I morgon och kommande 3 dagar ska jag som en del av Energikontoret agera utställare på Elmia Subcontractor. Det är ju en mässa som när man jobbar på Elmia är liksom finalen på en lång och arbetstung höst, alla är trötta men samtidigt så är även alla så medvetna om att det är den sista stora ansatsen för året, vilket gör inflytten och det sista arbetet innan mässan öppnar så himla kul. Man jobbar lätt 14 timmar på gående (i vissa fall springande) fot, men alla i kedjan jobbar som ett enda team och det gör att man ändå orkar – OCH har kul under tiden!
En gammal bild från Elmia garden, den absolut roligaste mässan att jobba med!
I dag var jag och en kollega uppe och satte upp det lilla materialet som vi ska ha i vår monter, och jag fick sån himla go Flashback från just de här dagarna. Sen kan jag i efterhand se att jag var en hårsmån från utbrändhet när jag slutade där, pga en massa saker som jag inte tänker gå in på, men just den där goa känslan kan jag verkligen sakna. Men jag hade nog ändå inte kunnat gissa när jag slutade att jag skulle stå som utställare 4 år senare! Tänk vad coolt livet är ändå, och vad lite man kan se och räkna ut i förväg.
Ska ni på mässan så kika ner på mässgatan (sustainability arena) och säg hej!
Det var ändå ett antal av er som var sugna på att höra veckans mat, så jag tänker jag provar att lägga ut vår meny för veckan. Som jag sagt innan så vill vi ju helst inte åka härifrån i onödan, så vi samlar numer HELA veckans inköp till ett enda tillfälle, till skillnad från att vi tidigare i princip har handlat dag för dag. Nu försöker vi oftast också göra så vi har lite portioner att ta med till jobbet, jag och maken, i den mån det funkar/räcker. Tänker göra det här enkelt så det blir bara rätterna med recept där jag har, antal och shoppinglistor får ni hitta på själva 🙂 Försöker se till att det inte blir kött alltför ofta och åtminstone en fiskrätt i veckan.
Lördag – dillkött med kokt potatis pga så jävla gott
Söndag – Rotmos och fläsklägg, händer att jag blir SÅ sugen på detta och i veckan åt en kollega det, så nu måste jag göra egen!
Måndag – kräftostsoppa. Försöker undvika soppa på torsdagar då barnen oftast får soppa i skolan/på dagis, men det är himla bra lunchmat att ta med dagen efter till jobbet.
Tisdag – Palak paneer med grillost, fast i vanlig stekpanna och inte på muurikka.
Onsdag – köttbullar och stuvade makaroner. Köper färdiga kycklingköttbullar pga barnen tycker de är godare och smidigt, och gör ”fuskstuvade” fullkornsmakaroner.
Torsdag – färdiga, frysta potatisbullar och till det blir det stekfläsk. Enkelt, snabbt och gott.
Fredag – håller den här öppen, ibland måste vi skjuta på någon rätt i veckan eller så blir det kanske köpepizza om vi inte orkar/vill/hinner laga mat.
MYCKET ättika ska det vara i såsen till dillkött, så där så den nästan drar lite bak på tungan… Mmmm…
Sådär, det var inte mer komplicerat än så. Det är en blandning av halvfabrikat och hemlagat, lite beroende på hur våra dagar ser ut i övrigt och vem som är i väg på aktiviteter (= oftast träning). Hoppas ni hittar nån favorit!
Kryper ner i min säng i ett sovrum som stinker lök – Filip sover i Tobbe säng pga att han är så hostig, och löklukten kommer från den skål med lök och kokande vatten som står bredvid sängen i fördjupning om mindre hosta i natt. Har aldrig tidigare varit med om att han fått krupp mer än en gång/natt per sjukdomstillfälle, men nu är det tre nätter i rad han fått det. Inte super-illa, men ändå, han blir ju ledsen och rädd och ingen av oss får sova.
Älskar att städa och diska gör han med, förutom på sitt eget rum…
Jag har fått lite av hans förkylning med tror jag, mest snuva och dunkande huvudvärk, inget värre.
Han är så himla rolig, den här lille mannen. Pratar så mycket och är så uppmärksam på saker som inga barn brukar se. ”Titta mamma, vilken ljuvlig solnedgång”, kan det låta. Så mycket humor med, listig och underfundig är han! Och ibland bara rasande motvalls, såklart.
Må vi båda få en god natts sömn, med lök och allt!
I natt fick Filip återigen krupp och efter en attack tidigt på morgonen så blev det så att vi båda vaknade runt 05 ungefär. Han har ingen feber idag och känns lite piggare, men har en ful hosta och är riktigt hes. EN av oss är i alla fall väldigt trött efter natten och morgonen…
Men vi har haft en rätt härlig dag, vi gick runt ute och skrotade lite, plockade lite i stallet och sen gick vi upp på kullen och plockade gran- och enris precis innan regnet kom. Som vanligt när man går runt här ute så har jag två trogna följeslagare, vet inte om ni ser den andra här nedan?
Det var så fint ljus precis innan det började regna!
Hade sån himla lust att pyssla, så jag gjorde årets vinterkrans. Halmringen var inköpt sedan tidigare för typ inga pengar alls, och riset är ju ”mitt eget” så det blev ett exemplariskt billigt pyssel. Är inte så värst petig heller så det gick nog på 5 minuter att binda ihop kransen – med tjocka handskar för enris är stickigt!
Voilá, långt ifrån perfekt men duger gott för mig!Så länge det inte är röda band i eller så, så tycker jag att man kan ha en grön krans hela hösten/vintern
Hade verkligen ett sånt himla sug efter att göra mer kreativa saker med händerna (SOM jag saknat det!!!) så jag spenderade en lång stund med att leta efter mina gamla målargrejor – utan resultat dock. Däremot hittade jag min låda med stickgrejor sedan jag stickade Lovvikavantar, så jag började lite planlöst sticka typ en halsduk. Insåg dock att den nog blir för bred (och tjock, hade bara lovvikagarn), men det var kul att sticka en stund ändå liksom.
Nu ikväll var det så fint ute när jag skulle hämta Lukas från pingistävlingen, nästan fullmåne och här ute blir den SÅ vacker! Blir ju tyvärr inte alls så fin på bild, men kunde inte låta bli ändå.
Nu ska hon gå och lägga sig snart som var uppe vid 05, hoppas på en lugnare natt i natt…
I går fick vi hämta Filip från dagis – magont var det han klagade på men han sov på soffan när vi kom så det kändes som nåt mer, och mycket riktigt vaknade han med halsont, hosta och feber idag. Jag skulle till Tranås på företagsbesök med en kollega så maken tog dagens VAB och jag tar morgondagens. Känner mig lite så varm ”bakom näsan” så vi får väl se om jag också har något på gång…
Just nu står i alla fall en blomkålssoppa med jordärtskocka från vårt eget land (det senare, inte det första) och i ugnen står ett grytbröd på lite experiment. Sedan vi flyttade hit har vi blivit mycket bättre på att veckoplanera mat och handlar numer bara en gång varje vecka – inte egentligen för att det är långt att åka (ca 25 minuter) utan mest för att vi vill inte åka härifrån i onödan, det är ju HÄR vi vill vara. I vilket fall som sagt så veckoplanerar vi numer mat, det är sånt som helst alla (eller minst 4 av 5 åtminstone) och helst sånt som funkar i matlåda också dagen efter. Det finns ju hur mycket proffsiga såna veckoplaneringar som helst, men jag tänkte ändå faktiskt fråga – är det bra/intressant att jag lägger upp vår? Den är hyfsat balanserad med kött/vegetariskt och oftast sånt som inte är så dyrt. Ni får väldigt gärna skriva en kommentar så vet jag, ingen idé att lägga upp om ingen tycker det är bra.
04:45 står mitt alarm på i morgon bitti. Det är lite väl orimligt känner jag egentligen, men jag och en kollega ska befinna oss på frukostseminarium (typ) i Smålandstenar kl 07:30 och berätta om energieffektivisering för företag. Just nu halvsitter jag i sängen (klockan är alltså 20:34!?!?) och väntar på att håret ska torka lite så det inte står åt alla håll när jag vaknar i morgon bitti. Det är egentligen inte för att jag ska upp så tidigt som jag lägger mig så tidigt – utan snarare en känsla att jag villhöver gå i ide ett tag.
Kommer det bara snö sen så blir det ju ljusare, och i december kommer all julbelysning upp som oxå hjälper. Nu är det ska värst…
Som jag skrev häromdagen så har jag verkligen svårt för mörkret, speciellt så här i början, och kombinera det med första månaden heltidsjobb där hjärnan (försöker) går på helvarv för att ta in och processa allt nytt så blir man ju såklart astrött. Det är inte direkt stressigt men dagarna ÄR fullspäckad med möten och jobb så det blir ändå mastigt på nåt sätt. I en drömvärld borde ju ingen jobba mer än 6 timmar om dagen kan jag tycka… Har som lite topping oxå den mesta träningsvärk jag någonsin haft i hela överkroppen tack vare ett riktigt jobbigt pass i måndags, så jag har svårt att öppna dörrar och diskmaskin och till och med för att dra upp jeansen när man varit på toa typ, helt galet.
De stora pojkarna är lediga denna veckan, men har mestadels fått sköta sig själva, och Filip har gått på dagis. I morgon har jag lyckats ta ledigt efter lunch, då ska jag ta alla tre och gå på stan och fika och kanske kolla efter lite julklappar med. Det är ju inte så intressant att hänga med morsan längre, så vi får väl se hur lång stund jag får behålla dem med mig, innan de ska till mormor för att stanna till fredag. Det dåliga mamma-samvetet säger att nog ALLA andra är lediga med barnen hela veckan och åker på diverse aktiviteter om inte en hel resa, fast jag vet att det inte stämmer.
FAN vad jag hatar vintertid. Alltså tidsomställningen, helt plötsligt försvinner allt dagsljus eftersom det är mörkt när man åker till jobbet och framförallt mörkt när man åker hem. Genom detta ”genidrag” har jag helt plötsligt NOLL fritid eftersom jag, likt tex någon form av björn, tenderar att bli helt oförmögen att utföra aktiviteter om det blivit mörkt. Det är lika segt att gå upp nu som i förra veckan men nu är det även segt när man kommit hem – blir rent provocerad av att VETA hur fint det är här omkring utan att kunna se det pga kolsvart!
JA jag är bitter över mörkret. Helt i onödan med eftersom det inte kommer göra ett uns skillnad. Men låt mig få åtminstone ett par dagar där jag tar tidsomställning och mörker som en personlig förolämpning innan jag rättar mig i ledet…
Det har varit lite deppigt här på sistone känner jag. Svårt det där, att hitta balansen med att kunna skriva om ALLT och ändå inte framstå som helt manodepressiv eller schizofren (ok, nu fick jag lust att skriva någon slags disclaimer om att det ju är allvarliga diagnoser men det tänker jag banne mig INTE för ni är INTELLIGENTA) (så det så).
För övrigt och för att hoppa lite fram och tillbaka så var det ju en för jäkla härlig helg ändå? Utefix i höstsolen, grill på kullen (visserligen blev det inte kanon pga blåst och bara inte så lyckat så jag blev kvar själv en stund efter alla andra gått in) och allmänt skönt att bara UTE hela helgen. Så himla bra man mår av det!
Eldade skit gjorde vi med. Mycket tillfredsställande. Och drack kokkaffe. Själv. Och utan fika till. Men jag är inte bitter.
Nej, nu är jag trött och tjurig och tänker nog gå och lägga mig i stället. Ni får ta det här inlägget med en sked salt eller så, det gör ni som ni själva vill. Kram på er!
Ligger på tvären i soffan bredvid L som kollar TV och Filip som kollar iPad (nackdelen med barn långt isär är att de inte tittar på samma saker). Har gjort veckans matplanering och om en stund ska vi köra maken till träning, släppa av L hos mormor och sen handla veckans mat. Det är nog den största skillnaden rent praktiskt med att bo här, det tar ju 25 minuter till stan men faktiskt är det inte den största anledningen till att vi veckohandlar, utan det är faktiskt för att vi helst inte vill åka härifrån om vi inte måste! Också skönt att inte behöva tänka ut mat när man kommer hem från jobbet ska tilläggas.
Den här veckan har det varit klimatvecka och vi har varit iväg på fyra event/seminarium/workshops jag och min kollega. Har varit HELT tom i bollen efter varje grej, det är mycket info att ta in och många ansikten som är nya. Den här helgen ska därför enbart ägnas åt vila (ja förutom att handla mat då 😅), vilket även det passande ut med tanke på vädret.
Regn, regn och åter regn
Har absolut fått höstens behov av att boa in mig nu, motvilligt accepterar jag mörkret och försöker bädda in det och mig med allt mysigt jag kommer över. Det blir som någon slags självmedicinering att koka te, tända ljus och brasa och läsa en läskig bok under en tjock filt. Jag kan inte göra något åt mörkret men jag kan åtminstone vara snäll mot mig själv, stoppa om mig och prata med snäll röst till mig själv. ”Det är som det är nu, det är dags att vila och gå in i höstens och vinterns lunk och lugn, tillåt dig att gå i ide lite efter sommarens arbete”
Vi är ju inga bönder längre i det här landet (generellt alltså, det finns ju riktiga bönder såklart), men behovet finns ändå i kroppen och huvudet av en lugnare period så här års känner jag. Mörkret tvingar en till att gå ner i varv, har märkt det på hela familjen som varit så trötta, så trötta den här veckan.
Fick förresten ett första litet pirr häromdagen när jag såg lite ”vinterpynt”, tror aldrig att jag ska vilja julpynta men sen så kommer det ändå alltid när det närmar sig (nej alltså inte än, men ett pirr är ändå alltid trevligt). Har rätt lite jul- och vinterpynt och skulle vilja fylla på lite i kategorin vinterpynt, men köper bara när jag hittar sånt jag verkligen blir kär i. Som u veckan förresten, när jag hittade den här underbara nere i Bredaryd!
Kunde inte låta bli, tyckte den var perfekt hem hit!
Nu har jag jobbat 100% i två veckor. Eller ja, det har ju varit lite VAB och så så det är nog ändå inte mer än 80% på jobbet, men jag är absolut tröttare nu – även om jag tror att det kommer ge med sig. Värst är sena eftermiddagen när hjärnan känns som gröt, fast det kunde den ju i ärlighetens namn även göra innan utmattningen, hahaha!
Den ökade tröttheten skapar en liten konflikt i mig känner jag. Jag skrev förra veckan om att jag ÄNTLIGEN känner mig så pass återställd att jag för första gången på säkert 10 år har börjat få ett sug efter att göra något kreativt – bara för den kreativa känslan i sig själv och inte nödvändigtvis för att något kreativt ”ska göras”. Men där blir det ju lite dumt då, när jag samtidigt dels är för trött efter jobbet för att orka starta något och dels så finns det så lite ”dag” kvar när man kommer hem runt halv fem. En halvlösning har varit att sätta mig och läsa i en bok i stället för att skrolla på mobilen, och det är banne mig lite av en övningssak för om jag förr kunde läsa och vara helt omedveten om min omgivning vad som än hände så är jag nu väldigt mycket mer lättdistraherad, vilket gör att läsningen blir mer upphackad såklart.
Att fixa med växter och att fota är ju oxå kreativt, men blir ju liksom bäst med dagsljus och helst höstsol…
Kanske är det även så att projekten på gården tillfälligt nu är ganska få – höstens intågande har inledningsvis inneburit en hel del förberedelser för vintern, men när det mest akuta är gjort så finns det inte SÅ mycket mer att göra ute förrän till våren. Eller ja, det finns en del lite större projekt som ska göras i vinter någon gång, men de kräver ett par heldagar gissar jag så det måste bli när vi har en hel helg ledig och lite vettigt väder. (Det största projektet som ska göras i höst/vinter är att stängsla in den lilla kullen bakom huset som ska bli fårbetesmark, behöver ju inte vara klart förrän i vår men vore skönt och roligt att jobba med även under hösten)
Vet inte vad dessa söta blommor heter men de har precis nu börjat blomma?! (fotobomb av… spindel? Flygfä?)
Kanske blir detta förresten julen då det känns lite roligt med jul igen, efter många jular utan nån vidare glädje över julen? Jag kanske får ta ut min kreativitet på att göra julpyssel och julbaka?!? Fast det är ju det där med att det inte är så kul om ingen annan uppskattar det heller, faktiskt. Nåja, vi får väl se, det är ju en lång höst och en lång vinter som kommer…. (*suck*)
Svårt att inte älska höstfärgerna i all sin prakt ändå!
När jag kom hem från jobb och träning i går så visade det sig att maken fått hämta hem Filip från dagis, med feber och ont i hals och huvud. Det blev ganska snabbt värre och det blev en rätt skruttig natt för oss – lite kruppvarning men det släppte som tur var. Alltså det är ingen fara med honom, men han har en hel del feber så det är (förståeligt) tämligen gnälligt.
Det behövdes lite middagsvila för oss alla, men främst för den här lille som sover än.
Lite synd att det kom just nu med, för en gångs skull så skulle vi vuxna ut och äta och hade beställt höstmiddag på Smålandsgården, det var tänkt att tonåringen skulle passa Filip. Det kommer ju inte funka nu såklart, så det får väl bli en annan gång. Hoppas att helgens övriga planer inte blir påverkade men de involverar bara en av oss vuxna i taget så det funkar nog. Han blir ganska lätt sjuk den här lille, oftast bara förkylning men det ska ju vabbas då med såklart.
Har lite småsaker som skulle behöva göras ute med, sätta vitlök och lite annat, men det kommer nog bli lite styrt av ork och humör på Filip – inte så att han behöver vara med och göra saker ju, men är han riktigt dassig så blir ju en av oss låst vid honom med. Jaja, inget som inte går att skjuta på om det är så. Nu börjar det gnällas lite här, och jag får nog överge det här tämligen meningslösa inlägget. Ha en bra helg!