På kusten i Göteborg

Efter två långa och intensiva dagar inför Produktionsmässorna på jobbet så tänkte jag nu äntligen hinna/orka sätta mig ett par minuter och skriva om söndagens utflykt till kusten vid Göteborg (vid Lilleby). Vi åkte för att träffa barnens morbror och moster, men även för att komma ut lite bara! Vädret var ju verkligen kanon, däremot är det ju sådär populärt att åka bil tycker Filip, jag är faktiskt orolig för bilresan i sommar. Den måste ju liksom gå, så han får ju vänja sig, men jag mår verkligen fysiskt och psykiskt dåligt när han tycker det är jobbigt /tråkigt.

IMG_7318

Perfekt väder fick vi, lite molnigt men typ 27 grader i skuggan ändå!

IMG_7313

Det där med picknick alltså, det är på ett sätt mysigt men det är banne mig inte avslappnande när det kryper saker överallt (bebisar, myror och andra kryp) och man ska hålla reda på alla på en gång. 

IMG_7306

Finaste mostern och blivande mamman!

IMG_7305

Och såklart fina, alldeles lagom knäppa morbror och blivande pappa (sjukt konstigt det känns när ens lillebror ska bli pappa?)

IMG_7322

Filip gav vattenmelonen 10 mums av 10 möjliga!

I vilket fall, himla kul att träffa brorsan och Rebecka! Inte så avslappnande dock med ettåring som vill hålla handen och gå runt hela tiden, äta alla stenar och pilla på alla bitar av glas överallt… Hade varit lite enklare om han kunnat bada och leka i vattnet lite men det är ju iskallt än. Vi var rätt slut när vi kom hem den dagen, jag känner fortfarande av det iom långa dagar på jobbet med, skulle gärna haft ett par riktigt lugna dagar nu men det ser inte ut att bli så än, först lite mer jobb och sedan min lilla frustrerade 1-åring. Nåväl.

Måste bara avsluta med en bild från i kväll, det är så himla skönt när det är sånt väder att man bara kan låta en liten gosse springa runt naken i trädgården, små barnkroppar är det finaste som finns! (och jag önskar att det inte vore en sån sjuk värld utan att man hade kunnat dela med sig av såna bilder med, men det kan man ju inte!)

IMG_7335

Min nakenfis!

Riskanalys

Ja nu är det Nyhetsmorgon som är inspirationskällan för dagens inlägg igen, men just nu pratar relationsakuten om semestrar och förväntningar på sommar och semester. Himla intressant, för precis som de säger så är nog ett väldigt vanligt problem just att man har olika förväntningar. Jag känner själv att man lätt bara kör på och inte ens reflekterar över att man har specifika förväntningar, så jag började fundera lite på vad jag själv vill ha ut av en sommar och en semester, en riskanalys inför det som kommer så att säga 😉

Umgänge – jag vill umgås med de jag tycker om (massor med familjen men även vänner), men här vill jag ha ett närvarande umgänge, jag vill kunna sitta och prata med barnen och maken utan en massa annat som lockar (tex spel för barnen). Bäst när vi pratar allihop runt något som alla är engagerade i!

IMG_2061.JPG

Upplevelser – även här handlar det om att uppleva saker TILLSAMMANS med familjen, från bilresan som kanske inte låter så sexig till att vi är på stranden eller i en nöjespark. Att vara närvarande här med och uppleva precis det som händer! Risk här är att vara alltför fokuserad på det som KOMMER, där är tex barnen olika och en av dem är aldrig nöjd i nuet utan tänker alltid på sånt som kommer, vilket kan irritera mig eftersom det aldrig känns som alla är nöjda då.

IMG_1400

Älskar sånt här, när vi upplevde hela Plitvice-parken tillsammans. Underbart och ett fantastiskt minne!

Vädret – ok, jag erkänner, jag vill verkligen ha sol och värme på sommaren/semestern, det är EN av anledningarna till varför vi åker iväg. Är det riktigt skitväder en hel semester då måste jag erkänna att jag blir riktigt besviken och sur/ledsen, ett par dagar kan man ju hantera men inte en hel semester. Mest jag som bryr mig dock, så jag får nog tänka mig för så jag inte smittar ner de andra i så fall.

IMG_1854

Svårt att inte må bra (eller i alla fall bättre) i fantastiskt väder

Aktiviteter – jag vill gärna GÖRA något på semestern (se upplevelser), men jag har ändå absolut inga höga krav på det som ska göras. Att åka till stranden en dag räcker gott, eller träffa kompisar och fika, men jag vill ändå uppleva något varje dag och även de små sakerna räknas stort här! Här har nog jag och maken störst klyfta – han är supernöjd med att bara vara hemma och göra inget vilket jag kan bli stressad över. En lösning är att åka iväg själv och göra saker ibland!

IMG_2105

Ser inte att just kanotpaddling är görbart med 1-åring, men kanske själv med de stora barnen?

Sen finns det ju en punkt som innehåller både umgänge, aktiviteter och upplevelser och det är ju såklart MAT!!! Skulle säga att det här är lite mer än halva anledningen till att vi åker på semester 😉

IMG_1566

…och öl. 

Lite mer konkreta saker jag hoppas på:

  • Semester (ja den vet vi ju blir av om inget väldigt allvarligt händer)
  • Lite vandring/grillning
  • Kanske Skara Sommarland
  • Borås djurpark
  • Strandhäng
  • Glassätande

Så, vad tror du, är du och din familj synkade i era förväntningar? Vad blir den största utmaningen i sommar?

 

Sommarlöften

Jag sover i Filips rum när telefonen ger ifrån sig ett pling som indikerar att den yngsta familjemedlemmen är vaken och redo att börja dagen.

Klockan är 06:15 och jag stapplar ograciöst bort till vårt sovrum för att hämta honom. Som vanligt möts man av ett brett leende, även om jag är lite väl nyvaken så är vi ändå morgonmänniskor, han och jag.

Vi lämnar maken i sängen och går ut i vardagsrummet. Jag sätter Filip vid fönstren mot baksidan och tar på mig träskor, dags att släppa ut hönorna. På morgnarna är jag varm av mig och kliver ut i trädgården i bara nattlinnet.

Solens strålar värmer redan mitt ansikte men luften är sval mot mina bara ben, mättad av fukt från nattens dagg. Det är helt tyst ute förutom en mångfaldig kör av fågelkvitter, inga bilar och inga människor än så länge. Hönorna kluckar förnöjt när jag släpper ut dem på gräsmattan, som senaste veckan bytt ton från brun-grå till krispigt grön. I trädgården har små knoppar förvandlats till nya små blad och ger löfte om att det snart är mer än gräsmattan som skiftar färg.

Jag blir stående i några minuter och bara njuter av känslan att det snart är sommar, innan Filip bankar på rutan och vill ha sällskap.

Den här morgonen kommer jag spara, tänker jag, och går in och försöker få ner den på bloggen. Här fastnar bara en bråkdel, men känslan, den finns kvar i min kropp.

Bild av Henrik Rosén, tack!

Kan vi enas om att det är trendigt?

Inlägget innehåller adlinks.

Måste börja med att säga tack för kommentarerna på gårdagens inlägg på facebook, det värmer och vi ÄR ju ändå en hel del kvar med. Skönt!

Men nu flyttar jag mig raskt till dagens fundering, för obönhörligen med vårens och sommarens ankomst så närmar sig ju dagen – igen – då man ska/vill iklä sig någon form av strandplagg. Sen vad alla tycker om det, det är ju skit samma, men personligen vill jag åtminstone känna mig hyfsat bekväm i det jag har på mig, oavsett om jag är på stranden eller ej, och efter barn nr 3 så känns tanken på min numer lite fluffiga och bleka kropp i en bikini inte helt lockande. Dessutom tänker jag att det är INTE smidigt med en bikini när man har en 1-åring på höften som gärna sätter en fot på troslinningen och en hand som bestämt drar i bikiniöverdelen (jodå, jag minns hur spännande det kan bli), så i år går mina tankar till att man kanske skulle köpa sig en snygg baddräkt istället? Inbillar mig dessutom att det är ganska trendigt just nu, men det kan även vara rent önsketänkande… Det finns i alla fall mycket snyggt att välja bland, kolla här t.ex!

baddräkter.jpg

Allt ovan är baddräkter från Åhlens (adlink), så himla fina! Är sugen på den blå eller den randiga…

Sen kanske man ändå vill HA en bikini för att kunna sola i när barn sover snällt, tyst och länge i sin vagn (hahahaha). Jag är också ett stort fan av strandplagg i stil med kaftanen nedan, älskar att man känner sig strandredo men ändå lite mer klädd. Skulle väldigt gärna vilja bära med mig allt i en snygg strandväska, men det lär väl snarare bli 8 stora bags med alla ungarnas grejor, vatten, lunch, snacks, bebissaker och gud-vet-allt…

badkläder.jpg

Bikinis // Strandväska// kaftan  (adlinks)

Tycker det är så surt att sånt här brukar ta slut ganska fort, för just nu är man ju inte dösugen på att ställa sin bleka lekamen i en provhytt endast iklädd badkläder, men vill man ha något fint måste man ju nästan passa på.

Hur jag planerar en familjesemester

Jag vet inte hur många som tycker det här är intressant, men jag brukar ändå få en hel del nyfikna frågor på hur vi lägger upp en resa när vi ska bila ner till t.ex. Kroatien med 3 (tre!!!) barn, så jag tänkte jag skulle visa hur jag gör. Nu är jag dels ett stort fan av listor, det gör att jag kan slappna av och inte blir så rädd att jag missar något, men det känns extra viktigt att boka boende när man har en väldigt liten människa med sig och vill vara säker på att man har någonstans att sova. Rum finns det gott om, men familjerum växer inte på träd…

Själva boendet i Kroatien bokade jag för en gångs skull redan innan jul, jag bokar genom Novasol för det tycker jag funkar bäst. Det blir ett eget hus med egen pool, där vi nu för första gången någonsin återvänder till ett tidigare boende.

Nu i helgen har jag suttit och lagt upp själva resan dit och hem. Det är totalt sett ca 21 timmars resväg, så man måste dela upp det hela lite smart. Jag börjar med att göra en karta via google maps som jag sedan sparar ner på mitt eget google. Det kan se ut ungefär så här:

karta.jpg

Under tiden jag sätter ihop den så kollar jag också så restiderna blir ungefär som jag tänkt mig, första dagen åker vi riktigt tidigt, runt 03:00, för att kunna avverka en extra lång (och tråkig) bit direkt. Första dagen brukar jag lägga ca 10 h bilresa sammanlagt, de andra två dagarna blir det ungefär 6 h vardera – förutsatt att det flyter på som planerat. Då kan vi ta resan i två stycken 3h pass och ta en längre paus mitt på dagen när vi kan springa runt med barnen som behöver röra sig. Sen blir det ju väldigt… intressant, att se hur det går att bila med Filip, han kommer ju bara vara 1 år och 3-4 månader och sover sällan länge i bilen som det är nu. Men det får gå, på något sätt.

När jag planerat in sträckan så sätter jag mig med ett dokument och med Links und Rechts och börjar leta lämpliga Gasthaus runt de planerade stoppen. Jag letar efter de som har familjerum eller 4-bäddsrum och försöker hålla mig till de som kostar ca 120€ per natt inklusive frukost. Det går oftast hyfsat enkelt. Ett tips om du sover på gasthaus en söndag är att dubbelkolla så deras restaurang har öppet då! I mitt dokument sammanställer jag sedan en översikt, som ser ut ungefär så här:

reseplanering

Där antecknar jag hotelladresser, om rummet är bokat och vilka datum det gäller. Det sistnämnda får man hålla tungan rätt i mun för ibland känner jag, det är lätt att tänka fel här. Jag skriver in vilka priser jag får med, så jag kan planera en ungefärlig budget. Mycket planerande, men också väldigt roligt!

Frågor på det?

Vattenkrig

Puh, Filip har somnat och pojkarna är ute och leker nån slags komplicerat vattenkrig, så jag fick en minut över att blogga! Tycker liksom det är så kul det här, att kunna skriva saker om inte annat för min egen skull, dels för minnet ( O.o ) men dels även för att man får lite perspektiv på sig själv med. Sånt som känns jobbigt nu ser inte alls så jobbigt ut när man läser det senare ibland, och ibland är det tvärtom.

Hann fota pojkarna lite i alla fall. Lukas har på sig en ”värmedräkt”, som en tunn våtdräkt med fleece på insidan, men som ni ser så sitter den lite för löst för att funka ordentligt på honom, den lilla spetan. Men det blir väl lite varmare i alla fall… De får ta varmvatten i pistolerna för att han alls ska kunna vara med! ❤

IMG_4669IMG_4679
IMG_4656

Hönorna lever fortsatt avskiljt, men får chansen att hälsa på varandra rätt ofta för att vänja sig vid varandra. De små kycklingarna växer som bara den!

IMG_4648IMG_4654IMG_4647IMG_4676

Som en ångvält eller så

Herregud vad dagarna liksom bara… kör över en?

Häromdagen (minns inte exakt när, allt bara flyter ihop) var jag nere på Hälsan och fick kåvepenin för halsfluss – jag hade absolut kunnat genomleva den men jag är rädd att smitta Filip som ju redan är nedsatt eftersom han själv är förkyld. Han var vi för övrigt med på barnmottagningen idag, eftersom hans över 3 veckor långa och eskalerande förkylning har resulterat i ögoninflammation – så i väntan på att en odling på ögonen ska bli klara så har vi nu fått antibiotika i form av ögondroppar till honom. Mycket hellre det än penicillin, hua för att ge det till småbarn…. Övriga familjen är typ friska, eller förresten så kräktes Oliver en natt, men det var bara en gång och inte så mycket (och ingen annan är ”smittad”) så det kan knappast varit kräksjuka i alla fall. Troligen för mycket godis hos mormor bara, suck.

IMG_4642.jpg

Så här ser det ut när det är ”bra”. Stackars liten. Det här är för övrigt det enda fotot jag tagit de senaste dagarna, har inte hunnit plocka fram kameran liksom. 

Men annars då?

Tja, vår tonåringshöna Flora blev totalt utmobbad av våra äldre hönor, så nu går hon i en avskiljd del i hönsgården för att inte bli helt sönderhackad. Vi hoppas att de ska vänja sig vid varandra lite, men visst, förr eller senare blir det ju ändå ett visst hackande på varandra – det är ofrånkomligt när de ska bestämma rang sinsemellan. De små kycklingarna går ju helt för sig själva, de bor ju i en kaninbur i vårt egna badrum som det är nu, så än så länge är det lugnt för dem men det blir ju en egen fas med dem sen med.

Dessutom hittade vi lite kvalster i vårt hönshus, och de stora har fått ett speciellt kvalsterangrepp på fötterna, så igår (???) storstädade och desinficerade vi hela hönshuset och hönsgården, tätade alla springor och gav hönorna fotvård.

Med allt det här och så tre barn på det hela så är väl den enda bonusen (återigen ???) att jag tror att jag blivit av med ett mammakilo, för jag kan garantera att man knappt hinner äta på dagarna – och hinner man det så slänger man i sig maten. Men visst, när man väl landar i soffan framåt nio på kvällarna så blir det kanske en glass och ett glas vin eller så, men det går inte på pluskontot ändå just nu.

Så, det här låter kanske lite katastrofalt, men varje grej har liksom inte varit en så stor grej, så det låter nog mest så när man slänger fram allt på en gång.

I morgon åker maken och hälsar på en gammal kompis och kommer tillbaka fredag kväll, så nu ska jag försöka överleva på egen hand med. Tjo och tjim, vilken skön sommar… *

*eller???

Dagsutflykter

Vi försöker göra så mycket vi kan av dagarna här, det hjälpte ju en hel del att det tillslut blev några dagar med riktig sommarvärme. Vi har tex varit ute och fikat på Ravelsmarks gård utanför Gränna – gott, enkelt fika, med höns, kaniner och grisar att titta på till barnens förtjusning. IMG_4577

IMG_4596

Har jag sagt att jag älskar solen? Tycker det varit för lite av den varan i sommar…

IMG_4597

Fina pojkar!

IMG_4603

IMG_4608

Fin man, min man 🙂

I förrgår blev det årets första (!!!!) badutflykt – till Attarpsbadet eftersom alla sjöar är iskalla. Nu frös ju Lukas som en hund ändå, stackarn, han är ju som jag väldigt frusen av sig. Själv höll jag mest koll på barnen och sällskapade Filip som inte heller badade (varför är den minsta babypoolen helt ouppvärmd??? Iskallt ju!).

IMG_7996
IMG_7993

I går hade jag en kompis (väninna för den som vill 😉 på frukostbesök, sen hann jag och Lukas med lite egentid på minigolfbanan vid Rosenlund innan grannarna kom över på kvällen och gästade oss på lite Palak Paneer.

IMG_7999

I morgon ska vi ÄNTLIGEN åka ut till en bondgård nånstans utanför Nässjö och välja lite höns – misstänker att de inte är små kycklingar, men det har varit så svårt att få tag i det så nu får det liksom bli lite större kycklingar om det är det som krävs. Ska bli riktigt kul och väldigt efterlängtat!

Två mindre ”setbacks” den här veckan är att Filip helt klart nu klivit in med själ och hjärta i sitt fjärde utvecklingssteg, och därmed har svårt att komma till ro på dagarna och äter dessutom väldigt lite – det andra är att jag vaknade med ont i huvudet och kroppen i morse. Trodde först jag bara var trött, men har känt mig sjukt hängig idag – brukar verkligen aldrig vara sjuk men det här är typ tredje omgången på semestern??? Vet inte om det är nedsatt immunförsvar pga sömnbrist eller nåt.

IMG_4571

Han är dock förtjusande glad mestadels ändå, det lilla charmtrollet ❤