnaden och under denna finns en glansig yta av fascia, senvävnad. Fettvävnaden tas undan tills man att friställt fascians yta, och så skärs ett nytt snitt. Under denna syns nu den raka bukmuskeln (rectus abdominis) och de två muskelbukarna på höger och vänster sida separeras sedan. De är smidiga och böjliga och hålls isär med hakar. Nästa lager kallas peritoneum och är bukhålans inre vägg. Detta lager skärs igenom och under detta finns ett tunt nästa genomskinligt lager som skyddar tarmen. Peritoneum öppnas inte horisontellt utan vertikalt och töjs sedan i sidled. När man kommit såhär långt har man nått urinblåsan som petas undan och hålls borta av instrument.

Nu har operatören nått livmodern och denna öppnas med ett nytt horisontellt snitt och barnet lyfts ut. (källa bakingbabies.se)

På deras egen sida finns en hel del annat att läsa om med, före operationen och efter, så kika gärna in där!

Ikväll tänkte vi berätta lite för barnen om de ”ändrade planerna”, dvs kejsarsnittet, så de vet att jag och bebisen kommer behöva stanna på sjukhuset i ett par dagar och så vi tillsammans kan planera lite runtomkring. Sen blir det till att fira lite genom att gå på deras favvoställe Rosegarden!

Vem är du?

Nu är jag visserligen halvt senil och har glömt mycket från mina tidigare två graviditeter, de inträffade ju för så läääääänge sen, men jag tycker mig kunna gissa mig till lite vad du är för en krabat som bor i min mage.

Du är sjukt stark! Jag må ha förträngt det, men jag tror banne mig inte att mina två pojkar var riktigt så starka i magen – eller så har du bara väldigt gott om plats och får därmed till sparkar och slag i magen som gör att man nästan kvider till, speciellt när du boxar på insidan av min navel.

Du har en väldigt bra dygnsrytm – än så länge i alla fall. Just den här delen hoppas jag verkligen att den håller i sig, för du sover hela nätterna och en bra bit in på morgonen. Däremot är du väldigt aktiv nästan hela dagen, med en topp mellan 18-21 ungefär där du leker cirkusakrobat i magen.

Du är envis – mycket bara en känsla jag har, och kanske att den påverkats av att du lagt dig på ”fel” håll.

Du är hemlighetsfull och busig- vad jag än tittar på för skrönor om vad bebisen ska vara för kön så ligger du typ mitt i. Du har en medelpuls på ca 140-142, vilket är varken högt (”flicka”) eller lågt (”pojke”), magen ändrar form titt som tätt så ena stunden är den jättebred (”flicka”) och andra mer smalputig (”pojke”).

img_5381

Det ska bli kul att titta tillbaka på det här om nåt år och se om jag har rätt, eller om du bara varit hemlighetsfull och busat med mig hela tiden!

I vilket fall kommer du bli väldigt, väldigt älskad, dina syskon längtar oerhört mycket efter dig och det gör vi också!

Oro och medalj

Har lite dåligt samvete för att så många inlägg nu är gravid-relaterade, men det känns att hjärnan gått in i någon slags förberedande fas. Idag har jag tex roat mig med att ha ångest över huruvida bebisen har vänt sig och i så fall kejsarsnittet ska ryckas undan framför näsan på mig, så pass mycket att jag varit halvt okontaktbar delar av dagen.

Men, för att inte fastna i det så tänkte jag bara hylla äldsta sonen O, som lyckades knipa ett brons i höjdhopp på dagens tävling i friidrott! Mycket bra jobbat!


Annars har kört min sista träning på gym i lördags, mitt gymkort är fryst fr.o.m onsdag och det börjar ta slut på övningar jag kan göra. Kändes jättekonstigt att lägga undan träningsväskan för ett lite längre uppehåll, men jag hoppas verkligen att jag inte kommer tappa det helt, min förhoppning är att kunna börja träna lugnt på gym ungefär samtidigt som jag börjar jobba halvtid, dvs i oktober, om de fysiska förutsättningarna finns. Tills dess så funderar jag på att knåpa ihop ett hemgjort TRX-band, finns en massa guider på nätet och då kostar det ju under 200 kr. Bra sätt att hålla igång rygg och axlar tänker jag!

Har ni haft en bra helg?

Tiden efter

Det är så himla lätt hänt att man bara räknar ner och fokuserar på den stunden bebisen ska UT så ibland glömmer jag att det blir ett liv med bebis därefter?! Vi har liksom varit den familjekonstellationen vi är nu så väldigt länge känns det som (våra barn är 10 och dryga 6½) att det inte riktigt går att föreställa sig en bebis i sammanhanget?

6ad08-dsc00095

Lukas som liten nyföding – hade inga bilder från Oliver som nyföding i bloggen eftersom jag inte började blogga förrän efter Lukas föddes…

Båda barnen längtar enormt mycket, O som är 10 är lite mer avvaktande och minns nog hur lillebrorsan kom och konkurrerade om tid och leksaker, så han kommer nog bli positivt överraskad i och med att den här bebisen inte direkt kommer bli så konkurrerande mot honom. L som blir 7 till sommaren längtar så han nästan spricker, men jag är lite rädd att han kommer bli lite negativt överraskad i vad det innebär med en bebis i huset, åtminstone till en början. I vilket fall är jag oerhört glad över att båda barnen ser fram emot den här lill*!

6dfa3-dsc05422

En bild från när brorsorna var små, då tyckte vi att Oliver var så stor (han var drygt 3½ när Lukas föddes) men nu ser han så liten ut!

Själv har jag nästan glömt hur livet är med en nyföding, jag minns hur lite man fick sova och hur trött man var, och att man mest sitter och stirrar på det nya lilla livet, men annars? Jag vet inte… Däremot känner jag lite att det här är den tredje och sista lilla krabaten som liksom ska göra familjen helt färdig. Jag tycker det är skönt att det ÄR så långt mellan barnen, även om det såklart inte bara har fördelar.

Jag stod och hängde små bodysar på tork i går och hur jag än försöker så kan jag inte riktigt greppa att det kommer flytta in en bebis hos oss. Ibland har jag så svårt att föreställa mig det att jag inbillar mig att det kommer hända bebisen nåt, och att det är därför jag inte riktigt får ihop det nu. Man är lite knäpp som gravid…

cc5ee-dsc05705

Fattar inte att de här två ska bli storebrorsor! De var ju så små här!

Lite smått till bebisväskan

Jag har typ inte köpt några bebiskläder till den här lill* fisen, men nu när det liksom närmar sig lite mer så fick jag ett lite akut behov att åtminstone köpa ett par uppsättningar i storlek 50 – den här bebisen ligger ju på exakt samma kurva som sina bröder och borde då inte väga mer än 3500 g, speciellt inte om den kommer med snitt veckan innan BF.

Insåg då också att om det nu blir snitt (vilket jag vid det här laget mer eller mindre räknar med) så måste vi ju ha bebisombyte för åtminstone 3 dagar med oss! Så, idag i regnet blev det en runda upp till A6 för att fylla på med det mest nödvändiga (verkligen trist att behöva köpa små bebiskläder….not!). Här är de kläder jag kommer packa med mig (behöver köpa ett par byxor till med kom jag på):

img_3085

3 pyjamasar
3 bodysar, omlottknäppning
2 par byxor (saknas 1 par)
2 mössor
strumpor

Därutöver har vi med allt som behövs i en skötväska och så en liten overall att åka hem i.

Min egen väska är än så länge lite svårare att packa – alla mjuka sköna kläder jag vill ha med mig är ju sådana jag i allra högsta grad använder nu och fram tills det är dags… Men jag har börjat med den med, litegrann.