Det ser ju ut att för omväxlings skull bli en helt fantastisk påsk, inte minst vädermässigt! Sol och upp mot 18-19 grader, hur underbart som helst!
Vi kommer fira en lugn påsk, på långfredagen blir det till att bjuda över grannarna på grillade hamburgare med lite goda tillbehör, och till dessert har jag nog till slut landat i en variant av vit chokladmousse. Blir den så god som jag tänker mig i huvudet så lovar jag att dela med mig av receptet! Hamburgarna kommer få sällskap av sötpotatispommes, coleslaw och picklad rödlök är min tanke. Det går inte av för hackor!
Ämnar för övrigt göra Sangria till det grillade, blev så sugen!
Påskafton tänker jag mig att vi ska göra en minivandring med grillning med familjen – kanske att det blir Quesadillas för omväxlings skull. Till kvällen kommer jag göra en lyxig sallad med bland annat varmrökt lax och sparris, sen ska jag testa att göra en japansk fluffig cheesecake till dessert. Mycket mat blir det såklart sådana här helger! Men också så roligt, för det finns tid att greja med maten, man behöver inte stressa fram någon vardagsmat innan tre hungriga barn bryter ihop. Ett litet glas vin när man lagar mat, lite bra musik, så blir det sååå avkopplande och kul! Eller ja, det förutsätter ju att maken är hemma och kan hålla koll på Filip naturligtvis, annars blir det inte så avstressande O.o
För övrigt så har jag planerat att ta vitsippekort med alla pojkarna, vi får väl se om jag kan få alla med i en bild OCH samtidigt se typ glada ut… Kan bli lite hur som hur, hahaha!
Här är från när Lukas var typ 1 och Oliver 5 – såna små sötnosar!
Så – i fall jag inte hinner titta in här det närmsta (fast jag kan nog inte hålla mig borta) så vill jag önska er en riktigt glad påsk!
Eftersom det varit strålande sol men SVINKALLT ute så har vi inte hittat på så värst mycket spännande saker den här helgen (heller). Längtar efter lite behagligare temperaturer så vi kan dra ut med familjen och grilla och vandra lite! Däremot så blev det lite grillning hemmavid, och eftersom det har blivit så att vi successivt äter mindre och mindre kött så blev det en vegetarisk grilltallrik. Nu är väl det här knappt ett recept utan kanske mer inspiration till vad man kan pilla dit på grillen, oavsett om man kör det som tillbehör eller huvudrätt.
Vegetarisk/vegansk grilltallrik
1 purjolök 2 sötpotatisar Portabellosvamp eller vanliga champinjoner 1-2 huvud spetskål pizzadeg eller annat gott bröd att grilla (vi köper deg på lokala pizzerian) Olivolja Grillolja (typ marinad) Salt
Skär sötpotatisen i tjocka skivor (minst 2-3 cm) och koka dem nätt och jämt mjuka i lättsaltat vatten.
Pensla kålen med olivolja och salta. Pensla grillolja på svampen. Gör ett snitt i övre delen av purjolöken så du kan skölja bort jord och sand. Börja grilla delade auberginer (se Baba Ganoush), purjolök och spetskålen, rotera runt på grillen så de både får lite yta och sedan får gå en stund på indirekt värme, kålen ska bli ganska mjuk men inte helt sladdrig tycker jag. Purjolöken är världens enklaste grilltillbehör, när du sköljt av den behöver du bara lägga den på grillen. De yttersta bladen blir svarta men de pillar du bara bort, mitten blir otroligt söt och god!
När du lagt spetskålen lite åt sidan på grillen och auberginen är klar så grillar du champinjonerna på båda sidor. Pensla den kokta sötpotatisen med lite olivolja och salta lätt, grilla sedan på direkt värme så får den en krispig yta som är supergod! Sist av allt grillar vi bröden – jag drar bara ut pizzadegen lite halvtjockt och lägger den över direkt värme (passa noga, det går fort) och vänder den efter någon minut. Sjukt gott vill jag lova!
Jag gjorde även en liten asiatiskt dippsås till, men det är inget måste (recept kommer typ i morgon).
Vi har ju de senaste åren åkt runt på lite gårdscaféer och små utflyktsmål med familjen, men nu har jag hittat ett par nya som får hamna på vårens/sommarens besökslista. Skulle bli jätteglad över tips om fler ställen!
Congelato – glasstillverkare i Nässjö
Rävafallet – liten vandringsutflykt i Mullsjö tror jag
Blev himla sugen på att göra en vegetarisk lasagne efter att en av deltagarna i mästerkocken gjorde det i veckan, så det fick bli dagens projekt. Det är en del jobb med det och det tar lite tid, men å andra sidan så har du mat för en sisådär 8-10 personer/portioner, så då är matlådan klar för den här veckan! Den här lasagnen blev faktiskt en av de godaste rätterna jag gjort, så jag hoppas verkligen att ni vill testa… Jag gjorde ugnsrostade tomater först, det kan kännas som ett onödigt steg men det gjorde att det blev den här goda, sega och koncentrerade tomatsmaken mitt i lasagnen. Väl värt! Tänk på att lasagneplattorna och en del av tillbehören ”sväljer” en del salt, så gör såserna lite extra smakrika och en aning saltare än du skulle gjort annars.
Vegetarisk lasagne i långpanna, ca 8-10 portioner
1 förpackning lasagneplattor
Ugnsrostade tomater 3 askar cocktailtomater eller liknande 1-2 chilis, finstrimlade 2-3 vitlöksklyftor, finhackade olivolja att ringla över flingsalt och peppar
Tomatsås 2 gula lökar, hackade 4-6 vitlöksklyftor, hackade olivolja att fräsa löken i en gnutta socker 1½ tärning grönsaksbuljong ca 2-3 msk äppelcidervinäger (eller annan vinäger) 3-4 msk tomatpuré 2 tetrapack med ekologiska krossade tomater salt och peppar
Bechamelsås ca 2 msk smör 3-4 msk mjöl 1-2 dl grädde 3-5 dl mjölk 2-3 dl riven parmesanost eller annan smakrik ost salt och peppar
I lasagnen i övrigt: 2 zuccini 1 dl pumpakärnor (gärna torrostade) 1 stor påse färsk babyspenat 500 g keso
Ugnsrostade tomater : Börja med att ugnsrosta tomaterna. Dela dem i halvor och lägg dem med den skurna sidan upp på en plåt med plåtpapper. Strö över hackad chili, vitlök, salt och peppar samt ringla över lite olivolja. Sätt in i ugnen – här beror det lite på hur mycket tid du har. Antingen tar du 125 grader i ca 2-3 timmar (absolut godast) eller så tar du ända upp till 200 grader i ca ½-1 timme, passa då så inte vitlöken bränns. De är färdiga när de är på gränsen till att få lite färg och helst börjat falla ihop lite – smaka på en men passa för de är varma!
Tomatsås : Gör tomatsåsen genom att fräsa gullöken i lite olja på medelvärme tills den mjuknat och blivit genomskinlig, ca 15 minuter. Lägg i vitlöken och strö över lite, lite socker. Lägg i tomatpuré, vinäger och krossad tomat, samt buljongtärningarna. Låt det koka ihop i ca 30 minuter utan lock, smaka av med salt och peppar.
Bechamel : Gör bechamelsås genom att smälta smöret i en kastrull, röra ut mjölet där i tills det är täckt av smöret och sedan tillsätta mjölken lite i taget medan du vispar ordentligt mellan varven. Här kan du styra lite själv hur fet och vilken konsistens du vill ha, jag ville ha en ganska tjock vit sås så jag hade inte i alltför mycket mjölk. Låt småputtra 4-5 minuter tills det inte smakar mjöl längre, smaka av med salt och peppar, ta av från värmen och rör ner osten.
Nu ska lasagnen monteras! Lägg hälften av tomatsåsen i botten på en långpanna, lägg över ett lager lasagneplattor. Lägg på ungefär hälften av bechamelsåsen och lägg ett lager med tunt skivad zuccini över.
Lägg ett lager lasagneplattor till och sedan fördelar du ut keson över plattorna. Häll över hela påsen bladspenat och tryck till lite med händerna, sedan lägger du över de ugnsrostade tomaterna samt pumpakärnorna.
Lägg ytterligare ett lager lasagneplattor, sen kör du tomatsås och zuccini igen. Avsluta med sista lagret lasagneplattor och resten av bechamelsåsen – klart! Nu ska den in i nedre delen av ugnen, 225 grader i 25-35 minuter, känn med en gaffel så pastan är klar. Låt den vila 10 minuter innan servering!
I dag är det fullt VAB-läge här hemma, Filip har rätt mycket feber och det är inte mycket som den lilla herrn vill eller orkar göra. Därför tänkte jag fuska med färdigköpt ost- och skinkpaj till lunch i dag, men TILL den vill man ju ha något fräscht! Den här salladen har jag gjort ett par gånger de senaste veckorna, är totalt fast i den! Har kanske lite järn- och c-vitaminbrist eller något, för jag blir så galet sugen på den… Barnen tycker den är lite för ”hård”, självklart kan man ge grönsakerna ett hastigt uppkok om man vill, men jag tycker den är godast rå.
Gillar man inte vitlök så skippar man det, vill man bara ha broccoli eller blomkål så tar man ju det såklart.
Krispig broccoli- och blomkålssallad med citron
1 litet huvud blomkål 1-2 knippen broccoli
0,5 dl citronjuice 0,5 dl olivolja 1-2 vitlöksklyftor salt
Strimla blomkål och broccoli fint, jag brukar inte ta så mycket av stjälken här utan den sparar jag till någon annan maträtt. Det går att göra på mandolin, men då blir det VÄLDIGT smuligt. Vispa ihop dressingen och häll den över salladen, blanda väl. Godast om den får stå en liten stund – den står sig utan problem upp till en vecka i kylen och blir bara bättre då, så passa på att gör en stor sats!
Phô (uttalas typ ”Fö”) är en vietnamisk soppa som består av en buljong, risnudlar, grönsaker och ofta biff eller kyckling. Vill man äta en supergod sådan i Jönköping rekommenderar jag den som serveras på Sen Street Kitchen på Asecs, men nu när jag ätit den säkert nästan 10 gånger den senaste tiden så tänkte jag ge mig på att göra en egen. Hela rätten hänger ju på att det är en god buljong, så jag ska göra en från grunden enligt en vietnamesisk tjej som lagar mat för Tasty (här finns originalreceptet på engelska), men såklart pillar jag lite på receptet när jag gör om det.
Det här är ingen snabbmat, däremot är den hyfsat ok i pris, beroende på vad man tar för kött såklart. Jag hittade mina köttben och bringa på citygross, tycker de ofta har de där lite udda, billigare delarna.
Vietnamesisk Phô, 6-8 portioner.
Buljongen: ca 1-1½ kg märgben ca 500-800 g nötbog (med eller utan ben) 2 hela vitlökar 1 stor ingefära (lång som en hand) ca 1 kg gul lök 6 hela stjärnanis ca ½ dl hela pepparkorn (jag blandade krydd- och svartpeppar) 6 bitar kanelstång 2-3 lagerblad* salt fisksås
I soppan: Risnudlar till 4-6 personer 1 pkt böngroddar 1 rödlök Färsk chili 1 knippe salladslök 2 st pak choi eller babyspenat* Hoisin sås Sriracha eller sambal oeleg Limeklyfta eller limesaft Thai basilika (hittade ingen så fick skippa det i dag) Det kokta nötköttet, skuret i tunna skivor
Lägg märgbenen i en stor kastrull och häll över kokande vatten tills det gott och väl täcker benen. Låt det koka ganska kraftigt i ca 5 minuter, häll sedan av vattnet och skölj av benen – det här är för att göra buljongen klarare.
Sätt ugnen på 250 grader och använda gärna grillfunktionen. Halvera vitlök, lökar och ingefära – såvida det inte är något som är dåligt så behöver du inte ens skala något av det, skär bara bort om det är nån dålig bit. Lägg bitarna med snittytan upp på en plåt med plåtpapper och ställ in högt upp i ugnen i ca 5-7 minuter, det ska få ”svarta fläckar” men inte bli helt bränt. Passa vitlöken här!
Ta en torr stekpanna och lägg i alla kryddor utom lagerblad och fisksås. Rosta på medelhög värme tills det doftar ordentligt om dem.
Nu behöver du en STOR kastrull, helst på 5 liter eller mer. Lägg de snabbkokta märgbenen i botten, lägg över de rostade grönsakerna, kryddorna med lagerblad men utan fisksås och till sist din nötbog som du har saltat ordentligt först. Häll över kokande (eller kallt) vatten tills det gott och väl täcker, och koka sedan upp. Nu ska buljongen med kött koka i först ca 3-4 timmar under lock, när köttet sedan är riktigt mört tar du upp det och lägger det svalt tills det är dags att äta. Behövs det så skumma av buljongen under tiden. Fortsätt nu koka buljongen i ca 3-4 timmar till innan du häller av den genom en finmaskig sil. Smaka av med fisksås tills det blir lagom salt efter egen smak. Nu är din buljong klar! Använder du inte allt direkt går den bra att frysa för övrigt, så gör gärna mycket på en gång!
Koka dina risnudlar enligt anvisningar på paketet.
Nu är det bara att strimla upp salladslök, chili och rödlök, och lägga alla tillbehör i små skålar.
Vid servering så grundar du med risnudlar i botten och sedan lägger du på de tillbehör du själv gillar. Sist av all häller du över den kokheta buljongen som därmed värmer och tillagar det sista direkt i tallriken. Smaka av med lite lime, sriracha samt hoisinsås (en liten skvätt av varje kan vara lagom). Ät med pinnar och sked! Supergott och väldigt fräscht, barnen älskade det verkligen, när de fick välja innehåll själva.
*Det här ingår inte i originalet men jag känner att det tillför något.
Tja, det är ju som det är här hemma, Oliver är typ frisk, Lukas har bara lite feber och halsont kvar, men Filip ”peakar” med feber och är riktigt hängig idag. Jag hoppas det är toppen i alla fall, så det inte blir ännu värre. Det är ju jobbigast när han är sjuk, eftersom det är en kamp att ge alvedon och ipren och så går det ju inte riktigt förklara för honom vad som händer heller.
Kontentan av det hela blir i alla fall att nyår kommer spenderas hemma själva, så det blir en lugn dag. Men gott ska vi ju äta i alla fall! Det som är inplanerat är:
Förrätt: En halv hummer – jag tycker den är godast naturell faktiskt, så vi delar den bara. Den får sällskap av tryffelchips (färdigköpta) med vispad creme fraiche, rom (den vanliga billigare varianten) och finhackad rödlök. Chipsen testade vi i veckan och det är sjukt gott!
Varmrätt: Grillad anka med potatis- och jordärtskockspuré, serveras med smörstekt endive och eventuellt lite rödvinssås beroende på ork hos Moi.
Dessert: Här blir det en variant av nåt maken såg på Nyhetsmorgon, nämligen romflamberade äpplen med philadelphiafluff och något krispigt som jag inte riktigt bestämt än. Kanske pistagenötter?
Låter rätt ok va? Till det blir det nån bra film för hela familjen (förutom Filip som jag hoppas somnar i vettig tid) och så tänker åtminstone jag gå o lägga mig tidigt – 1½ vecka av halvdålig sömn pga sjuka barn är inte optimalt för att den här tösen ska hålla sig uppe ända till tolvslaget.
Jag älskar att se vad folk ska äta på nyår, så orkar du får du gärna skriva in din meny i kommentarerna här eller på facebook.
Tänkte återkomma lite senare (eventuellt idag) med en sammanfattning av året i bilder, för den som är nyfiken. Och är ni inte nyfikna så vill jag passa på att önska er alla ett Gott Nytt År!
Häromdagen blev jag så galet sugen på Jitterbugg. Vet inte varför, men bara tanken på blandningen mördeg och maräng fick mig att börja dregla, så det var bara att börja baka!
Kör ihop degen hastigt, enklast i matberedare – tillsätt en äggula i taget för beroende på mjöl kan det räcka med en. Sen väljer du om du vill göra stora eller små jitterbugg, vill du göra stora plattar du ut degen lite hjälpligt i en rektangel på ett bakplåtspapper, vill du ha små delar du degen i två och gör detsamma. Lägg över plastfolie eller en fuktad bakduk och ställ i kylen medan du gör marängen.
3 äggvitor
0,75-1 dl socker
Sätt ugnen på 175 grader. Nu kan du antingen göra vanlig maräng genom att först vispa upp äggvitorna till de börjar bli fluffiga och sedan tillsätta sockret lite i taget. Marängen är klar när du kan vända uppochner på bunken utan att det rinner ut! Vill du kan du annars göra fransk maräng, då sätter du din bunke över en kastrull med sjudande vatten och vispar till sockret löst upp sig – sedan tar du av bunken från kastrullen och vispar till marängen är klar. Det senare ger en maräng som håller formen lite bättre i själva kakan, men båda går bra.
Ta ut degen/degarna och kavla nu ut den(låt folien vara kvar så går det lättast) till den nästan täcker hela plåten (eller halva då). Bred över din marängsmet och rulla ihop till en rulltårta, skär sedan i bitar (1,5-2,5 cm beroende på hur stora du vill ha dem). Lägg upp bitarna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Ta ut och låt svalna – kakorna går sedan även bra att frysa!
I går tittade jag och maken på dokumentären ”den bästa dieten” på SvT. I korthet går den ut på att fyra par/familjer får varsin kostplan att följa i fyra veckor och sedan ska de följas upp med blodvärden mm. De olika ”dieterna” är livsmedelsverkets tallriksmodell, vegankost, LCHF och 5:2 fasta och de olika familjerna stöter på lite olika problem med sitt tilldelade område. Det var program två i går och alltså mitt i de fyra veckorna de ska gå igenom.
Jag tycker sånt här är väldigt intressant, att lära sig om vad kost och livsstil gör med en människa. En väldigt cool grej var att de bla visade resultat från ett över 30 år långt experiment på apor, där hälften fått sitt fulla dagsbehov av kalorier och hälften fått 25% mindre i hela sitt vuxna liv. De apor som hela tiden haft ett kaloriunderskott såg SÅ mycket yngre ut än de som ätit hela sin ranson och dödligheten i gruppen med underskott var bara en tredjedel jämfört med kontrollgruppen. Så sjukt? Det skulle ju då indikera att man lever längre och ”yngre” genom att aldrig äta tillräckligt med mat, vilket låter så konstigt …
Periodisk fasta är intressant med, studier visar ju att det är bra för kroppen att vila från att hela tiden processa mat, vilket på ett sätt låter logiskt. När jag jobbar äter jag oftast enligt 16:8 fasta, vilket i praktiken innebär att man fastar i 16h (tex 20:00-12:00) och äter i 8h (12:00-20:00). Det är ingen ansträngning eller uppoffring när man jobbar, men nästan omöjligt när man går hemma… Det gör ingen skillnad med vikten för min del men det är ganska smidigt, och enligt vissa studier då bra för kroppen.
Paj på fullkornsmjöl och med ekologiska ägg.
För övrigt är ju mat rätt viktigt för oss (jag menar, det här är ju till stor del en matblogg) och jag tycker det är väldigt roligt, så vi har kommit ganska långt med att förbättra vår dagliga mat. Vi äter i princip bara produkter med fullkorn och som är mestadels osötade, vi lagar mycket mat från grunden, vi väljer oftast ekologiska matvaror och vi har minskat på vår konsumtion av rött kött. Det känns bra! Jag är extremt glad för att även barnen gärna äter grönsaker och smakar på det mesta, även om det går i perioder om ny mat blir godkänd hos alla.
Nu är det här INTE menat som nån pekpinne eller att skuldbelägga någon, det är bara något vi har tyckt känts viktigt för OSS, var och en väljer ju sina egna strider så att säga.
Det äts en hel del fika här hemma med, ska tilläggas!
Tänker du på nåt när det gäller kosten, eller tycker du inte det är så viktigt?
Jag har skrivit om det här tidigare, men aronia är verkligen kanon att göra både sylt och marmelad på. Eftersom man generellt säger att bär och frukt har mer vitaminer och antioxidanter ju mer färg de har så bör dessutom aronia ligga högst på listan, för de är extremt färgrika, blåsvarta bär! Det är väldigt många hus häromkring som har aronia-häckar, däremot har jag aldrig sett det i äldre områden så jag vet inte om det är ett ”nytt” bär för oss här. Vi har även ett aronia-träd, men det är ympat så det räknas inte riktigt. Buskarna finns i dvärgform, det har vi utmed häcken, de bären går precis lika bra att göra sylt på som de vanliga stora.
Plockar du bären innan det hunnit bli ett par ordentliga frostnätter så rekommenderar jag att frysa in dem en sväng först, då blir de sötare! Vi brukar frysa in i 1 kg omgångar så vi kan ta fram och göra sylt hela vintern… Beroende på hur bären är och hur tjock man vill ha marmeladen kan man labba med att öka eller minska mängden syltsocker, det här blir en lite rinnig marmelad eller en lite tjockare sylt.
Aroniabuskarna och träden får makalöst vackra färger nu på hösten med!
Aroniasylt / Aroniamarmelad
1 kg bär (behöver ej tinas)
3 dl vatten
2 dl strösocker
4 dl syltsocker
1 vaniljstång
1 kanelstång
saft från ½ citron (ca 0,5 dl)
Koka bären i vattnet i ca 20 minuter. Skrapa ur vaniljstång och lägg ner innehåll och hela stången i bären tillsammans med kanelstång, citronsaft samt socker. Låt det koka ytterligare ca 20 minuter.
Ställ nu ett gäng glasburkar och locken i ugnen på 100 grader under tiden, så är de steriliserade och varma till sylten är klar.
Vill du ha mindre andel hela bär så kan du mosa dem med tex en potatisstöt eller mixa lite hastigt med en stavmixer (ta upp kanel och vaniljstång först) i slutet av koktiden. Smaka av (försiktigt för det är varmt!) och häll sedan upp på de varma burkarna (använd grytvantar). Sätt på locken ordentligt och låt marmeladen svalna. Låt den sedan stå i kylen en vecka innan du äter den så hinner smaken mogna – men den står sig i flera månader sedan.
Aronia passar ypperligt på tex Gruyere, passa kläderna bara för de färgar av sig! Vill du testa mer recept med Aronia kan du ju prova att göra snaps eller likör!