Skridskor på Ören

I går hade vi bestämt att ta en utflykt till Ören för att åka lite skridskor och grilla korv, visserligen hade jag hoppats på lite sol också, men det fick gå bra ändå. Barnen har aldrig åkt skridskor på en sjö förut, så det tyckte det var jätteroligt, speciellt den skottade slingan som gick lite längre ut i sjön. Väldigt fin is var det!

img_3007

Ja alltså, resten av familjen åkte skridskor, jag eldade och skötte markservis. Jag är en urkass skridskoåkare även när jag inte är gravid, och nu tänker jag absolut inte ställa mig på ett par skridskor…

img_3016img_3019img_3021img_3024img_3033

img_3036

Tämligen grått väder, men i alla fall uppehåll. 

img_3040img_3056

Fem dagar i Februari

Det är fantastiskt kul att kunna kolla tillbaka själv i bloggen, och se vad man tänkte och gjorde för upp till 6 år sedan! Jag kikade på ett litet axplock av vad jag gjort i februari, och här är vad jag hittade:

2011

d4307-dsc04915

Sömnbrist verkar stå högst på listan här, med Lukas på ca 7-8 månaders ålder. Hmmm, hoppas den kommande bebisen sover bättre?!?! Annars verkar det mesta cirkulera runt familjeliv och framförallt barnen, såklart.

2012

Lukas hade lunginflammation och var inne ett par vändor på akuten, och jag och Oliver var på Universeum (verkar vara dit man ska åka i februari 😉 )

2013

Aha, nu har jag börjat träna, både styrketräning, kickboxing och så åker jag längdskidor. Det sistnämnda saknar jag massor, hade hoppats kunna åka lite innan jag blir alltför stor och tung, men nu verkar det lite kört, vet inte om jag vågar ställa mig på ett par skidor nu (och framförallt tror jag inte jag kan andas tillräckligt för att få upp ens styrfart….).

2014

Oj oj, 2014 är det året jag ”toppar min form” och jag har aldrig i hela mitt liv varit så vältränad och fit. Det är ett tämligen egocentrerat år, men samtidigt nog välbehövligt efter att allt fokus legat på två barn i många år. Maten har jag stenkoll på och det är kesobröd, GI-mat och LCHF-pajer, allt maxat med protein såklart.

2015

På det personliga planet kämpar jag som fan här, mitt hårda kost- och träningsschema från året innan håller helt enkelt inte när man har familj, barn och jobb, men jag vill inte släppa. Något jag är på väg att släppa taget om är däremot kickboxingen, för en dröm och planer om en sladdis börjar växa fram allt mer… Men än kämpar jag på, allt mer desperat, med proteinfluff och kvarg. Men det blir också mer recept i bloggen nu framöver!

2016

Oliver tävlar i friidrott, och vi i familjen försöker ta oss ut allt oftare. Vädret verkar ha varit lite mer vårlikt vid det här tiden, och vi grillar på hemmaplan med. Bloggen får allt fler recept och ligger nu med på MyTaste där den går riktigt bra.

Sedär, en liten tillbakablick. Kan varmt rekommendera att blogga eller på något annat sätt skriva upp lite vad som händer i ditt liv, för jäklans vad fort man glömmer och det är fantastiskt roligt att titta tillbaka!

Universeum

*Gäsp*

Vi har precis kommit hem från en tripp till Göteborg över dagen, jag och familjen. Det var ju så himla trist väder hemma (och även i Göteborg i och för sig) att jag bara kände att det vore så grymt skönt att komma hemifrån, så i fredags bestämde vi att vi skulle åka till Götet och gå på Universeum och sen hänga med bror och sambo. Himla trevligt!

img_2945

img_2957

Det är himla trevligt att gå runt där ett par timmar, och det gav mycket mer nu när barnen är lite större. 

img_2964

img_2969

Det är lite lagom tunt att släpa runt på den här magen nu kan jag säga…

Experimentdelen på Universeum var helt perfekt för Lukas so är en klassisk ”ska-pilla-på-allt”-pojk… Herregud, vet inte hur mycket saker han pillar sönder hemma, men här fick han ju trycka, dra och peta på precis allt (vilket han också gjorde)… Min förhoppning är att han ska ha fått lite utlopp för sin nyfikenhet men den kanske bara växte?!?

I lördags fick jag avhålla mig från träning, går och dras med irriterade luftvägar, hosta och lite förkylning, inget allvarligt alls, men det märks att man är känsligare som gravid för de tre gånger jag tränade (väldigt lugnt) i veckan så blev det värre på kvällen, så för min och bebbens skull fick det bli en vilodag. Kvällen spenderades på trevligast möjliga sätt med grannarna över på käk, det blev en klassiker i form av stekt torsk, kokt potatis, ärtor och smörsås, så himlans gott och enkelt!

Gissar att det var sista trippen till Göteborg innan bebisen kommer, vilket gärna får inträffa lite tidigare än beräknat, för övrigt…

VAB-tisdag

Idag har jag och Lukas tagit det lugnt här hemma – han vaknade i natt med feber och det har fortsatt hela dagen. Visserligen inte hög feber, men den verkar inte direkt ge med sig heller, så om det inte händer nåt i natt så han vaknar kalas-pigg i morgon så blir det nog VAB då med. Hörde att flunsan förväntas toppa nu framöver, men det känns som hans feber inte är tillräckligt hög för att det ska vara det som är på G?

img_5975

Den enda ”utflykten” jag tagit mig för idag var en tripp ner till MVC för rutinkoll av mig och magen. Allt såg toppen ut, magen följer kurvan exemplariskt, huvudet är ruckbart men har alltså redan sjunkit ner ordentligt för att bara vara i v 32 (vilket fick mig att hoppas att jag kanske inte går över tiden med den här, men det är nog en falsk förhoppning) pulsen låg på ca 138 och alla värden såg bra ut. H*n har gott om plats att röra sig på än, och rörde sig massor idag med, dock har jag inte särskilt mycket plats över själv för lungor och sånt tjafs nu verkar det som… Har sedan i helgen varit riktigt aptrött och känt mig supergravid, vilket känns extra markant när jag varit så pigg och liksom ”mig själv” fram till nu. Hoppas att det bara är en tillfällig svacka…

Just nu sitter jag faktiskt och funderar på att jag nog egentligen borde åka ner till gymmet och träna, men det är mörkt och jag är så trött och seg så det vete katten… Får ju ont i axlar och rygg av att vara så stilla som jag varit idag, men jag kanske kan försöka ta mig ut på åtminstone en kortare promenad i mörkret – allt för att få upp blodcirkulationen lite.

Att trötta ut barnen

Då var vi alltså inne på andra och sista veckan av jullovet. Tack och lov har det ju kommit liiite snö i natt, så barnen har precis gått ut med varsin pulka för att åtminstone försöka åka i en mindre backe precis i närheten. Så himla skönt när de kan gå iväg själva och göra det, för jädrans vad kallt det blir när man inte är sådär superrörlig direkt.

Igår var vi i Skövde och badade, tillsammans med mycket folk… Men det var kul ändå, i alla fall barnen älskar det ju. Maken fick agera leksällskap till Lukas, Oliver hade med sig en kompis och de sprang runt en massa själva och åkte rutschkanor – jag försökte hänga med till en början (alltså så jag åtminstone hade uppsikt över dem) men det var i princip omöjligt. De var ju ändå två och båda är väldigt duktiga på att simma, så jag höll mig mest synlig så de åtminstone skulle hitta MIG.

Att barnen behöver en massa fysiska aktiviteter märks så här en bit in på jullovet, efter en vecka så klättrar de både på väggarna, varandra och mig annars. Man märker lite hur mycket de faktiskt rör på sig i skolan, alltså på raster och gympa och så, för herregud vad energi de har över…

Nu ska jag passa på att snika till mig en kopp te och en arrakskaka innan barnen kommer tillbaka in… Tänkte senast i går att nu får det vara nog med fika, men å andra sidan är de korta stunder man har helt för sig själv väldigt lätträknade, så det får nog bli en liten fika ändå…

Ha en skön dag!

Vad hände 2016?

Jag är himla glad över att ha bloggen att gå tillbaka i och kika på vad man gjort under året, för jag tror jag är halvt senil… Men här kommer nu en liten sammanfattning:

Vi var ute med familjen i naturen

Just vandring blev det inte så mycket av det här året tyvärr, en kombination av dåligt helgväder och lite svårt att få barnvakt, men vi var ute desto mer med hela familjen och gick kortare sträckor samt grillade. Väldigt trevligt!

Vi var i Kroatien på semester

Lugnt och skönt kan man väl säga att vi bodde, minst sagt, i vårt hus på en bergssida i norra Kroatien. Men vackert väder var det, och vi badade HUR mycket som helst!

Vi lagade mat

Eller ja, jag lagade väl kanske det mesta av maten, åtminstone det som kommer upp här på bloggen 😉 Här är några av mina mest populära recept.

Vi blev med barn

Efter ungefär två års försök så blev jag äntligen gravid – en liten semesterbebis närmare bestämt. Nästa år, närmare bestämt 22 mars 2017, är det beräknad födsel på den här lilla krabaten.

Lukas fyllde 6 år

…och tappade alla framtänder lagom tills födelsedagen, sötnosen. Nu precis i slutet på året så har han lärt sig att både läsa och skriva riktigt, riktigt bra, inte illa för nån som går i förskolan 🙂

Oliver fyllde 10 år

…och fick äntligen sin egen smartphone. Han tränar vidare med sin friidrott där han älskar höjdhopp allra bäst!

Jag tränade

Yogan blev ett mer bestående inslag i min träning, men även sedan jag blev gravid så har det varit ungefär samma slags träning, dvs Styrketräning, Yoga och HIIT, även om alla 3 formerna fått anpassas efter graviditeten. Skönt att det gått så bra att hålla igång träningen ändå, jag mår så mycket bättre av det.

Jag jobbade…

… ja ok, man ska ju vara tacksam för det, men det har varit ett trögt år på jobbet. Som tur var så avslutades det mer positivt med ny chef så jag har mina förhoppningar om att nästa år blir bättre! På tal om det – tänker alltså jobba fram tills det är dags att få barn mer eller mindre, om det nu inte händer nåt på vägen.

Men…

…allt gick ju inte som det skulle heller. En kompis dog i bröstcancer och lämnade en familj med make och två barn efter sig. Ungefär samtidigt fick en annan kompis beskedet om bröstcancer och kämpar sig nu igenom en massa behandlingar, samtidigt som familj och barn ska ha det bra.

Jag vill till slut bara önska er alla ett fantastiskt gott nytt år – hoppas era 2017 blir mycket bättre än ni kan våga hoppas!

Friluftsdag

Igår var sista kvällen för i år (och för den här julen) som vi kunde hänga med min bror och hans sambo innan de åkte hem till Göteborg. Vi bestämde oss för att ta en sväng ut till Hassafallen och grilla korv på förmiddagen, lite kallt men skönt att komma ut.

img_2752img_2744img_2743img_2739img_2735img_2733img_2727img_2725img_2723

Så himla goa människor! Efter skogen, lite senare på kvällen, hämtade vi sushi och spelade sällskapsspel hela kvällen lång – precis som det ska vara på jullovet! Bästa avslutningen med familjen 🙂

Speltid med barnen

Det är visst lite tyst här inne, men ibland är det ju skönt med jullov 🙂 Igår och idag är vi på LAN (eventlan.se) med barnen, eller snarare – igår satt Tobbe och Oliver i några timmar och idag sitter jag och Lukas några timmar. Även om vi har en hel del ”regler” för hur mycket man får spela så tycker vi ju ändå att det är kul att göra det, allihop, och då känns det lite extra kul att göra en sån här grej ibland.

fullsizerender

Annars har vi tagit det rätt lugnt, en promenad i Strömsberg i går, och en sväng på mellandagsrean för mig idag. Hittade faktiskt en hel del, för ovanlighetens skull… Det blev några nya tröjor, en kofta, en bikini som jag hoppas ska vara ”barnsäker” nu (inte för att mina vanliga är vågade men de är liksom lite små just nu) och lite annat smått och gott. Roligt!

Här kommer ett gäng mobilbilder på den kalla men sköna promenaden igår…

img_5697img_5700img_5707img_5717img_5683 Barnen lekte omvänd dragkamp med maken typ hela vägen runt, fattar inte hur nån av dem orkade, men roligt hade de!!

Juldagsslappande

Ifall jag har nån läsare som inte följer mig på facebook eller instagram så vill jag önska er en lite sen, men god jul!

Själva hade vi det himla lugnt, skön uppesittarkväll med bror och hans sambo kvällen innan, med god ostbricka (eller brickor snarare, för det var liksom vår middag så vi hade tagit i lite eftersom alla i familjen älskar ostbricka).

img_2696img_2695

Julafton blev mest en utdragen paketöppning – först morgonpaket till barnen (Nintendo classic mini), sedan paketbyte med mormor och morfar som åt brunch med oss innan mormor skulle jobba, stackarn, och därefter kom tomten efter Kalle och hans vänner. Inte så dumt att sprida ut paketen lite måste jag säga!

img_2715

Hela familjen är ganska exalterade över Nintendot måste jag säga, väldigt charmigt med alla retrospel. Lite chockerande svåra dock, hade nog förträngt hur mycket man fick sitta och traggla med saker innan man klarade dem – men bra för allas tålamod att öva på det med lite 🙂

img_2707
img_2706

Jag fick en yogamatta deluxe av maken- en Manduka Pro Mat som var både extra tjock och extra lång, verkar helt super till mig som alltid glider på vanliga mattor pga torra händer och fötter… Ska prova den i morgon bitti eller i kväll tror jag, har liksom varit lite för mätt för att vilja ställa mig upp och ner 😉mandukapro_magic__84258-1359408411-1280-1280

Idag har vi mest slappat, som sig bör på juldagen. Ungarna gick runt i sina nya morgonrockar fram till halv tolv på dagen innan vi fick på alla kläder och kom ut en sväng i friska luften. Nu är maken och Oliver på bio och ser Star Wars, och jag och  Lukas pysslar och spelar. Skönt, men i morgon måste jag nog röra mig lite mer för skit vad ont i svanken och ryggen man får av att röra sig så lite…

Hoppas att ni alla haft en riktigt skön och lugn jul, och att ni får ett fortsatt skönt lov!

Julstress och julkrav

Det är ju, som alla år, en hel del prat om julstress runtomkring, och många bloggare försöker balansera upp bilden av en perfekt ”instagram-jul” med verkligheten, så jag tänkte att jag skulle berätta lite om hur VI gör runt den här julen. För trots alla länkar om julbak och julgodis som jag tipsar om och gärna frossar i själv, så kan jag meddela att vi har bakat EN sats lussebullar, och en sats mandelkakor. Det blir inga pepparkakor (orkar inte engagera mig och barnen verkar måttligt sugna på att baka) och inget hemgjort julgodis som blir liggande i nåt skåp någonstans (alternativt kräks upp av barnen när det blir för mycket av det goda).

img_2496

Den här julaftonen kommer vi dessutom spendera till största delen själva, så jag funderar på att typ inte göra nån julmat alls direkt – möjligen egna köttbullar för både barnen och maken älskar köttbullar med rödbetssallad (jag med, när jag inte är gravid) på macka.

Kvällen innan kommer bror och sambo till oss på lite uppesittarkväll – då blir det en ost- och grönsaksbricka helt enkelt. Julafton jobbar mamma kväll, så då blir det förmiddagsfika (ev. lite åt brunchhållet om jag orkar baka typ saffransscones) tillsammans. Sen är vi liksom själva på resten av julafton, så då har jag inte direkt några krav på mig att prestera ett helt julbord direkt. Samtidigt måste vi ju ändå äta något, men jag har inte riktigt kommit på VAD än – är liksom inte så sugen på stabbig julmat. Tar gärna emot tips på något lite juligt men ändå lättare!

Julgran har vi ju plockat in, så den har vi, men förutom det vinterpyntet jag satte upp till advent så vete sjutton om jag direkt tänkt ställa in en massa tomtar och grejor… Kanske vid barnens rum, om de vill, men än så länge visar de inte direkt nåt intresse för det.

a325a-dsc06892

En bild som gissningsvis är 4 år gammal. När det kommer till julen så får det bli att lyssna av barnen lite, är det nåt de inte efterfrågar och som jag inte heller själv känner ett behov av, då skiter jag i det. 

Så, en extremt avslappnad jul, där kraven inte är större än vilken helg som helst (dvs det måste ju finnas NÅN form av helst hemlagad mat på bordet vid åtminstone EN måltid).

Hur firar du din jul? Vad tycker du är mest stressande och vad tänker du släppa på i år?

img_2629

Hade gärna tagit mitt julfika ute, lite så här, för DET är riktigt, riktigt mysigt!