Filip 4 månader

Att bli 4 månader är liksom stort, det innebär att man är så stor att man kan vara med och sitta lite vid bordet korta stunder, att man får börja smaka på mat och att man är mer med. Allt det här stämmer bra in på Filip nu, han sitter gärna med oss i sin stol vid matbordet, än så länge bara en sisådär 5 minuter åt gången, men ändå.

IMG_4504

Det här med mat är ju lite nytt med, både för mig och för honom, det här med smaksensationer ”fanns inte” med de andra två barnen, då var det mest det klassiska att man började med potatispuré och liknande. Nu får bebisar smaka på det man själv äter (i väldigt, väldigt små mängder) för att testa olika smaker och kryddor, mycket roligare tycker jag! Filip är såååå nyfiken och intresserad när vi äter, så vi har tjuvstartat litegrann, än så länge har han smakat fil, vattenmelon, gurka, dillsås, avokado, yttepytte mannagrynsgröt och nån tesked barngröt. Allt har ätits med STOR förtjusning! Dessvärre har jag anat lite, lite magknip av gröten, men det kan ha varit slumpen eller bara ovana. Det är ju extremt små mängder vi pratar om än så länge, men man vill ju inte gärna vara anledningen till magknip på det stora hela.

IMG_4554

Lätt att få slagsida när man blir exalterad!

IMG_4558

 

För övrigt fortsätter han att vara väldigt glad, social och nyfiken. Han ligger gärna på mage och lyfter sitt huvud, eller vilar det mot madrassen för den delen. Åka vagn (med sittdel) går bra i korta stunder, så det blir fortfarande inga långpromenader, när vi har varit iväg på utflykter har jag oftast med selen och den sover han galet bra i – när vi var i Borås Djurpark i helgen tex (kommer ett inlägg om det med) så sov han nästan hela tiden i selen. Tänkte vi skulle försöka oss på nån skogspromenad framöver med honom i selen, hoppas det kan funka!

Bilen är inte så värst populär, men nu verkar det till största delen bero på att han blir så galet varm i babyskyddet, vi körde till Borås med AC’n på 16 grader och han var ändå svettig på ryggen… Nån som har nåt bra tips för det?

Han sover fortsatt jättebra, med två amningsstunder på natten. Dagtid blir det ganska olika tider, men åtminstone en av stunderna brukar bli längre (ett par timmar). Amning ja, det blir inte så mycket mer än på nätterna och kanske en gång på dagen, resten önskar herrn ersättning istället och det funkar bra för mig det med 🙂 (Enda nackdelen är att jag nu börjat fälla huuuur mycket hår som helst, har inte fällt ett strå på ett år nästan, men nu så… Kommer nog vara skallig till hösten!)

Många kramar från världens goaste lilla bebis!

IMG_4543

Lukas 7 år!

Han har vuxit så makalöst det senaste året, både fysiskt och psykiskt tycker jag. Lång som bara den (128 cm) och smal som en sticka, med bara en massa seniga muskler. Han är ju i princip alltid aktiv, just nu är det innebandy för hela slanten, så till hösten får vi nog kolla på om vi kan hitta nåt bra ställe i närheten där han kan spela det.

IMG_4235

Han har lika mycket humör som han alltid haft, men han kan åtminstone i vissa fall tygla det lite. Lika charmig och go som han kan vara, lika arg kan han bli, men det har väl sin charm också på ett sätt 😉

Han är otroligt omtänksam, både mot oss, kompisar och lillebror och frågar gärna hur det är med oss eller om det går bra med det vi gör. Helt enkelt en fantastisk liten pojk!!! Stort grattis på födelsedagen, mitt hjärta!

IMG_4074IMG_4010

Goda tider 

Vilka sköna dagar det är ändå, när hela familjen är hemma. Alla skönast om de stora har varsin kompis, ska väl tilläggas, för det är helt makalöst vad de tjafsar med varandra annars… Men ändå, långa, ljusa dagar ihop med hela familjen känns så fantastiskt lyxigt! Jag önskar man inte behövde jobba så mycket annars, en halvtid vart hade varit perfekt, för det är ju liksom precis det här livet går ut på!

Efter mina tidigare två graviditeter har jag känt mer ”press” att komma och jobba igen, men nu när det är sista gången man är mammaledig så är det oerhört lätt att prioritera på ett annat sätt. Sen tillåter ju inte ekonomin vad som helst, men jobbet i sig, det går ändå vänta lite. Visserligen börjar jag och maken dela på ledigheten med 50% var fr.o.m oktober, men sen är ju ändå tanken att Filip inte ska skolas in på dagis förrän i januari 2019! Känns makalöst lyxigt, i alla fall så länge man inte syftar till den ekonomin det blir under tiden.


Är man tredje barnet får man liksom bara hänga med på ett hörn helt enkelt 🙂

Det är också lättare att leva i nuet, nu för tiden (börjar väl bli gammal och vis???), gör så fort man ser Filip så fastnar man där en stund och pratar och leker med honom. Faktiskt smittar det även av sig mot resten av familjen med, man går liksom ner i varv och tar tillvara på stunderna på ett annat sätt. 

Inte klokt vad positivt det var med en till liten filur i familjen ändå!

Lyckan med en sladdis

Alltså jag är så otroligt glad att vi ”skaffade” ett barn till. Citationstecken på skaffade, för det uttrycket får det att låta som nåt man bara bestämmer sig för och så blir det så, när det i verkligheten kan krävas både tid och medicinska insatser, om det går över huvud taget. Satt härom kvällen och insåg att vi sammanlagt försökt få barn i nästan sex år av våra liv, alltså så lång tid det tagit innan det blivit verklighet. Två, ett och två år innan barnen blev till. Det är rätt lång tid att gå och längta…

Men det var bara ett sidospår, tillbaka till min reflektion.

IMG_4212

Nu är det väl visserligen säkert så att i och med att Filip är så pass lätt och rolig att ha att göra med så blir det hela mycket roligare och enklare än om vi haft en bebis med tex kolik – i alla fall tror jag det hade påverkat brödernas engagemang. Men, som vi har turen att ha det nu så är de S Å glada i sin lillebror! Så fort de ser honom så pratar och gosar de med honom och det är helt fantastiskt att se! Filip älskar brorsorna och pratar alltid tillbaka. Vi vuxna njuter också för fulla muggar – lite mer nu när vi är lediga båda två – och tar tillvara på den här tiden mer än vi kanske känt att vi kunde med de äldre barnen. Inte så att Filip är viktigare än de på något sätt, men man har lite mer distans och insikt i vad som är viktigt att man tar tillvara på.

IMG_7526

Det är så häftigt att se hur en sån här liten människa kan berika en hel familj, Filip har verkligen gett oss något som vi gemensamt älskar! Bästa ”beslutet”* någonsin!

IMG_3601

* Nu kom det där igen, ett ord som låter som om det är något man bara kan bestämma så blir det så. Men jag hoppas ni förstår hur jag menar. Vill passa på att skicka lite extra kärlek till er där ute som längtar och kanske försöker!

Sommardagar

Hjälp vad det går i ett på dagarna nu, det går både fort och sakta. Sakta för att dagarna känns jättelånga och sköna (älska sommaren!) men fort för att de ändå på nåt sätt bara försvinner…?

Med tre barn hemma så är det liksom alltid något som händer, men jag måste säga att jag trivs himla bra med det på det stora hela, mycket för att de stora pojkarna förstår när man måste låta Filip gå före ibland och de är så himla duktiga på att hjälpa till med honom. Mindre roligt när de två stora helst bara tjafsar med varandra hela tiden, men NÅN gång kanske de växer ifrån det? När de är 30 eller så åtminstone?!?!

IMG_4277

Jag hann se en idyllisk sommar med schackspelande barn framför mig i hela två minuter, innan det totalt spårade ur… Men hoppet är ju det sista som överger en, sägs det!

Filip stackarn vaknade i natt med en ordentlig förkylning, men har faktiskt ändå lyckats bjuda på sitt första lilla skratt idag! Annars är han mest snorig och tycker att det är lite jobbigt, men det är ingen katastrof ändå.

IMG_4270

IMG_4262

När vi är hemma båda två vuxna så får man mycket mer tid till alla barnen och det gör mig så himla glad!

I helgen hade Lukas sitt 7-års kalas vilket han var grymt nöjd över, min fina stora, lilla mellanpojk! Själva håller vi på att måla de grå detaljerna på vårt hus, förra året körde vi allt det vita (dvs 95%) så nu går vi över knutar och sånt, skönt att få det gjort!

IMG_4232

IMG_4236

Innebandykalas var det önskat, blev väldigt lyckat!

Ville mest bara liksom säga att vi lever, men det blir inte så mycket tid till sånt här precis just nu. Kram på er, och hoppas ni alla får en skön midsommar vad ni nu än ska göra!

Sommarlov!

I dag var det skolavslutning för grabbarna, till hösten börjar Oliver 5:an och Lukas 1:an, alltså var det idag Lukas första skolavslutning, även om han höll på att missa den pga humör… Kan bli ett långt lov det här!

IMG_4212
IMG_4206

IMG_4228

Kaffe, punsch och jordgubbstårta, i uterummet i regnet. Sommar, helt enkelt!

Nu är även maken hemma i hela 6 veckor, vilket känns så makalöst skönt och roligt! Hoppas att ni alla har en bra dag, och lite extra kärlek till er som har/går på/har barn som tar studenten!

IMG_4181IMG_4197

Bebisvecka

Det här visst varit lite tyst här i veckan, men den har varit lite… ja, jag vet inte vad egentligen. Den började ju med att jag hade mjölkstockning och feber i två dagar och inte orkade så mycket, sen fick Filip sitt tremånaders-vaccin i onsdags och var därmed tämligen närhetstörstande onsdag och torsdag. Ändå har han varit makalöst go den här veckan, det märks att vi är på väg ut ur ”spädbarns-perioden” eller vad man ska säga.

IMG_4160

Det enda som fortfarande strular är att han får mycket uppstötningar – till 99% utan att han kräks men han blir ändå väldigt, väldigt ledsen och får ont märker man. Vi ska faktiskt in en extra sväng till BVC på tisdag, inte för att jag är orolig för honom för han mår på det stora hela ändå bra, men kanske kan vi göra något som underlättar. Tror det är därför han inte gillar åka vagn heller, guppar det verkar det komma upp mer, och likadant när vi bär honom – och det är lite osmidigt med en bebis som varken vill åka vagn eller bli buren… Han har börjat krångla när han ska äta med, speciellt när han ammar, vet inte om det är för han tycker det är enklare att äta på flaska, om det gör ont nånstans av uppstötningarna eller om det bara är för att omvärlden börjar distrahera…?

IMG_4155

Sa jag att han var go och glad eller? ❤ 

Han går i alla fall upp som han ska, i går var han 12 veckor och på BVC i veckan vägde han 5480 g och var 62 cm lång. Inte illa för en som bara vägde 3040 g när han föddes för knappa tre månader sedan!

Så, den här veckan har det inte blivit så mycket av liksom, det enda som ”hänt” är att vi haft grannarna på lite trevlig middag nu ikväll, annars har vi mest haft bebishäng och gosat. Inte fel det heller! Däremot var det grymt skönt att få komma iväg och träna en sväng i morse, speciellt efter en veckas mestadels stillasittande.

IMG_4150

Nu är det nån som är lite ledsen så nu vill jag bara önska er en god natt och en skön söndag!

Stop!

Men alltså hjälp, vänta lite nu, det är juni nu?!? Vad i hela friden hände, det var ju precis nyss mars och Filip föddes, vad hände med april och maj? Det känns som de bara liksom försvann, jag är inte beredd på sommar än, det har ju knappt varit ordentlig vår, ett par dagar med sommarvärme bara ju… Jag är glad att maken har hela 6 veckors semester i år, tack vare att han från och med sommaren byter jobb. Ska bli skönt när vi är hemma båda vuxna!

Får liiiite panik över hur fort det går och är rädd att rätt som det är ska sommaren vara över! Man längtar ju ALLTID efter sommaren och det är ju samma nu, även fast vi inte ska åka på nån ”riktig” semesterresa just i år. Försöker för övrigt sätta mig in i hur vår resa till Danmark (och ev lite till Tyskland) ska gå med Filip, men det är jättesvårt eftersom det ändras från dag till dag hur han är. Vi ska i alla fall INTE åka så mycket bil på kvällarna, det brukar inte vara jättepopulärt när vi ska köra de stora barnen fram och tillbaka till friidrott, men resten av dagen brukar funka bättre. Jag ser fram emot resan väldigt mycket, fast med någon lite form av skräckblandad förtjusning, Filip kommer ju vara 3½ månader ungefär när vi åker och det är lite för lite för att kunna distrahera med tex leksaker på ett bra sätt. Det hade också underlättat om man kunnat muta med tex en majskrok om humöret sviktar, men även det är ju lite tidigt. Vi kommer ju vara själva i bilen på vägen TILL Danmark eftersom de stora barnen åker med mormor och morfar några dagar tidigare, så då blir det ju lite lättare att anpassa resan till Filip. Tror jag.

Vi har ju alltid rest med barnen, men då har de varit runt ett år eller lite mer, har aldrig testat med en sån här liten.

DSC02141

Oliver var ju drygt 1½ när vi åkte till Spanien, men första sommaren han fanns var ju iofs även första sommaren vi hade vårt hus, så då hade vi inte hunnit åka iväg även om vi velat. 

DSC06122

Lukas var i Danmark och på Legoland när han var ganska exakt 1 år. 

För övrigt är jag så himla glad över att min mjölkstockning försvann så fort, det är inte skönt alls och då fick jag ändå inte hela konkarongen med feber och allt. Fortsätter amma ett tag till, med ungefär en omgång med ersättning om dagen, det är ju både smidigt och osmidigt på samma gång. Amma är ju bra för maten finns klar, men det tar tid och är svårt att hitta en vettig ställning att sitta i när man är ute för att undvika ryggont. Flaska är ju smidigare eftersom inte jag behöver mata, det går fortare och jag upplever att han blir mer mätt, men det är också meckigt om man ska dra med sig flaskor, ersättning och varmt vatten. Nattetid är det skönt att slippa gå upp och värma en flaska ersättning, men som sagt tar det lite längre tid att äta. Testade att liggamma men det får jag absolut inte till, det slutade med att jag låg och spände mig som en liten banan samtidigt som jag försökte få hans näsa att inte bli så intryckt att han inte kunde andas… Osmidigt, minst sagt.

IMG_4116

Den här lille charmplutten är ju inte så himla svår att ha att göra med så det ska nog gå bra. Det gör det ju alltid, även när man reser med barn, det är bara frågan om hur mycket semester det blir för oss vuxna….

Utflykt till Västersjön

Långhelgen som gått har vi verkligen passat på att vara ute i, det fantastiska vädret var ju extremt efterlängtat! I torsdags var vi tex uppe vid Västersjön en sväng och grillade korv, med en liten bebis kändes det som en lagom utflykt att börja med. Barnen var inte så sugna på att bada men var rätt nöjda ändå 🙂 Filip skötte sig storartat genom att sova sig igenom det mesta av utflykten.

IMG_4010

IMG_4011

Lite väl kallt tyckte våra barn, men det var ett gäng barn och vuxna som ändå var i och badade – maken var faktiskt en av dem efter en förmiddag med trädgårdsarbete.  


IMG_4018

Vi testade att grilla Ahlgrens nya grillbilar, himlans gott faktiskt, även om jag nog gillar marschmallows lite bättre ändå. 

IMG_4025IMG_4062

IMG_4067

En del trädgårdsarbete har vi hunnit med, väldigt skönt och roligt. Mindre roligt var däremot att jag vaknade upp på mors dag med mjölkstockning, fast utan feber, men efter en hel dag med värme, ammande och massage vaknade jag faktiskt upp idag utan mjölkstockning, oerhört skönt! 

Hoppas ni alla får en skön vecka!

Filip 2 månader

Ja idag blir då den här lille plutten hela två månader, och jösses vad han har vuxit! Dels rent fysiskt – förra veckan var vi på BVC och han vägde då 4640 g och var 59 cm lång, vilket alltså är en viktökning på ca 60% sedan födseln, helt galet, och vi har redan fått gå över till storlek 62 – men även psykiskt.

IMG_3913

Det händer saker nästan varje dag här, och han är väldigt mycket mer med nu. Han tittar på allt omkring honom och vill vara där vi i familjen är. Allra roligast att titta på är däremot Humlan, en av leksakerna i mobilen över hans skötbord, den fullkomligt älskar han! Han pratar även en hel del, gärna med nämnda humla, men även med oss. Världens sötaste ljud! Han ler mot oss, men är lite svårflörtad ibland, men när han ler är det med hela kroppen och ögonen blir som små halvmånar ❤

IMG_3882

Rutinerna med ett långt sovpass på dagen har varit lite svajiga ett tag och likaså på nätterna där det nu blir två nattmatningar snarare än en, upplever att det beror på att hans mage gjort lite mer ont senaste veckan just på sena kvällar och nätter. Hoppas det ger sig snart. Han ammar nu tack och lov oftast lite kortare, 15-25 minuter, och en till två gånger blir det ersättning med.

IMG_3910

Själv känner jag mig ”som vanligt” i kroppen, åtminstone till jag utmanar den med träning, ett par jogging-steg eller mina gamla jeans, då känns det väldigt tydligt att jag har låååångt kvar ändå. Men till vardags känns det jättebra!

IMG_3891

Puss på dig, mitt minsta lilla hjärta!